Radim Šíp: Richard Rorty: Pragmatismus mezi jazykem a zkušeností. Brno: Paido 2008
Rorty očima pragmatika: O vlku, koze a vejcoslepici
Richard Rorty je spiderman. A není sám, mezi spidermany najdeme i Noama Chomského nebo třeba Bertranda Russella. Svět vždy bude potřebovat hrdiny, ve kterých vedle identity snaživého vědce dřímá i identita osoby veřejně činné, jíž jde o blaho planety. Knihu Radima Šípa Richard Rorty: Pragmatismus mezi jazykem a zkušeností lze číst jako pokus o demaskování hrdiny, jako pátrání, při kterém detektiv sleduje motivy a názory dvou různých osob, aby na konci mohl prohlásit, že už ví, kdo se pod kostýmem skrývá. Samotné pátrání je rozděleno do pěti kapitol. V první kapitole sledujeme vznik pragmatismu na základech americké recepce kontinentální filozofie. Druhá kapitola se věnuje pragmatické koncepci pravdy, třetí kapitola představuje Rortyho jako kritika analytické filozofie, ve čtvrté kapitole Rorty hájí liberalismus. Pátá kapitola je pokusem o kritické zhodnocení Rortyho myšlenek, zdůraznění kontinuity jeho filozofování a odhalení slabých míst.
Pokud
bych měl charakterizovat Šípův text jedním slovem, bylo by to nadšení.
Autor je zasažen
akutním entuziasmem, infekčním zápalem,
který dokáže snadno přenést i na čtenáře. Šípovo nadšení se v knize projevuje
zejména na třech rovinách, přičemž první a asi nejzřetelnější rovinou je
autorovo nadšení pro jazyk. Radim Šíp dokáže psát poutavě, přehledně a
je-li to možné, pomáhá čtenáři výčty, shrnutími a ilustracemi. Nadšení pro jazyk
má však někdy i odvrácenou stranu, kdy autor sáhne k patosu na úkor střízlivosti
či zvolí cizí slovo na úkor srozumitelnosti. Šíp si libuje v jakési
psychoanalýze filozofie, často píše (nejspíš pod
vlivem Ryla, Sellarse, Quina) o
nejrůznějších metafyzických či epistemologických "mýtech", představách,
tématech, motivech, dogmatech a gnómatech. Zpočátku mi tento pohled na filozofii
"z ptačí perspektivy" vadil, brzy jsem však onomu zákeřnému nadšení sám podlehl.
Na druhé rovině
je text nesen autorovým nadšením pro Richarda Rortyho. Šíp je
fundovaný badatel, ve svých úvahách je pečlivý a Rortymu bezesporu dobře rozumí.
Dokáže Rortyho filozofické názory velmi dobře představit jako síť inspiračních
zdrojů, filozofických východisek, důvodů a důsledků. Jeho nadšení pro Rortyho
však naštěstí není nekritické, což autor sám barvitě popisuje v závěru svojí
knihy. Jednu výtku si zde ale přece jen dovolím, neboť se týká oblasti mně
blízké: při parafrázování Rortyho názorů na metafyziku mentálních stavů autor
mohl sáhnout po větším množství zahraničních sekundárních textů (a věnovat více
kritické pozornosti deklarovanému rozdílu mezi eliminativním a reduktivním
materialismem).
Do třetice, Radim Šíp je
nadšeným obhájcem pragmatismu, opět však musím podtrhnout, že obhájcem
nezaslepeným. Přestože se kvůli zaujetí pro pragmatismus nevyhnul některým
marginálním zkreslením (viz například reakce na Brandomovu kritiku pragmatismu
na s. 173, kde se dopouští podsunutí teze), přednosti pragmatické filozofie
dokáže dobře vyložit i použít. Potíž nicméně vidím v tom, že čtenář, který
nesdílí autorovo nadšení pro pragmatismus, může být k některým jeho kritickým
závěrům netečný. Pokusím se to ve zbytku této recenze blíže vysvětlit.
Při parafrázování Rortyho kritiky analytické filozofie se Radim Šíp opírá o
tezi, kterou bychom si mohli pojmenovat jako konstruktivistický
předpoklad pragmatismu - to, co označujeme jako svět, je konstrukce z naší
zkušenosti/jazyka/sítě přesvědčení a přání. Při kritice Rortyho postanalytického
pragmatismu využívá korespondenční předpoklad pragmatismu - naše
zkušenost/jazyk/síť přesvědčení a přání je způsobena a určována světem. Domnívám
se, že tyto dvě teze nemůže autor smysluplně zastávat naráz. Sílu obou tvrzení
lze samozřejmě různě upravovat a je tedy možné například dodat, že svět je
většinou naší konstrukcí, nebo že náš jazyk je částečně určován
světem. Podobné úpravy však neodstraní zásadní kritikovo dilema: buď je jazyk
primárně určen světem, nebo jazyk primárně určuje svět, ne však obě najednou.
Podotýkám, že zde nepomůže žádný záchranný hermeneutický kruh či nějaký odkaz na
tělo jako prostředníka poznávacího procesu, jak to klasický pragmatismus s
oblibou činí. Stále bychom se totiž museli ptát, co kritik přijal jako svůj
výchozí bod, zda zkušenost - nebo svět, zda jazyk - nebo nejazykovou skutečnost.
Je třeba zdůraznit, že autor si je tohoto dilematu vědom. Ve druhé kapitole,
když předkládá pragmatickou teorii pravdy, píše: "Pravda může být pojímána pouze
jako funkce jazyka (zkušenosti), pouze jako korespondence jednoho segmentu
jazyka (zkušenosti) se segmenty dalšími. Přes právě řečené však jazyk [...] není
zbaven závislosti na světě. A tudíž není závislosti zbavena ani pravda." (s.
47). Na následující stránce dokonce demaskuje pragmatismus jako takový, když o
něm píše, že je založen na předpokladu primární zkušenosti (tj. na jakémsi
výchozím nevědomém a nekonceptualizovaném epistemickém kontaktu subjektu s
objektem) - přičemž toto východisko označuje za "pragmatický mýtus",
o kterém si je "většina pragmatiků [...] velmi
dobře vědoma, že se jedná pouze o nutný pragmatický předpoklad" (s. 48).
Přiznám se, že jsem z tohoto postoje poněkud perplex. Jak je možné nasytit vlka
korespondence a přitom nechat kozu konstruktivismu žít? Možná bychom mohli
hledat odpověď v poznámce 43, kde Šíp zmiňuje (nejen) Koťátkovu kritiku (nejen)
pragmatické filozofie. Tato kritika je vlastně jakousi variací na aporii
skepticismu, neptáme se v ní ale, jak může skeptik nepochybovat o svém
skepticismu, nýbrž jak může někdo kritizovat reprezentacionalistickou teorii
poznání a sám při tom nepředpokládat reprezentaci světa. Šíp odpovídá, že velmi
snadno, "představa nezávislého světa" je prý sekundárně odvozena z faktu, že
jsou některá naše očekávání o světě prostě zklamávána. I kdybych tuto Šípovu
odpověď přijal (přestože se domnívám, že kvůli infiltraci výrazu "nezávislý
svět" odpovídá na jinou otázku), nelze ji přesto použít k řešení dilematu
vystavěného výše - tam totiž hlavní otázka zní, jak jsou naše očekávání jako
taková vlastně utvářena. Reprezentuje v prvním kroku procesu poznávání zkušenost
svět, nebo je v prvním kroku svět vytvořen? Očekáváme úplněk proto, že víme, že
Měsíc, Země a Slunce se pohybují tak a tak, nebo proto, že jsme se domluvili, že
úplňkem budeme označovat pravidelně se vyskytující výraznou světlou skvrnu v
horní části našeho zorného pole?
Znovu opakuji, že autorovi nelze podsouvat, že by si nekonzistence v přijatých
pragmatických východiscích nevšiml. Když Šíp píše o mýtu hegemonie jazyka
a mýtu pravého světa, myslí tím patrně právě ony výše popsané teze.
Dichotomii mezi tezemi se snaží překonat pragmatickou rétorikou zahrnující
jednotu organismu a okolí, tento způsob přemostění však nelze považovat za
uspokojivý. "Pragmatici sice odstraňují představu "pravého světa" ze svého
obecného pojetí, v žádném případě však neodtrhávají zkušenost, jazyk a pravdu od
"skutečnosti" (např. s. 47)." Dělají to tak, že "pojímají člověka [...] a svět
jako neodlučitelné "entity"". Vyřešíte-li problém vejce a slepice tak, že
postulujete vejcoslepici, nevzbudíte tím asi příliš mnoho nadšení.
Výše popsaná "vejcoslepičí" kritická strategie je z pochopitelných důvodů
plodná. Analytická filozofie je poplatná mýtu pravého světa (tj. předpokládá
izomorfii mezi jazykem a světem), postanalytická filozofie je zase příliš
uzavřena v jazyce. Šíp tak na jedné straně nemusí skrývat sympatie s Rortyho
známými kritickými postoji ve Filozofii a zrcadle přírody, na straně
druhé ovšem může Rortyho z Nahodilosti, ironie, solidarity odmítnout jako
příliš postanalytického: "I zde vidíme šavlový tanec, kterým se Rorty pokouší
překlenout propast mezi potřebou vše uzavřít v jazyce a mezi evidentní
skutečností, že všechny změny mají nějaký důvod. Uznat druhé by znamenalo
připustit, že existuje něco mimo jazyk, [...]" (s. 177). Na základě obojakých
východisek klasického pragmatismu pak není obtížné prezentovat Rortyho
neopragmatismus jako nedůsledný pragmatismus.
Je-li však nedůsledný ten, kdo nepřijímá určitou koncepci en tout, neboť
ji odůvodněně považuje za nekonzistentní, pak není třeba nedůslednost vždy
považovat za zápornou vlastnost.
Na s. 179 shrnuje Radim Šíp hlavní cíle svojí páté, kritické kapitoly takto: (i)
prokázat, že rortyovský neopragmatismus vychází z určitých metafyzických
předpokladů, (ii) prokázat, že tyto metafyzické předpoklady vedou k deformování
skutečnosti, pročež rortyovský neopragmatismus nepřispívá k řešení jistých
důležitých problémů. První úkol se mu bez výhrad zdařil. Druhý vlastně taky,
jen je třeba přijmout fakt, že jako etalon použil
teorii, která obsahuje nekonzistentní předpoklady. Knihu Radima Šípa lze
chápat jako nadšený, poutavý a přehledný pokus o demaskování hrdiny. Na
konci buď odhalíte Rortyho slabiny nebo pochopíte Rortyho důvody, jako
čtenáři tím však rozhodně získáte.
Marek Picha