Incipit parodia : několik nesoustavných poznámek k paralelám mezi Friedrichem Nietzschem a Igorem Stravinským
Roč.59,č.2(2024)
parody; anti-romanticism; play; Dionysian dithyramb; rationality; dance
175–189
NIETZSCHE, Friedrich. Dionýské dithyramby a jiné básně. = Dionysos Dithyramben und andere Gedichte. Praha: Oikoymenh, 2018.
NIETZSCHE, Friedrich. My filologové. Praha: Oikoymenh, 2018.
NIETZSCHE, Friedrich. Nečasové úvahy. Praha: Oikoymenh, 2023.
NIETZSCHE, Friedrich. Pět předmluv k pěti nenapsaným knihám. In NIETZSCHE, Friedrich. My filologové. Praha: Oikoymenh, 2018, s. 23–49.
NIETZSCHE, Friedrich. Radostná věda. Praha: Oikoymenh, 2024.
NIETZSCHE, Friedrich. Zrození tragédie z ducha hudby. Praha: Gryf, 1993.
STRAVINSKIJ, Igor. Hudební poetika. Praha: Arbor vitae, 2005.
STRAVINSKIJ, Igor. Kronika mého života. Praha: Orbis, 1937.
STRAVINSKIJ, Igor: Rozhovory s Robertem Craftem. Praha: Supraphon, 1967.
STRAVINSKY, Igor. Oedipus Rex: Opera-Oratorio en deux actes d'apres Sophocle. London: Boosey & Hawkes, 1948.
STRAVINSKY, Igor. Requiem canticles for Contralto and Bass Soli, Chorus and Orchestra. London: Boosey & Hawkes, 1967.
AUERBACH, Erich. Mimesis: Zobrazení skutečnosti v západoevropských literaturách. Praha: Mladá fronta, 1998.
BEHLER, Ernst. Romantik, das Romantische. In Historisches Wörterbuch der Philosophie. Bd. 8. Joachim Ritter – Karlfried Gründer (eds.). Basel: Schwabe Verlag, 1992, sl. 1076–1086.
BRINTON, Crane. Romanticism. In The Encyclopedia of Philosophy. Vol. 7. Paul Ewards (ed.). London: Macmillan Publishers Ltd, 1967, s. 206–209.
DRUSKIN, Michail Semjonovič. Igor Stravinskij: Osobnost, dílo, názory. Praha: Supraphon, 1981.
ELIOT, Thomas Stearns: Tradice a individuální talent. In ELIOT, T. S. Křesťan – kritik – básník. Praha: Argo, 2019, s. 13–20.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: O původu kultury ve hře. Praha: Dauphin, 2000.
KUNDERA, Milan. Improvizace na počest Stravinského. In KUNDERA, Milan. O hudbě a románu. Brno: Atlantis, 2014, s. [7]–[62].
KUNDERA, Milan. O hudbě a románu. Brno: Atlantis, 2014.
OSOLSOBĚ, Ivo. Pokus o parodii. In OSOLSOBĚ, Ivo. Principia parodica, totiž, Posbírané papíry převážně o divadle. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2007, s. 40–68.
SAFRANSKI, Rüdiger. Nietzsche: Biografie jeho myšlení. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2021.
SÝKORA, Pavel. Igor Stravinsky: The Rake's Progress: A Parody of the Italian Opera of the 18th Century as a Defence against Wagnerian Aesthetics of Music-Drama. In The Eighteenth-Century Italian Opera Seria: Metamorphoses of the Opera in the Imperial Age. Colloquia Musicologica Brunensia. Petr Macek – Jana Perutková (eds.). Praha: KLP, 2013, s. 294–300.
SÝKORA, Pavel. Vale, Creo! Audimus (Sbohem, Kreonte! Posloucháme): Parodická destrukce pozdravu v Stravinského Králi Oidipovi? Musicologica Brunensia, 2009, roč. 44, č. 1–2, s. 193–202.
SÝKORA, Pavel. Zápas Apollóna s Dionýsem: Sváteční zobrazení mýtu v díle Igora Stravinského. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, 2007, roč. 55, č. H41, s. [193]–204.
WALSH, Stephen. The Music of Stravinsky. Oxford: Clarendon Press, 1993.

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.