Case study of using Twitter for promotion: Correlation between the number of published tweets and feedback from users of Twitter

Vol.5,No.2(2013)
Autumn issue 2013

Abstract

The aim of this paper is to compare the number of tweets from Vodafone Company against a group of user, who speak about Vodafone in order to determine whether there is a link between the number of tweets published by Vodafone and communication volume (buzz) on Vodafone via Twitter – online social networking and microblogging service. After the initial definition of the conceptual framework of this project, where the issue of Twitter as a tool for (marketing) communication is presented and its use in the world with a focus on the Czech Republic, the results of author’s quantitative research are presented and discussed.

 

Antonín Pavlíček, Václav Řezníček

Katedra systémové analýzy, Fakulta informatiky a statistiky, Vysoká škola ekonomická v Praze

Peter Rusiňák

Webové a softwarové inženýrství, Fakulta informačních technologií, České vysoké učení technické v Praze
Fakulta informatiky a statistiky, Vysoká škola ekonomická v Praze

Zdeněk Smutný

Fakulta informatiky a statistiky, Vysoká škola ekonomická v Praze


Keywords:
Twitter; Social Networks; Microblogging; Correlation; Marketing Communication
References

  • BLACK, Alan, Christopher MASCARO, Michael GALLAGHER a Sean P. GOGGINS. Twitter Zombie: Architecture for Capturing, Socially Transforming and Analyzing the Twittersphere. In: Proceedings of the 17th ACM international conference on Supporting group work: Sanibel Island, Florida, USA. New York, N.Y: Association for Computing Machinery, 2012. ISBN 978-1-4503-1486-2.
  • GEORGE, Daniel R. a Cheryl DELLASEGA. Social media in medical education: two innovative pilot studies. Medical Education. 2011, roč. 45, č. 11, s. 1158-1159. ISSN 03080110. DOI: 10.1111/j.1365-2923.2011.04124.x | DOI 10.1111/j.1365-2923.2011.04124.x
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 583 s. ISBN 80-717-8820-1.
  • CHANG, Yi, Anlei DONG, Pranam KOLARI, Ruiqiang ZHANG, Yoshiyuki INAGAKI, Fernanodo DIAZ, Hongyuan ZHA a Yan LIU. Improving recency ranking using twitter data. ACM Transactions on Intelligent Systems and Technology. 2013, roč. 4, č. 1, s. 1-24. ISSN 21576904. DOI: 10.1145/2414425.2414429. | DOI 10.1145/2414425.2414429
  • CHEONG, Marc a Vincent LEE. Integrating Web-based Intelligence Retrieval and Decision-making from the Twitter Trends Knowledge Base. In: Proceedings of the 2nd ACM workshop on Social web search and mining: Hong Kong, China. New York, N.Y: Association for Computing Machinery, 2009. ISBN 978-1-60558-806-3.
  • CHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. (dotisk) Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2000, 257 s. ISBN 80-706-7798-8.
  • CHU, Zi, Steven GIANVECCHIO, Haining WANG a Sushil JAJODIA. Who is Tweeting on Twitter: Human, Bot, or Cyborg?. In: 26th Annual Computer Security Applications Conference proceedings: Austin, Texas, USA: 6-10 December, 2010. New York, N.Y: Association for Computing Machinery, 2010. ISBN 978-1-4503-0133-6.
  • PEAR ANALYTICS. Twitter Study – August 2009. Twitter Study Reveals Interesting Results About Usage [online]. San Antonio, Texas: Pear Analytics [cit. 2013-03-01]. Dostupné z: http://www.pearanalytics.com/wp-content/uploads/2012/12/Twitter-Study-August-2009.pdf
  • PROBST, Andrej. Twitter in Slovak Republic [online]. 2012 [cit. 2013-03-01]. Dostupné z: http://www.slideshare.net/andrej_probst/twitter-in-slovak-republic
  • ROUSSEAU, Brunella. Twitter Statistics 2012 [online]. Gizmaestro, 2012 [cit. 2013-03-01]. Dostupné z: http://gizmaestro.com/25/02/2012/social-media/twitter-statistics-2012-infographic/
  • SENGE, Peter M. Pátá disciplína: teorie a praxe učící se organizace. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2007, 439 s. ISBN 978-80-7261-162-1.
  • SMUTNÝ, Zdeněk, ŘEZNÍČEK, Václav. Zvyšování efektivity marketingové komunikace ve virtuálním prostředí. Smolenice 06.11.2012 – 07.11.2012. In: Nové trendy v marketingu – Zodpovednosť v podnikání. Trnava: FMK UCM, 2012, s. 196–204. ISBN 978-80-8105-439-6.
  • SMUTNÝ, Zdeněk, ŘEZNÍČEK, Václav. Marketingová komunikace z hlediska interakce ve virtuálním prostředí a vzdělávání marketingových odborníků. Karviná 09.11.2012. In: Mezinárodní vědecká konference doktorandů a mladých vědeckých pracovníků. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012, s. 302–307. ISBN 978-80-7248-800-1.
  • The Twitter REST API. Twitter [online]. 2013 [cit. 2013-02-05]. Dostupné z: https://dev.twitter.com/docs/api
  • Top Sites – The top 500 sites on the web. Alexa Internet [online]. 2013 [cit. 2013-02-05]. Dostupné z: http://www.alexa.com/topsites

Metrics

72

Views

12

PDF (Czech) views