Přednáška J.M. Dillona na ÚFAR FF UK
V úterý 25. X. 2005 proslovil na Ústavu filosofie a religionistiky Filosofické fakulty University Karlovy v Praze svou přednášku profesor John M. Dillon, profesor na Trinity College v Dublinu a stávající president Mezinárodní platónské společnosti, jeden z největších žijících odborníků na antickou platónskou filosofii a autor četných publikací k souvisejícím tématům. Přednáška se zabývala výkladem Platónova dialogu Tímaios ve Staré Akadémii (The Timaeus of Plato in the Old Academy). V oblasti Staré Akademie patří prof. Dillon ke špičce světového bádání a mj. presentoval na své pražské přednášce i nejnovější práci k tomuto tématu z roku 2003 (The Heirs of Plato; Oxford University Press 2003).
Celá asi dvouhodinová přednáška se týkala počátků vykládání a komentování Platóna v Akadémii. Prof. Dillon představil základní problémy výkladu a hlavní přístupy k nim - zde zejm. konfrontoval Aristotelův kritický přístup (a také spíše doslovné čtení dialogů) s postoji Speusippa a Xénokrata, kteří (samozřejmě) hájili Platónovu filosofii. Jako modelové příklady zvolil šest okruhů (samozřejmě s ohledem na dochovanost textů Staré Akademie). Především byla úvodem zmíněna klíčová otázka interpretace časovosti vzniku světa dle Tímaia. Zde zejm. Dillon presentoval postoje Speusippa a Xénokrata v oposici proti Aristotelovi (Dillon zdůraznil fakt, že Xénokratés jako svůj úkol chápal vytvoření doktriny platónského učení jako obrany proti peripatetikům - úkol, který dále naplňuje celá akadémická tradice). Konkrétní ilustrované problémy pak byly:
Jako perlička pak ještě může být zmíněna otázka hned první věty Tímaia ("Jeden, dva, tři " ale kde máme, milý Tímaie, čtvrtého z vás, včerejších hostů, kteří jste dnes hostiteli"" - Novotný), která vedla Akadémiky k otázce, kdo že je ten čtvrtý?
Z nejzajímavějších informací uveďme asi následující:
Zmíněna byla samozřejmě otázka nepsaných učení a toho, co Platón sám vlastně dialogy mínil, s tím, že je v podstatě možné, že psaním dialogickou formou sám Platón nechává prostor pro další interpretaci (čili že jeho slova nejsou mrtvá, ale žijí dál). Dillon také připomenul fakt, že Plútarchos z Chaironeie jde v otázce vzniku světa v podstatě proti zbytku platónské tradice a svým doslovným čtením Tímaia se blíží k Aristotelově přístupu. K otázce povahy Platónova Démiurga pak bylo zdůrazněno, že "byl dobrý" (Novotný; Tim. 29e1; agathos én) - nemůže tedy být v platónském chápání prvním principem světa (je tedy světovou duší nebo něčím jiným, ale ne prvním principem, který je nad-dobrý; prvními principy jsou podle různých autorů např. Jedno - Mnohé, resp. Jedno a dyada nepsaných učení).
V následné diskusi, moderované (jako i celá přednáška) prof. Karfíkem, pak zaznělo cca. šest nebo sedm příspěvků, které se dotkly dalších problémů. Např. otázka prof. Karfíka se týkala vztahu Ideí a čísel podle Staré Akadémie; dále se příspěvky týkaly např. Tímaiova Živoka, resp. toho, jak matematická, nehmotná jsoucna mohou stvořit hmotný svět (prof. Dillon připomněl radikálně odlišné chápání světa u Platóna a platóniků - hmotný svět je neskutečný; je to "zatraceně dobrá iluze").
Nejzajímavější diskusní příspěvky pak byly obecnějšího charakteru - zda je cílem Akadémie zjednodušit Platónovo Universum principů; zda šlo ve Staré Akadémii o připodobnění se bohu (dle Dillona asi ne, alespoň pokud víme) a závěrečný názor " že Akadémici nenacházejí v Platónovi ani tak jiný, obrazný, text, ale často přímo opak textu (např. v případě vzniku světa v Tímaiovi).
Přednáška byla doprovázena bohatým textovým podkladem zlomků autorů Staré Akadémie, většinou pocházejících z děl novoplatóniků (Proklos, pseudo-Iamblichos), resp. Plútarcha. Často se jednalo o texty u nás těžko dostupné; jejich anglické překlady pocházely přímo z pera J. Dillona, který prozradil, že pracuje mj. na překladu Speusippa.
Závěrem tedy můžeme konstatovat, že se jednalo o mimořádně kvalitní přednášku na zajímavé téma a o kvalitní počin pražské fakulty pro všechny studenty a obdivovatele platónské filosofie od autora, který má k tématu co říci. Doufejme, že další podobné podniky budou pokračovat. Z Brna ovšem za nimi budeme zatím stále muset jezdit do Prahy.