John D. Barrow: Teorie ničeho. Nakladatelství Mladá fronta, edice Kolumbus, přeložil
Jan Novotný, 2004, 345 stran.
Po Teorii všeho a Pí na
nebesích dostává tuzemský čtenář do ruky další Barrowovu vědecko-popularizační
knihu. I kniha je zboží, proto se hned na začátku musím ptát: kdo si dnes koupí
popularizační text, ještě k tomu o ničem?
Nadšenci
J. D. Barrow je bezesporu jedním
z nejlepších současných popularizátorů fyziky, plynulost jeho výkladu se
opírá o značnou vědeckou erudici a didaktickou zdatnost. Teorie ničeho tak
naštěstí v tomto smyslu neznamená žádnou změnu oproti předchozím Barrowovým
textům: čtenář je nejprve lapen pomocí provokativní teze, zajímavého experimentu
nebo vtipné historky, aby byl posléze nenápadně obalen předivem složité vědecké
teorie.
Nelze se však ubránit jistým
pochybnostem týkajících se tématu. Těžko říci, co čtenář očekává od knihy
s názvem Teorie ničeho: prázdné stránky? Protiparmenidovský pamflet,
výklad Heideggerovy filozofie, jednací řád Poslanecké sněmovny? Lze-li
zjednodušeně říci, že Barrowova Teorie všeho je především o sjednocující
fyzikální teorii, pak jeho Teorie ničeho je o vakuu a taky trochu o nule. Základní
výkladovou linii knihy je možné shrnout do tří kroků: kapitoly o ničem › kapitoly
o vakuu, které je vlastně ničím › kapitoly o vakuu, které vlastně není ničím,
neboť je děsivě dynamické. Autorovi tak lze vytknout, že avizovaná teorie ničeho je
poměrně záhy nahrazena výkladem o vakuu, byť sebevíc poutavým. Pokud jste však
před devíti lety nebyli zklamáni odhalením, že Teorie všeho není o všem, nýbrž
„pouze“ o fyzikálních základech světa, pak patříte mezi opravdové nadšence. V tom
případě je Teorie ničeho knihou pro vás, přestože v ní o nic až tak
nejde.
Publikace se skládá z deseti
kapitol a z téměř sedmdesáti (!) stran poznámek; jmenný rejstřík si nezadá
s rejstříkem tenčího úvodu do filozofie. Ve věcném rejstříku zabírá
termín kvarky stejně místa jako Mayové, což je patrně typickým rysem
většiny populárně naučných knih. Mezi kapitoly o ničem patří kapitola nultá: několik
stránek věnovaných anglickým výrazům pro nic, následovaných několika stránkami o
inspirativnímu vlivu ničeho na umělce. Kapitola první je věnována nule, respektive představení
starých numerických soustav (Egypt, Babylon, Indie) a jejich způsobů zachycení čísel.
Druhá kapitola představuje pro našince jakýsi pevný bod, neboť rekapituluje dějiny
evropské filozofie z hlediska jejího pojetí prázdného prostoru: výklad začíná
eleaty a končí Newtonem, tj. okamžikem, kdy filozofové ztrácejí kompetenci a přestávají
do ničeho mluvit. Samostatnou zmínku si zde zaslouží nesmrtelná věta: „Anaxagorás
sdílel Empedoklovo zaujetí násoskou [...]“ (s. 64). V následujících
kapitolách se již Barrow věnuje tomu, v čem je nejlepší, tj. nenásilnému představení
fyzikálních teorií. Po poněkud nudných úvodních kapitolách tak text začíná připomínat
dobrodružnou literaturu a čtenář má pocit, že konečně dostává, co si zasloužil.
Společníci
Vedle nadšenců, kteří si knihu koupí,
protože se chtějí dozvědět něco nového o vesmíru a tak podobně, by po Teorii
ničeho měli sáhnout i zábavní společníci. Jako zásobárna chytrých nebo
vtipných poznámek do osvícené společnosti je tato kniha nedocenitelná. Téměř v každé
kapitole lze najít informace, kterými vyplníte trapné ticho mezi objednávkami; mám
zde na mysli drobné perly typu: „Nepřemýšlela jste někdy o tom, proč Babyloňané
pracovali téměř patnáct století bez symbolu pro nulu?“ nebo „Pro Einsteina je
prostoročas něco jako gumová blána.“ Aby to měl společník ještě snazší,
uvozuje Barrow každou kapitolu i podkapitolu jedním až dvěma citáty či bonmoty.
Dohromady to dává zhruba 90 vtipných glos o ničem, což už je slušná
intelektuální munice. Pochopitelně, pokud někdo podobně jako já nepatří mezi
dobré společníky, může knihu z tohoto hlediska považovat za zbytečně přetíženou
ornamenty. Je rovněž třeba zmínit, že společníkovi může zkomplikovat život fakt,
že ve všech citátech uvnitř textu kapitol je písmeno „ť“ omylem nahrazeno
symbolem ?, ale neš?, žít se s tím dá, nebo? s „?“ se tak často
nesetkáváme. Rovněž diskutabilně přeložených míst (s. 171: „aplikovaný
matematik“; s. 226: „zaplatil v hotových“) v knize naštěstí
moc nenajdeme.
Jak musí vypadat dobrá vědecko-popularizační
kniha? Základními předpoklady jsou dobré téma, dobrá znalost a dobrá vůle. O
Barrowově vědecké erudici nelze pochybovat; rovněž nelze pochybovat o jeho dobré vůli:
cílem je vždy srozumitelný výklad, nikoli ohromení čtenáře. Teorie ničeho
však trochu doplácí na rozpolcené téma; tah na kosmologickou branku je ze začátku
zbrzděn mozaikou informací, které patrně mají ospravedlnit název. Popularizační
texty jsou jakýmisi obchodními cestujícími, jejich úkolem je zbavovat ostychu a
vzbuzovat zájem. Teorie ničeho je přesvědčivá, i když možná s trochu
křečovitým úsměvem.
Marek Picha