Centralizovat, nebo rozvolnit? Analýza diskuse o individuálním vzdělávání na půdě Poslanecké sněmovny ČR optikou teorie modernity Petera Wagnera

Roč.21,č.3(2016)
Studia paedagogica

Abstrakt
Článek přináší diskurzivní analýzu poslanecké diskuse na téma individuálního vzdělávání, která probíhala v letech 2014 a 2015 a předcházela následnému zavržení legalizace této formy vzdělávání na druhém stupni ZŠ v roce 2015. Autorky zkoumají argumenty poslanců pro a proti této alternativě, kontextualizují je v současné sociálně-vědní literatuře na téma individuálního vzdělávání a post-socialismu a aplikují na ni teorii modernity Petera Wagnera. Dochází k závěru, že jádrem poslaneckého sporu a následného nepřijetí individuálního vzdělávání jako rovnocenného vzdělávacího přístupu není obsah či kvalita kurikula, ale moc a kontrola, která je skrze vzdělávání uplatňována. Rozhodující roli při této politické disputaci nehrají politici zastávající stanovisko pro ani proti, ale ti, kteří stojí v samém středu, zastávající stanovisko ano-ale. Zdůrazněním subjektivně vnímaných nedostatků stávajícího zákonného nastavení individuálního vzdělávání se zbavují politické odpovědnosti a nutnosti rozhodnout a posílají téma individuálního vzdělávání z pět do diskuse odborné.

Klíčová slova:
individuální vzdělávání; organizovaná modernita; moc; Poslanecká sněmovna
Reference

[1] Bačovská, M. (2011). Domácí vzdělávání u nás a v zahraničí (seminární práce). Litomyšl: Vyšší odborná škola pedagogická.

[2] Birch, K., & Mykhnenko, V. (Ed.). (2010). The Rise and Fall of Neoliberalism: The Collapse of an Economic Order? London: Zed Books.

[3] Bourdieu, P. (1999). Teorie jednání. Praha: Karolinum.

[4] Fairclough, N. (1989). Language and Power. London: Longman, Inc.

[5] Feřtek, T. (2015, 23. ledna). Proč vidí Chládek v domácím vzdělávání líheň extremismu. Respekt. Dostupné z http://www.respekt.cz/vzdelani/proc-vidi-chladek-v-domacim-vzdelavani-lihen-extremismu.

[6] Follerová, J. (2006). Individuální vzdělávání – domácí škola (závěrečná práce). Liberec: Technická univerzita v Liberci.

[7] Foulcault, M. (2003). Archeologie vědění. Praha: Herrmann & synové.

[8] Hann, M. C. (Ed.). (2002). Postsocialism: Ideals, Ideologies and Practices in Eurasia. London: Routledge.

[9] Holý, L. (2001). Malý český člověk a skvělý český národ. Praha: Sociologické nakladatelství.

[10] James, A., & James, A. (2004). Constructing Childhood. Theory Policy and Social Practice. New York: Palgrave.

[11] Kaščák, O. (2006). Moc školy. O formatívnej sile organizácie. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis.

[12] Kašparová, I. (2012, listopad). First Steps to Unschooling as a Result of Current Institutional Child-Care Crisis in the Czech Republic. Příspěvek prezentovaný na konferenci s názvem Proceedings of Belgrade International Conference on Education, Bělehrad, Srbsko.

[13] Kašparová, I. (2015). The right to be included: Homeschoolers combat the structural discrimination embodied in their lawful protection in the Czech republic. International Electronic Journal of Elementary Education, 8(1), 61–174.

[14] Kostelecká, Y. (2003). Domácí vzdělávání (dizertační práce). Praha: Univerzita Karlova.

[15] Kostelecká, Y. (2014a). Doma, nebo ve škole? Studia peadagogica, 19(1), 65–81. | DOI 10.5817/SP2014-1-4

[16] Kostelecká, Y. (2014b). Domácí vzdělávání a legislativa: Studie postkomunistických států střední Evropy. Orbis scholae, 8(1), 9–26.

[17] Makovicky, N. (Ed.). (2014). Neoliberalism, Personhood and Postsocialism: Enterprising Selves in Changing Economies. Farnham: Ashgate.

[18] Marvánová, G. (2001). Experiment domácí vzdělávání v ČR (diplomová práce). Brno: Masarykova univerzita.

[19] Mertin, V. (2003). Pedagogicko-psychologické aspekty individuálního vzdělávání. Pedagogika, 53(4), 405–417.

[20] Munroe, R. L., & Gauvain, M. (2010). The cross-cultural study of children's learning and socialization: A short history. In D. F. Lancy, J. Bock, & S. Gaskins (Eds.), The Anthropology of Learning in Childhood (35–63). Plymouth: AltaMira Press.

[21] Murphy, J. F. (2012). Homeschooling in America: Capturing and Assessing the Movement. Thousand Oaks: Corwin.

[22] Nosál, I. (2004). Diskurzivní re-konstrukce dětství: Mezi nostalgií a nejistotou. Analýza čtyř textů. In I. Nosál (Ed.), Obrazy dětství v dnešní české společnosti: Studie ze sociologie dětství (198–218). Brno: Barrister & Principal.

[23] Skoupá, N. (2012). Domácí vzdělávání. Genealogie a mocenské aspekty fenoménu (diplomová práce). Brno: Masarykova univerzita.

[24] Pastorová, M., Altmanová, J., & Koubek, P. (2012). Srovnávací analýza: Domácí (individuální) vzdělávání. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. Dostupné z http://www.nuv.cz/file/93.

[25] Štech, S. (2003). Škola, nebo domácí vzdělávání? Teoretická komplikace jedné praktické otázky. Pedagogika, 53(4), 418–436.

[26] Štech, S. (2007). Mise školy – chránit kulturu i rozvíjet dítě. Dostupné 11. října 2016 z http://www.konzervativizmus.sk/article.php?1435

[27] Verdery, K. (1996). What Was Socialism and What Comes Next? Princeton: Princeton University Press.

[28] Wagner, P. (1994). A Sociology of Modernity: Liberty and Discipline. London: Routledge.

[29] Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). (2004). Praha: Tiskárna Ministerstva vnitra.

Metriky

0


92

Views

38

PDF views