Hudba a interpretace : k otázkám analýzy hudebního výkonu
Roč.52,č.2(2017)
music; musicology; performance; score; interpretation research; analysis of recorded music; piano music; Music Audio Files; Sonic Visualiser
109–120
BOWEN, José Antonio. Tempo, duration, and flexibility: Techniques in the analysis of performance. Journal of Musicological Research, 1996, roč. 16. č. 2, s. 111–156. | DOI 10.1080/01411899608574728
CANNAM, Chris, Christian LANDONE and Mark SANDLER. Sonic Visualiser: An Open Source Application for Viewing, Analysing, and Annotating Music Audio Files, in Proceedings of the ACM Multimedia 2010 International Conference [online]. [cit. 24. 9. 2017]. Dostupné z URL: < http://sonicvisualiser.org/sv2010.pdf>.
COOK, Nicholas. The Conductor and the Theorist: Furtwängler, Schenker, and the irst Movement of Beethoven's Ninth Symphony. In The Practice of Performance: Studies in Musical Interpretation. John Rink (ed.). Cambridge: Cambridge University Press, 1995, s. 105–125.
COOK, Nicholas. Analysing Performance and Performing Analysis. In Rethinking Music, Nicholas Cook, Mark Everist (eds.). Oxford/New York: Oxford University Press, 1999, s. 239–261.
COOK, Nicholas. Changing the musical object: approaches to performance analysis. In Music's Intellectual History: Founders, Followers and Fads. Zdravko Blazekovic (ed.). New York: RILM, 2009.
COOK, Nicholas. Beyond the Score. Music as Performance. Oxford/New York: Oxford University Press, 2013.
DANUSER, Hermann. Die Musik des 20. Jahrhunderts [= Neues Handbuch der Musikwissenschaft, 11], Laaber: Laaber, 1992.
EYBL, Martin. Texttreue und Expressivität. Sieben Beobachtungen zu Heinrich Schenkers Vortragshinweisen. In Die Lehre von der musikalischen Aufführung in der Wiener Schule. Verhandlungen des Internationalen Colloquiums Wien 1995. Markus Grassl – Reinhard Kapp (eds.). Wien: Böhlau, 2002, s. 411–427.
FRIBERG, Anders. Generative rules for music performance: a formal description of a rule system. Computer Music Journal, 1991, roč. 15, č. 2, s. 56–71. | DOI 10.2307/3680917
FURTWÄNGLER, Wilhelm. Heinrich Schenker. Ein zeitgemäßes Problem, In týž: Ton und Wort: Aufsätze und Vorträge 1918 bis 1954. Wiesbaden: Brockhaus, 1954, s. 198–204.
JONAS, Oswald. Die Kunst des Vortrages nach Heinrich Schenker. Musikerziehung, 1962, roč. 15, č. 3, s. 129.
KUNA, Milan. Dramaturgie tempa. K interpretaci 2. věty Janáčkova 1. smyčcového kvartetu. Hudební věda. 1978, roč. 15, č. 4, s. 340–357, a 1979, roč. 16, č. 1, s. 5–74.
LARTILLOT, Olivier and Petri TOIVIAINEN. " A MATLAB toolbox for musical feature extraction from audio", International Conference on Digital Audio Effects [online]. Bordaux: 2007, poslední aktualizace 11. 01. 2008 [cit. 24. 9. 2017]. Dostupné z URL: < http://dafx.labri.fr/main/dafx07_ proceedings.html>.
LIEBMAN, Elad – ORNOY, Eitan – CHOR, Benny. A Phylogenetic Approach to Music Performance Analysis (2012). Journal of New Music Research, 2012, roč. 41, č. 2, s. 215–242.
NEWLIN, Dika. Schoenberg Remembered: Diaries and Recollections (1938–76). New York: Pendragon Press, 1980, s. 164.
SAPP, Craig Stuart. Mazurka Project Plugins for Sonic Visualiser [online]. Poslední aktualizace 6. 5. 2006 [cit. 24. 9. 2017]. Dostupné z URL: < http://sv.mazurka.org.uk/>.
SCHENKER, Heinrich. Der Tonwille. Flugblätter zum Zeugnis unwandelbarer Gesetze der Tonkunst einer neuen Jugend dargebracht. Heft 6, Wien: Universal-Edition, 1923.
SMÉKAL, Zdeněk. Systémy a signály: 1D a 2D diskrétní a číslicové zpracování. Praha: Sdělovací technika, 2013.
STRAVINSKY, Igor. Poétique musicale. Cambridge: MA, 1942.
ZICH, Jaroslav. Kapitoly a studie z hudební estetiky. Praha: Supraphon (1975), 1987.
ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění. Praha: Supraphon (1931), 1986.