A Range of Evaluative situations and Evaluative Approaches in Art Education
Vol.16,No.2(2011)
Studia paedagogica
The aim of this article – which is based on a broadly defined grounded theory – is to describe a range of eva-luative situations based on a teacher’s initiative in art lessons given at the lower secondary level of schools. The article presents a range of evaluative situations in art lessons followed by four general approaches by which teachers cope with assessment.
school assessment; methods and forms of assessment; evaluative situation; verbal assessment; classification; assessment of art work; art lessons; art teacher
BALCAR, A., MAHDALOVÁ, K. Má slovní hodnocení ve školách vystřídat známky? Respekt
[online], 2007, neuvedeno, [cit. 2011-08-05]. Dostupný z: < http://respekt.ihned.cz/
duel/c1-37492510-ma-slovni-hodnoceni-ve-skolach-vystridat-znamky >. ISSN 1801-1446.
BOUGHTON , D. Assessing Art Learning in Changing Contexts: High-Stakes Accountability, International Standards and Changing Conceptions of Artistic Development. In EISNER, E. W. (ed.). Handbook of research and policy in art education. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2004, s. 585–606. ISBN 0-8058-4971-8.
BROCKBANK , A., McGILL , I., BEECH, I. (eds.). Reflective learning in practice. Burlington: Gower Publishing, 2002. ISBN 0-566-08377-9.
BRÜCKNEROVÁ, K. Skici ze současné estetické výchovy: Termín, kontext, praxe a teorie. Disertační práce. Masarykova univerzita: Brno, 2010.
CANNATELL A, H. Art Assessment. Assessment & Evaluation in Higher Education, 2001, roč. 26, č. 4, s. 319–326. ISSN 0260-2938.
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
KAŠČÁK , O., FILAGOVÁ, M. Javisko a zákulisie školy: O materskej škole a skrytom kurikule. Trnava: Trnavská univerzita, 2007. ISBN 978-80-8082-169-2.
KOLÁŘ , Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2857-5.
KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKO VÁ, Š., STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-314-7.
KUKAL, P. Máte rádi sloh? Česká škola [online]. 2009, neuvedeno, [cit. 2011-08-05]. Dostupný z: < http://www.ceskaskola.cz/2009/05/petr-kukal-mate-radi-sloh.html >.
LANGER, S. Předlohy pro hodnocení osobnosti žáků. Hradec Králové: Kotva, 2006. ISBN 80-902210-4-1.
MAKOVSKÁ , Z. Pojetí moci ve studentských vyprávěních. Diplomová práce. Masarykova univerzita. Brno, 2009.
MAREŠ, J. Psychosociální klima školy I. Brno: Masarykova univerzita, 2003. ISBN 80-866-3313-6.
MAREŠ, J. Učitelovo pojetí výuky. Výchova a vzdělání. 1990–1991, roč. 1, č. 2, s. 31–33, č. 3, s. 51–54.
MAREŠ, J., a kol. Učitelovo pojetí výuky. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996. ISBN 80-210-14444-X.
PARISER, D., ZIMMERMAN, I. Learning in the Visual Arts: Characteristics of Gifted and Talented Individuals. In EISN ER, E. W. (ed.) Handbook of research and policy in art education. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2004, s. 379–405. ISBN 0-8058-4971-8.
PAVLOVSKÁ , M. Učitelovo pojetí výuky v současné škole. Disertační práce. Masarykova univerzita: Brno, 2008.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4.
SLAVÍK , J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
SLAVÍK , J. Mezi osobitostí a normou: proměny české výtvarné výchovy na přelomu tisíciletí. In SLAVÍK , J. (ed.) Obory ve škole. Praha: Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta, 2005, s. 11–49. ISBN 80-729-0225-3.
SLAVÍK , J. Problém chyby v tvořivé výrazové výchově. Pedagogika, 1994, roč. 44, č. 2, s. 119–128. ISSN 0031-3815.
SLAVÍK , J. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). I. díl. Praha: Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
SLAVÍK , J., HAISOVÁ, Š. Jen pavučina slov? O vztahu mezi slovem a výtvarným projevem. Výtvarná výchova, 2002, roč. 42, č. 1, s. 2–5. ISSN 1210-3691.
SOEP, E. Assessment and Visual Arts Education. In EISN ER, E. W. (ed.). Handbook of research and policy in art education. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2004a, s. 579–584. ISBN 0-8058-4971-8.
SOEP, E. Visualising Judgement: Self-Assessment and Peer Assessment in Arts Education. In EISN ER, E. W. (ed.). Handbook of research and policy in art education. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2004b, s. 667–690. ISBN 0-8058-4971-8.
STARÝ, K. Problematika hodnocení ve škole. Metodický portál [online]. 2006, neuvedeno, [cit. 2011-08-05]. Dostupný z: < http://clanky.rvp.cz/clanek/c/GUA/993/PRO BLEMATIKAHODNO
CENI-VE-SKOL E.html/ >.
STRAUSS , A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
Copyright © Studia paedagogica