The interpersonal hypothesis of music and a deep hermeneutic search for meaning in a work of art
Vol.50,No.1(2015)
interpersonal hypothesis of music; Jarmila Doubravová; Ferdinand Knobloch; archetype; deep hermeneutics; semantic gesture; music symbolism
205–212
ADAMENKO, Victoria. Neo-Mythologism in Music. From Scriabin and Schoenberg to Schnittke and Crumb. 1. vydání. NY, Hillsdale: Pendragon Press, 2007.
DOUBRAVOVÁ, Jarmila. Interpersonální hypotéza v hudební sémiotice. Hudební věda, 1970, roč. 9, č. 2, s. 179–183.
DOUBRAVOVÁ, Jarmila. Interpersonální aspekt v hudebním vyjadřování a sdělování. Opus musicum, 1972a, roč. 4, č. 8–9, s. 254–258.
DOUBRAVOVÁ, Jarmila. Houslový koncert Albana Berga z interpersonálního hlediska. Hudební věda, 1972b, roč. 9, č. 2, s. 117–139.
DOUBRAVOVÁ, Jarmila. Interpersonální význam hudby a hudební sémiotika. Hudební věda, 1975, roč. 12, č. 2, s. 154–164.
DOUBRAVOVÁ, Jarmila. Symbol v hudbě a muzikologii. In Symbol v lidském vnímání, myšlení a vyjadřování. Praha: Filozofický ústav ČSAV, 1992, s. 242–248.
DOUBRAVOVÁ, Jarmila. Dialog a imaginace. Interpersonální hypotéza umění(m). 1. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1998.
DOUBRAVOVÁ, Jarmila. Sémantické gesto. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2001.
ECO, Umberto. Meze interpretace. 1. české vyd. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2004.
GRYGAR, Mojmír. Terminologický slovník českého strukturalismu. 1. vyd. Praha: Host, 1999.
KNOBLOCH, Ferdinand – POŠTOLKA, Milan – SRNEC, Jan. Musical Experience as Interpersonal Process. A Contribution to the Semantics of Music. Psychiatry, 1964, vol. 27, no. 3, s. 259– 265. | DOI 10.1080/00332747.1964.11023396
KNOBLOCH, Ferdinand – POŠTOLKA, Milan – SRNEC, Jan. Hudební sémantika z interpersonálního hlediska. Hudební věda, 1965, roč. 2, č. 1, s. 271–277.
KNOBLOCH, Ferdinand – JUNA, Jaromír – JUNOVÁ, Hana – KOUTSKÝ, Zdeněk. On an interpersonal hypothesis in the semiotic of music. Kybernetika, 1968, vol. 4, no. 4, s. 364–382.
KNOBLOCH, Ferdinand. The Interpersonal Meaning of Music and Ethology. ASCAP [online], 1995, vol. 6, no. 7 (revised 2000). [cit. 2014-09-27]. Dostupné z: http://cogweb.ucla.edu/Abstracts/Knobloch_95.html
KOZEL, David. Antický hudební mýtus. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2012.
LÉVI-STRAUSS, Claude. Mythologica* : syrové a vařené. 1. vyd. Praha: Argo, 2006.
MIKULÁŠEK, Miroslav. Via cordis: ars interpretetionis hermeneuticae. 1. vyd. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2011.
NEUMANN, Erich. Art and the Creative Unconscious. Four Essays. 1. vyd. New York: Bollingen Foundation Inc., 1959.
SLÁVIKOVÁ, Zuzana. Dialóg ako základná premisa ľudskej existencie. In Filozoficko-estetické reflexie posthistorického umenia. Jana Sošková (ed). Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove, 2008, s. 469–477.