Adults on the Edge of the Information Society: Specifics of Overcoming the Digital Divide
Vol.15,No.2(2010)
Studia paedagogica
This text deals with the problem of the digital divide. The phenomenon is analyzed through Van Dijk’s model of access to technologies, enhanced by the views of the sociological theory of capital and psychological theories of adaptation and self-efficacy. The theoretical part is followed by a qualitative research pinpointing the main motives and barriers. Also, some key aspects of overcoming this new form of social exclusion are identified.
digital divide; information society; social exclusion; information and communication technologies
BOURDIEU, P. Teorie jednání. Praha: karolinum, 1998. IsBn 80-7184-518-3.
DAHLBERG, L. Internet Research Tracings: Towards Non-Reductionist Methodolog y [online]. new Zealand: Massey University, 2004. [cit. 2009-03-05]. Dostupné z: < http://jcmc.indiana.edu/vol9/issue3/dahlberg.html >.
DIJK, J. A. G. M. Van. The Deepening Divide: Inequality in the Information Society. Thousand oaks, CA: sage Publications, 2005. ISBN 1-4129-0402-1.
DOMBROVSKÁ, M. Informační chování, informační etika, informační ekologie [online]. 2002. [cit. 2009-05-01]. Dostupné z: < http://www.inforum.cz/archiv/inforum2002/prednaska37.htm >.
EASTIN, M. S., LA ROSE, R. Internet self-efficacy and the Psychology of the Digital Divide. Journal of computer mediated communication [online], 2000, roč. 6, č. 1. ISSN 1083-6101. [cit. 2009-14-12]. Dostupné z: < http://jcmc.indiana.edu/vol6/issue1/eastin.html >.
FRIČ, P., POTŮČEK, M. Model vývoje české společnosti a její modernizace v globálním kontextu. Sociologický časopis, 2004, roč. 40, č. 4, s. 415–431. ISSN 0038-0288.
FUCHS, CH., HORAK, E. Informational capitalism and the digital divide in Africa. Masaryk University Journal of Law and Technolog y [online], 2007, roč. 1, č. 2, s. 11–32. [cit. 2010-03-05]. Dostupné z: < http://storage02.video.muni.cz/prf/mujlt/storage/1205244869_sb_s02-
fuchs.pdf >. ISSN 1802-5951.
Informační společnost v číslech. Praha: český¨statistický úřad, 2010.
JAMES, J. Ridging the Global Digital Divide. Cheltenham: Edward Elgar, 2003. ISBN 1843762064.
JEDLIČKOVÁ, P. Přístup k využívání ICT z hlediska dalšího vzdělávání: nerovnosti v zapojení do informační společnosti. Praha: NVF, 2006. ISBN 1801-5476.
KATZ, J., RICE, r. Social Consequences of Internet Use: Access, Involvement, and Interaction. Cambridge, MA: MIT Press, 2002. ISBN-100-262-11269-8.
KROKER, A., WEISNTEIN, M. The Theory of the Virtual Class [online]. In CTheory. Montreal: new World Perspectives, 1994. [cit. 2009-04-30]. Dostupné z: < http://www.ctheory.net/dt1a.asp >.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2.
LÁTAL, I. Kognitariát a jeho pojímání [online]. [cit. 2010-01-05]. Dostupné z: < http:// 209.85.135.132/search?q=cache:ty3vBAUv8xoJ:www.kscm.cz/viewDocument.asp%3Fdo
cument%3D3780+kognitari%C3%A1t&cd=1&hl=cs&ct=clnk&gl=cz >.
LUPAČ, P., SLÁDEK, J. The Deepening of the Digital Divide in the Czech republic [online], Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 2008, roč. 2, č. 1. Issn 1802-7962. [cit. 2009-18-04]. Dostupné z: < http://www.cyberpsychology.eu/view.php?cisloclanku=2008060203&article=2 >.
PALÁN, Z. Lidské zdroje. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0950-7.
RABUŠICOVÁ, M., RABUŠIC, l., ČIHÁČEK, V. Motivy a bariéry ke vzdělávání dospělých: Učíme se všichni po celý život? Příspěvek prezentovaný na konferenci 14. Konference ČAPV Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu, Plzeň, 5.–7. září 2006 [online]. [cit. 2010-03-05] Dostupné z: < www.phil.muni.cz/wupv/home/Documents/.../vzdelavani%20dospelych.pps >.
RABUŠICOVÁ, M., RABUŠIC, l., ŠEĎOVÁ, k. Motivace a bariéry ve vzdělávání dospělých. In RABUŠICoVá, M., RABUŠIC, l. (Eds.). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 97–112. ISBN 978-80-210-4779-2.
SAK, P. a kol. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0.
SMÉKAL, V. Pozvání do psychologie osobnosti. Člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal, 2002. ISBN 978-80-87029-62-6.
STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: ALBERT, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
ZLATUŠkA, J. Informační společnost [online], Zpravodaj ÚVT MU, 1998, roč. VIII, č. 4. ISSB 1212-0901. [cit. 2010-04-30]. Dostupné z: < http://www.ics.muni.cz/toCP1250/bul-
letin/issues/vol08num04/zlatuska/zlatuska.html >.
ZOUNEK, J. Život a vzdělávání dospělých v éře informačních a komunikačních technologií. In RABUŠICOVÁ, M., RABUŠIC, l. (Eds.). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 145–167. ISBN 978-80-210-4779-2.
Copyright © Studia paedagogica