Platón a evropská tradice vztahu filosofie a hudby

Roč.45,č.1(2010)

Abstrakt
The article focuses on the relationship between philosophy and music in the history of European thinking since the Antiquity until the Early Modern Period. Two types of discussions on music in Plato's dialogues are considered as a starting point. The first type refers to the ability of music to influence human behavior (ethos), which according to Plato could be used for education and statebuilding. The second type relates to a possibility to express mathematically a tone system in terms of numerical proportions. This principle was discovered by the Pythagoreans, who incorporated it into their cosmological concepts. Plato used it as well as a part of his cosmology in his dialogue Timaeus. The work follows the further development of these ideas between the late Antiquity and the Early Modern Period.

Stránky:
113–125
Reference

Augustinus, Aurelius: Vyznání, přeložil M. Levý, Praha, Kalich 2006

Blahoslav, Jan: Musica (1569), ed. in: O. Hostinský: Jan Blahoslav a Jan Josquin, Praha 1896, s. 1–63.

Boethius, Anicius Manlius Severinus: De institutione musica, ed. G. Friedlein, Leipzig 1867

Calcidius: Timaeus a Calcidio translatus, ed. J. W. Waszink, London 1975

Cicero, Marcus Tullius: Somnium Scipionis, in: Macrobius, Ambrosius Theodosius: Commentarii in Somnium Scipionis, ed. Iacobus Willis, Stuttgart 1994, s. 155–163.

Coclico, Adrian Petit: Compendium musices, Norimbergae, Montanus et Neuber 1552

Finck, Hermann: Practica musica, Vitebergae, Rhau 1556, faksimile: Bologna, Forni 1969

Guillaume de Conches: Glosae super Platonem, ed. Édouard Jeaneau, Paris, Librairie philosophique J. Vrin 1965

Kircher, Athanasius: Philosophischer Extract und Auszug aus der weltberühmten teutschen Jesuitens Athanasii Kircheri von Fulda Musurgia universali, Schwäbisch Hall 1662, faksimile Leipzig 1988

Macrobius, Ambrosius Theodosius: Commentarii in Somnium Scipionis, ed. Iacobus Willis, Stuttgart 1994

Martianus Minneus Felix Capella: De nuptiis Philologiae et Mercurii, ed. A. Dick, Leipzig 1969

Platón: Timaios, přeložil František Novotný, Praha, Oikúmené 1996

Platón: Ústava, přeložil Radislav Hošek, Praha, Svoboda 1990

Platón: Zákony, přeložil František Novotný, Praha, Oikúmené 1997

Besseler, Heinrich: Aufsätze zur Musikästhetik und Musikgeschichte, Leipzig, Reclam 1978

Černý, Miroslav K.: Hudba antických kultur, Praha, Academia 2006

Dickreiter, Michael: Der Musiktheoretiker Johannes Kepler, Bern 1973

Eco, Umberto: Umění a krása ve středověké estetice, Praha, Argo 1998

Flasch, Kurt: Das philosophische Denken im Mittelalter, Stuttgart, Reclam 2000

Gülke , Peter: Guillaume Du Fay, Stuttgart, Metzler 2003

Hare, R. M.: Platón, in: Zakladatelé myšlení, Praha, Svoboda 1994, s. 15–94.

Karfíková, Lenka: Krása jako aequalitas numerosa. Číselná struktura uměleckého díla podle Augustinova spisu De musica a Bonaventurova Itineraria, in: táž: Studie z patristiky a scholastiky II, Praha, Oikúmené 2003, s. 205–224.

Lévi-Strauss, Claude: Mýtus a význam, Bratislava 1993

(MGG) Musik in Geschichte und Gegenwart, Personenteil 1–17, Kassel 1999–2007.

Philomathes, Weceslaus: Musicorum libri quattuor, ed. Martin Horyna, Praha, KLP 2003

Ryschawy, Hans/Stoll, Rolf W.: Die Bedeutung der Zahl in Dufays Kompositionsart: Nuper rosarum flores, in: Musik-Konzepte 60., [München] 1988, s. 3–73.

Sokol, Jan: Rytmus a čas, Praha, Oikúmené 1996

Svoboda, Karel: Estetika svatého Augustina a její zdroje, Praha, Karolinum 2000

Špelda, Antonín: Úvod do akustiky pro hudebníky, Praha, SNK LHU 1958

Metriky

39

Views

0

PDF views