Modalita u Janáčka z pohledu českých a slovenských muzikologů
Roč.56,č.2(2021)
Leoš Janáček and his works; music folkloristics; Moravian folksong; modality; flexible diatonicism
39–47
DYKAST, Roman. Modalita a rytmus jako základ Janáčkova výrazového principu v Janáčkově 1. smyčcovém kvartetu. Živá hudba 13 (2003), s. 69–79. Také In Moravsko-slovenské folklorní inspirace v české a slovenské hudbě (Janáčkiana 2010). Ostrava: Ostravská univerzita – Pedagogická fakulta, 2010, s. 67–74.
FALTUS, Leoš. František Řehánek: Harmonické myšlení Leoše Janáčka. Poznámky k rukopisu. In Leoš Janáček světový a regionální. Ostrava: Ostravská univerzita – Pedagogická fakulta, 2008, s. 139–172.
JANÁČEK, Leoš. Folkloristické dílo 1. Brno: Editio Janáček, 2009.
JANÁČEK, Leoš. Folkloristické dílo 2. Brno: Editio Janáček, 2020.
MARTINÁKOVÁ, Zuzana. Modálný princíp v Janáčkově tvorbe. In Janáčkiana 2016. Ostrava: Ostravská univerzita – Pedagogická fakulta, 2017, s. 75–85.
MŰHLOVÁ, Klára Hedvika. Modalita – proměny, posun a vývoj paradigmat pohledem změn východisek teoretických reflexí v českém prostředí. Diplomová práce FF MU Brno: 2016.
RISINGER, Karel. Modalita v české moderní hudební teorii. In Hudba slovanských národů. Brno: Česká hudební společnost, 1981, s. 519–522.
RUTTKAY, Juraj. Modalita a tonalita jako dva principy kompozičního myslenia vo vzťahu k folklórnej hudobnej kulture. In Moravsko-slovenské folklorní inspirace v české a slovenské hudbě (Janáčkiana 2010). Ostrava: Ostravská univerzita – Pedagogická fakulta, 2010, s. 59–66.
ŘEHÁNEK, František. Diatonické mody u Leoše Janáčka. Hudební věda, 2003, roč. 40, č. 1, s. 29–69.
SMOLKA Jaroslav. Utajená modalita. In Živá hudba IX: sborník prací hudební fakulty AMU. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
ŠTEFKOVÁ, Markéta. Vplyvy folklórnej "modality" na hudobné myslenie Leoše Janáčka. In Moravsko-slovenské folklorní inspirace v české a slovenské hudbě (Janáčkiana 2010). Ostrava: Ostravská univerzita – Pedagogická fakulta, 2010, s. 41–57.
ŠTĚDROŇ, Miloš. K problému kvartové melodiky a harmonie u Leoše Janáčka. Hudební rozhledy, 1965, roč. 18, č. 1, s. 7–10.
ŠTĚDROŇ, Miloš. Janáčkovské podněty v soudobých moravských kompozičních technikách. Opus musicum, 1974, roč. 6, č. 5–6, s. 149–152.
ŠTĚDROŇ, Miloš. Janáčkova melodika – některé specifické rysy. In Sborník prací Filozofické fakulty brněnské university H 30, 1995, s. 93–108.
TICHÝ, Vladimír: Modalita: systematika. In Živá hudba V: sborník prací hudební fakulty AMU. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, s. 117–191.
TROJAN, Jan. Moravská lidová píseň: melodika harmonika. 1. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1980.
VOLEK, Jaroslav. Modalita a flexibilní diatonika u Janáčka a Bartóka. In Československo-maďarské vztahy v hudbě (Janáčkiána 1981). Ostrava: Krajské kulturní středisko, 1982, s. 68–95; přetištěno In Struktura a osobnosti hudby. 1. vyd. Praha: Panton, 1988, s. 199–223.
VOLEK, Jaroslav. Modalita a její formy z hlediska hudební teorie. In Struktura a osobnosti hudby. Praha: Panton, 1988, s. 8–69.
VYSLOUŽIL, Jiří (ed.). Leoš Janáček: o lidové písni a lidové hudbě: dokumenty a studie. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1955.
VYSLOUŽIL, Jiří. Lidová píseň na Moravě a ve Slezsku. Brno, 1957 – strojopis, 3 sv. – 811 s.
VYSLOUŽIL, Jiří. Janáčkova tvorba ve světle jeho hudebně folkloristické teorie. In Leoš Janáček a soudobá hudba. Praha: Panton – Knižnice Hudebních rozhledů, 1963, s. 361–376.
VYSLOUŽIL, Jiří. Modální struktury u Janáčka. In Hudební rozhledy, 1966, roč. 19, č. 18, s. 552–555.
ZAPLETAL, Miloš. Horňácké lidové písně z pohledu modality a flexibilní diatoniky. Opus musicum, 2012, roč. 44, č. 5, s. 22–40.