Comparison of voice properties of classical and pop female singers
Vol.56,No.2(2021)
singing genres; perceptual evaluation; popular music; genre differences
63–101
ALLURI, V. – TOIVIAINEN, P. Exploring perceptual and acoustic correlates of polyphonic timbre. Music Perception, 2010, roč. 27, č. 3, s. 223–241. | DOI 10.1525/mp.2010.27.3.223
ALLURI, V. – TOIVIAINEN, P. – JÄÄSKELÄINEN, I. – SAMS, M. – GLEREAN, E. – BRATTICO, E. Large-scale brain networks emerge from dynamic processing of musical timbre, key and rhythm. Neuroimage, 2012, roč. 59, s. 3677–3689.
BARLOW, C. – LOVETRI, J. Closed quotient and spectral measures of female adolescent singers in different singing styles. J Voice, 2010, roč. 24, č. 3, s. 314–318. | DOI 10.1016/j.jvoice.2008.10.003
BERGAN, C. C. – TITZE, I. R. – STORY, B. The perception of two vocal qualities in a synthesized vocal utterance: ring and pressed voice. J Voice, 2004, roč. 18, č. 3, s. 305–317.
BESTEBREURTJE, M. E. – SCHUTTE, H. K. Resonance strategies for the belting style: results of a single female subject study. J Voice, 2000, roč. 14, č. 2, s. 194–204.
BJÖRKNER, E. Musical theater and opera singing-why so different? A study of subglottal pressure, voice source, and formant frequency characteristics. J Voice, 2008, roč. 22, č. 5, s. 533–540. | DOI 10.1016/j.jvoice.2006.12.007
BOERSMA P. – KOVACIC G. Spectral characteristics of three styles of Croatian folk singing, J Acoust Soc Am, 2006, roč. 119, č. 3, s. 1805–1816. | DOI 10.1121/1.2168549
BOURNE T. – GARNIER M. Physiological and acoustic characteristics of the female Music Theater voice, J Acoust Soc Am, 2012, roč. 131, č. 2, s. 1586–1594. | DOI 10.1121/1.3675010
DROMEY, Christopher – CARTER, Neisha – HOPKIN, Arden. Vibrato Rate Adjustmenty Journal of Voice, 2003, roč. 17, č. 2, s. 168–178.
DVOŘÁKOVÁ, Eva – FRIČ, Marek. Efekt tréninku hlasu pomocí rezonančních cvičení brumenda u studentů – pilotní studie, Otorinolaryng. a Foniat. /Prague/. 2019, roč. 68, č. 2, s. 86–102.
ECKLEY, C. A. – SATALOFF, R. T. – HAWKSHAW, M. – SPIEGEL, J. R. – MANDEL, S. Voice range in superior laryngeal nerve paresis and paralysis, J Voice, 1998, roč. 12, č. 3, s. 340–348.
FRIČ, Marek a Iva PODZIMKOVÁ. Comparison of sound radiation between classical and pop singers. Biomedical Signal Processing and Control [online]. 2021, roč. 66 [cit. 2021-09-01]. Dostupné z: doi:10.1016/j.bspc.2021.102426. | DOI 10.1016/j.bspc.2021.102426
FRIČ, Marek – PAVLECHOVÁ, Angelika. Listening evaluation and classification of female singing voice categories. Logopedics Phoniatrics Vocology, 2020, roč. 45, č. 3, s. 97–109.
FRIČ, Marek – BERTI, Alexandra – OTČENÁŠEK, Jan. Percepční hodnocení vlastností pěveckého provedení koloraturní árie. Musicologica Brunensia, 2019, roč. 54, č. 1, s. 187–222.
FRIČ, Marek. Porovnání parametrů hlasových poli mezi muži a ženami, Akustika, 2018, roč. 30, č. 2, s. 42–63.
FRIČ, Marek – BERTI, Alexandra – VOBĚRKOVÁ, Libuše. Percepční a vibro-akustické hodnocení změn tvaru vokálního traktu, Akustika, 2017, roč. 28, č. 2, s. 33–43.
FRIČ, M. Efekt změny tvaru vokálního traktu na vibro-akustické vlastnosti hlasu. In Nové trendy akustického spektra 2017, Technická univerzita vo Zvolene, 2017, s. 35–53.
FRIČ, Marek. Strategie poslechového hodnocení rezonance hlasu. In Nové trendy akustického spektra – vedecký recenzovaný zborník, Zvolen: Material – Acoustics – Place, 2014, s. 73–80.
FRIČ, M. Hodnocení rezonance hlasu žen, In Nové trendy akustického spektra vedecký recenzovaný zborník, Zvolen, Technická univerzita vo Zvolene, 2013, s. 73–88.
FRIČ, Marek – KADLECOVÁ A. Klára. Porovnání vlastností a parametrů hlasu pěvecky trénovaných a netrénovaných žen. Akustické listy, 2012. roč. 18, č. 2–3, s. 5–24.
FRIČ, Marek. Efekt zvyšování hlasitosti na spektrální charakteristiky hlasu u různých typů použití hlasu a u různých skupin hlasových profesí. Akustické listy, 2011, roč. 17, č. 1–2, s. 19–25.
GARNIER, M. – HENRICH, N. – CREVIER-BUCHMAN, L. – VINCENT, C. – SMITH, J. – WOLFE, J. Glottal behavior in the high soprano range and the transition to the whistle register, J Acoust Soc Am, 2012, roč. 131, č. 1, s. 951–962. | DOI 10.1121/1.3664008
GARNIER, Maeva – HENRICH, Nathalie – CASTELLENGO, Michele – SOTIROPOULO, David – DUBOIS, Daniele. Characterisation of Voice Quality in Western Lyrical Singing: from Teachers' Judgements to Acoustic Descriptions, Journal of Interdisciplinary Music Studies, 2008, roč. 1, č. 2, s. 62–91.
HENRICH, N. – D'ALESSANDRO, C. – DOVAL, B. – CASTELLEGNO, M. On the use of the derivative of electroglottographic signals for characterization of nonpathological phonation. J Acoust Soc Am, 2004, roč. 115, č. 3, s. 1321–1332. | DOI 10.1121/1.1646401
HERBST, C. T. – FITCH, W. T. – ŠVEC, J. G. Electroglottographic wavegrams: a technique for visualizing vocal fold dynamics noninvasively. J Acoust Soc Am, 2010, roč. 128, č. 5, s. 3070–3078. | DOI 10.1121/1.3493423
KOCHIS-JENNINGS, K. A. – FINNEGAN, E. M. – HOFFMAN, H. T. – JAISWAL, S. Laryngeal muscle activity and vocal fold adduction during chest, chestmix, headmix, and head registers in females, J Voice, 2012, roč. 26, č. 2, s. 182–193.
KNEES, P. – SCHEDL, M. Music Similarity and Retrieval: An Introduction to Audio- and Web- based Strategies. Springer, 2016, s. 41–49.
KUČERA, M. – FRIČ, M. – FRITZLOVÁ, K. – HALÍŘ, M. Vokologie I: funkční diagnostika a léčba hlasových poruch. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2019. ISBN 978-80-270-6200-3.
KULHÁNEK, Tomáš – FRIČ, Marek – OTČENÁŠEK, Jan. Software pro tvorbu percepčních testů na webovém rozhraní – software; MARC-Technologický list čís. 82/16, Praha: MARC HAMU, 2016.
LAMARCHE A. – TERNSTROM S. – PABON P. The singer's voice range profile: female professional opera soloists, J Voice, 2010, roč. 24, č. 4, s. 410–426. | DOI 10.1016/j.jvoice.2008.12.008
LARTILLOT, O. MIRtoolbox 1.7 User's Manual [online]. Oslo: University of Oslo, Department of Musicology, 2017. Dostupné z: https://www.jyu.fi/hytk/fi/laitokset/mutku/en/research/materials/mirtoolbox/manual1-7.pdf.
LERCH, A. An Introduction to Audio Content Analysis: Application in Signal Processing and Music Informatics. IEEE Press, 2012, s. 158–160.
MILLER, D.G. Registers in Singing. Empirical and Systematic Studies in the Theory of the Singing Voice. Groningen, 2000. Disertační práce. University of Groningen.
NASIMITH, M. L. Toward a 21 century contemporary commercial music (CCM) singing pedagogy. In Pan-European Voice Congerence: Book of abstracts. Copenhagen: University of Copenhagen, 2019, s. 67–68. ISBN 978-87-971596-0-6.
OATES, M. Jennifer – BAIN, Belinda – DAVIS, Pamela – CHAPMA, Janice – KENNY Dianna. Development of an auditory-perceptual rating instrument for the operatic singing voice, J Voice, 2006, roč. 20, č. 1, s. 71–81.
ROUBEAU, B. – HENRICH, N. – CASTELLENGO, M. Laryngeal vibratory mechanisms: the notion of vocal register revisited. J Voice, 2009, roč. 23, č. 4, s. 425–38.
SADOLIN, K. Complete vocal technique. Copenhagen: Shout Publishing, 2000.
STEINHAUER, K. – MCDONALD KLIMEK, M. – ESTILL, J. The Estill Voice Model: Theory & Translation Book. Pittsburgh, Pennsylvania: Estill Voice International, 2017. ISBN 978-0-9859023-0-8.
STONE, R. E., Jr. – CLEVELAND, T. F. – SUNDBERG, P. J. – PROKOP, J. Aerodynamic and acoustical measures of speech, operatic, and Broadway vocal styles in a professional female singer. J Voice, 2003, roč. 17, č. 3, s. 283–297.
SUNDBERG, J. Articulatory interpretation of the "singing formant", J Acoust Soc Am, 1974, roč. 55, č. 4, s. 838–844. | DOI 10.1121/1.1914609
SUNDBERG, J. The Science of Singing Voice. Illinois, 1989. Northern Illinois University Press.
ŠTĚPÁNEK, J. Perception of sharpness and narrowness in violin tones: influence of spectral components with changing pitch. In 8. mezinárodní kolokvium "Acoustics Zvolen 2004". 8.–10. september 2004. Zvolen.
ŠTĚPÁNEK, Jan – MORAVEC, Ondřej. Barva hudebního zvuku a její slovní popis – Výsledky grantového projektu GAČR 202/02/1370. 1. vyd. Praha: Hudební fakulta Akademie múzických umění v Praze, 2005, s. 47.
TERNSTRÖM, Sten. Long-time average spectrum characteristics of different choirs in different rooms. Speech, Music and Hearing Quarterly Progress and Status Report 1989, roč. 30, č. 3, s. 15–31.
TITZE, I. R. – WORLEY, A. S. – STORY, B. H. Source-vocal tract interaction in female operatic singing and theater belting. Journal of Singing, 2011, roč. 67, č. 5, s. 561–572.
TITZE, I. R. – WORLEY, A. S. Modeling source-filter interaction in belting and high-pitched operatic male singing. The Journal of the Acoustical Society of America, 2009, roč. 126, č. 3, s. 1530–1540. | DOI 10.1121/1.3160296
TITZE, I. R. A theoretical study of F0–F1 interaction with application to resonant speaking and singing voice, J Voice, 2004, roč. 18, č. 3, s. 292–298.
THALEN, M. – SUNDBERG, J. Describing different styles of singing: a comparison of a female singer's voice source in "Classical", "Pop", "Jazz" and "Blues", Logoped Phoniatr Vocol, 2001, roč. 26, č. 2, s. 82–93.
THOMASSON, M. – SUNDBERG, J. Consistency of inhalatory breathing patterns in professional operatic singers, J Voice, 2001, roč. 15, č. 3, s. 373–383. | DOI 10.1016/S0892-1997(01)00039-X
THOMASSON, M. Belly-in or belly-out? TMH-QPSR, 2003, roč. 45, č. 1, s. 61–73. Universal voice: UV system [online]. [cit. 2020-02-19]. Dostupné z: https://universalvoice.nl/uv-system.
WAPNICK, Joel – EKHOLM, Elizabeth. Expert consensus in solo voice performance evaluation, J Voice, 1997, roč. 11, č. 4, s. 429–436. | DOI 10.1016/S0892-1997(97)80039-2