Institutionalization of Czech Andragogy and International Scientific Discourse
Vol.22,No.1(2017)
Studia paedagogica
educational sciences; andragogy; adult education; institutionalization; character of a text; text analysis
[1] Beneš, M. (2002). Pedagogika a andragogika – distance v blízkosti. Pedagogika, 52(2), 130–137.
[2] Beneš, M. (2003). Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum.
[3] Beneš, M. (2009). Andragogika. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 691–695). Praha: Portál.
[4] Bláha, I. A. (1927). Problém lidové výchovy: Její pojem, úkoly a předpoklady. Praha: Masarykův lidovýchovný ústav.
[5] Bočková, V. (Ed.). (1994). Aktuální problémy vzdělávání dospělých. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
[6] Bočková, V. (Ed.). (1995). Aktuální problémy vzdělávání dospělých II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
[7] Brezinka, W. (1967). K problému vymezení vědy o výchově. Pedagogika, 17(2), 160–170.
[8] Brezinka, W. (2015). Zvědečtění (scientifikace) pedagogiky − analýza a perspektivy. Pedagogika, 65(2), 193–206.
[9] Burke, P. (2007). Společnost a vědění: Od Gutenberga k Diderotovi. Praha: Karolinum.
[10] Drtina, F. (1912). O úkolu a směrech lidového vzdělávání. Praha: Osvětový svaz.
[11] Durkheim, É. (1956 [1922]). Education and Sociology. Glencoe, IL: Free Press.
[12] Foucault, M. (2000 [1966]). Slová a veci. Bratislava: Kaligram.
[13] Hauer, T. (2002). S/krze postmoderní teorie. Praha: Karolinum.
[14] Hofstetter, R., & Schneuwly, B. (2002). Institutionalisation of educational sciences and the dynamics of their development. European Educational Research Journal, 1(1), 3–26. | DOI 10.2304/eerj.2002.1.1.9
[15] Jarvis, P. (2015). Adult learning as a lifelong concern: Interview with Peter Jarvis. Studia paedagogica, 20(4), 109–122. | DOI 10.5817/SP2015-4-7
[16] Jochmann, V. (1992). Výchova dospělých – andragogika. In J. Macháček, Varia sociologica – andragogica. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis (s. 11–22). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
[17] Jochmann, V. (Ed.). (1994). Andragogika: Teoretický seminář k pojetí andragogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
[18] Jochmann, V. (Ed.). (1996). Andragogika II: Druhý teoretický seminář k pojetí andragogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
[19] Jochmann, V. (Ed.). (1997). Vzdělání – šance pro život. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
[20] Jůva, V. (1973). Příspěvek k pojetí výchovy dospělých. In Sborník prací filosofické fakulty brněnské university. Studia minora facultatis philosophicae universitatis Brunensis I 8 (s. 105–121). Brno: UJEP.
[21] Kapp, A. (1833). Die androgogik ober bildung im mannlichen alter. Platons Erziehungslehre, als Padagogik fur die Einzelnen und als Staatspadagogik. Germany: Minden und Leipzig.
[22] Knowles, M. S. (1970). The modern practice of adult education: Andragogy versus pedagogy. New York: Association Press.
[23] Lindeman, E. C. (1926). The meaning of adult education. New York: New Republic.
[24] Lindeman, E. C., & Anderson, M. (1927). Education through experience. An interpretation of the methods of the Academy of Labor. Frankfurt am Main; New York: Workers' Education Bureau Press, Inc.
[25] Lyotard, J. F. (1993 [1979]). O postmodernismu. Praha: Filosofický ústav AV.
[26] Mitter, W. (1982). Educational sciences or educational science? Some considerations on a basic issue. In I. Cavicchi-Broquet & P. Furter (Eds.), Les sciences de l'education: Perspectives et bilans Européens. Actes de la Xe Conférence de l'Association d'education Comparée Pour l'Europe (s. 83–95). Genève: Section des Sciences de l'education, Faculté de Psychologie et de Sciences de l'education, Université de Genève.
[27] Monette, M. L. (1979). Need assessment: A critique of philosophical assumptions. Adult Education Quarterly, 29(2), 83–95. | DOI 10.1177/074171367902900202
[28] Müller, K. (1992). Věda, výzkum a rozvoj vzdělanosti. Pedagogika, 52(1), 31–43.
[29] Novotný, J. (1959). Lidová osvětová práce v počátcích národního obrození. Pedagogika, 9(6), 725–743.
[30] Petřková, A. (Ed.). (1999). Aktuální problémy vzdělávání seniorů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
[31] Pokorný, J. (2003). Lidová výchova na přelomu 19. a 20. století. Praha: Karolinum.
[32] Průcha, J. (2010). Česká andragogika na vzestupu. Pedagogická orientace, 20(4), 7–26.
[33] Savićević, D. (1991). Modern conceptions of andragogy: A European framework. Studies in the Education of Adults, 23(2), 179–201. | DOI 10.1080/02660830.1991.11730556
[34] Savićević, D. (1999). Adult education: From practice to theory building. Frankfurt am Main: Peter Lang.
[35] Savićević, D. (2008). Convergence or divergence of ideas on andragogy in different countries. International Journal of Lifelong Education, 27(4), 361–378. | DOI 10.1080/02601370802051504
[36] Skalka, J. (1989). Základy pedagogiky dospělých. Praha: SPN.
[37] Šimek, D. (Ed.). (1998). The individual and society at the turn of the century: View from both sides. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
[38] Škoda, K. (1963). Pedagogika a výchova dospělých. Pedagogika, 13(6), 679–687.
[39] Ten Have, T. T. (1973). On agology. In New Themes in Social Work Education (s. 39–59). New York: International Association of Schools of Social Work.
[40] Trnka, T. (1934). Základy lidové výchovy. Praha: Masarykův lidovýchovný ústav.
[41] Váňová, R. (2000). Vědy o výchově na stránkách Pedagogiky. Pedagogika, 50(4), 313–339.
[42] Wallerstein, I. et al. (1998 [1996]). Kam směřují sociální vědy. Praha: Sociologické nakladatelství.
[43] Willmann, O. (1921 [1894]). The science of education in its sociological and historical aspects. Beatty, PA: Archabbey Press.
[44] Woody, T. (1948). Adult education in Czechoslovakia. The Journal of Educational Research, 42(4), 241–252. | DOI 10.1080/00220671.1948.10881685
[45] Wulf, Ch. (2003). Educational science. Hermeneutics, empirical research, critical theory. Münster; New York; München; Berlin: Waxmann.
Copyright © 2017 Studia paedagogica