Notes on one romantic literary line

Vol.25,No.2(2022)

Abstract
The seemingly disparate quartet of authors – Cyprian Kamil Norwid, Henryk Sienkiewicz, Zofia Kossak and Joseph Conrad – are united by a close romantic bond. It is strongest with the poet Cyprian Kamil Norwid, since he is a member of the so-called Polish Romantic school. Henryk Sienkiewicz (e. g. Quo Vadis) and Zofia Kossaková (e. g. Krzyżowcy, Bez oręża) brought a romantic vision of the world to historical topics in their novels. Joseph Conrad (Józef Korzeniowski), on the other hand, was taken by his romantic sensibility to a different language area and to distant lands.

Keywords:
Cyprian Kamil Norwid; Henryk Sienkiewicz; Zofia Kossak; Joseph Conrad; Romanticism

Pages:
99–109
References

ACHEBE, Chinua: Obraz Afriky. Rasismus v Conradově Srdci temnoty. Host, 2013, č. 4, s. 17–24.

CONRAD, Joseph: Srdce temnoty. Přeložil Jan Zábrana. Praha: Dokořán, 2010.

KOSSAKOVÁ, Zofia: Křižáci. 1, Bůh to chce. Z polštiny přeložil Vojtěch Janouch. Praha: Vyšehrad, 1976.

KOSSAKOVÁ, Zofia: Úmluva. Z polštiny přeložila Anetta Balajková. Praha: Lidová demokracie, 1967.

Nie tylko o Norwidzie. Red. J. Czarnomorska, Zb. Przychodniak, K. Trybuś. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 1997.

NORWID, Cyprian: Wiersze wybrane. Wrocław: Zakład Imienia Ossolińskich, 1953.

NORWID, Cyprian Kamil: Chopinův klavír. Vybral a přeložil Jan Pilař. Praha: Odeon, 1983.

NORWID, Cyprian: Błogosławione pieśni. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 2000.

POSLEDNÍ, Petr: Jiný Conrad. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016.

SIENKIEWICZ, Henryk: Quo vadis I–III. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1949.

SKOUMAL, Aloys: Conradova románová prvotina. In: CONRAD, Joseph: Almayrův vzdušný zámek. Praha: Odeon, 1972, s. 7–17.

VODIČKA, Timotheus: Dílo Josepha Conrada. In: Týž: Obraz, maska, pečeť: essaye. Brno: Nakladatelství Brněnské tiskárny, 1946, s. 66–101.

VŠETIČKA, František: Polsko literární. Olomouc: Poznání, 2017.

Metrics

0

Crossref logo

5

Views

0

PDF (Czech) views