Uklidňující dotyk sluchem : prožitek účastnice jako určující prvek tvůrčích strategií současných audioperformancí

Roč.26,č.2(2023)

Abstrakt
Autorka studie si klade za cíl představit tvůrčí strategie několika audioperformancí vzniklých mezi lety 2019–2022 v českém divadelním kontextu, popsat je na základě vlastního diváckého prožitku a prozkoumat jejich účinek na diváka z perspektivy kognitivních věd a psychologie. Autorka nejprve představuje fenomén audioperformance a ukazuje, že audio strategie vycházející z predispozic sluchového smyslu nabízí silnou sugesci a emocionalitu. Detekuje postupně tři strategie: 1. stimulace prostřednictvím ASMR s využitím hmatové kvality sluchu, 2. zaměření pozornosti na vlastní tělo prostřednictvím technik vnitřního pozorovatele a focusingu, 3. rozšíření vědomí prostřednictvím proměny perspektivy. U všech třech přitom nachází výrazný relaxační účinek s terapeutickým potenciálem a zároveň edukativní funkci týkající se vnímání cílící na konkrétní generační zkušenost. Důležitou roli v textu hraje evokace vlastního prožitku, o jehož obhajobu v rámci teatrologického pole autorka usiluje.

Klíčová slova:
audioperformance; audiowalk; prožitek účastnice; rozšířené vědomí; vnímání; všímavost; ASMR; focusing

Stránky:
175–196
Reference

ALEXANDER Morgan L. et al. 2019. Double-blind, randomized pilot clinical trial targeting alpha oscillations with transcranial alternating current stimulation (tACS) for the treatment of major depressive disorder (MDD). Transl Psychiatry 9 (2019): 1–12.

BARRATT, Emma L. a Nick J. DAVIS. 2015. Autonomous sensory meridian response (ASMR): A flowlike mental state, PeerJ 3 (2015). [citováno dne 24.1.2023]. Dostupné online na: <a href=https://peerj.com/articles/851/ target=_blank>https://peerj.com/articles/851/.</a>

BREITSAMETER, Sabine. 2003. Acoustic ecology and the new electroacustic space of digital networks. Soundscape 4 (2003): 2: 24–30.

CATTELL, Raymond B. 1963. Theory of fluid and crystallized intelligence: a critical experiment. Journal of Educational Psychology 54 (1963): 1: 1–22.

CHERRY, Kendra. 2021. What Are Alpha Brain Waves? Increasing alpha waves may reduce depression. [citováno dne 11.1.2023]. Dostupné online na: <a href=https://www.verywellmind.com/what-are-alpha--brain-waves-5113721 target=_blank>https://www.verywellmind.com/what-are-alpha--brain-waves-5113721.</a>

CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. 2015. Flow: o štěstí a smyslu života. Př. Eva Hauserová. Praha: Portál, 2015.

DRTINOVÁ, Daniela a Jiří HORÁČEK. 2021. Vědomí a realita: O mozku, duševní nemoci a společnosti. Praha: Vyšehrad, 2021.

ETLÍKOVÁ, Barbora. 2021. Výzvy současné české divadelní kritiky. Disertační práce. Akademie múzických umění, 2021.

FIGUEIREDO, Ivo de. 2015. Henrik Ibsen: Člověk a maska. Př. Karolína Stehlíková. Praha: Karolinum, 2015.

FISCHER-LICHTE, Erika. 2011. Estetika performativity. Př. Markéta Polochová. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011.

GENDLIN, Eugen T. 2003. Focusing: Tělesné prožívání jako terapeutický zdroj. Př. Kristina a Jan Černí. Praha: Portál, 2003.

GREENFIELD, Susan. 2016. Změna myšlení. Př. Radek Vantuch. Brno: BizzBooks, 2016.

GROTOWSKI, Jerzy. 1990. TEXTY – teatr laboratorium: Třetí část. Př. Jana Pilátová. Praha: Pražské kulturní středisko Městská knihovna v Praze, 1990.

HENDERSON, Julie. 2023. Embodying Well-being Or, how to Feel as Good as You Can in Spite of Everything. AJZ Verlag: Bielefeld, 2023.

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. 2021. Singing in the blend: stagings of Verdi's operatic Shakespeare in the Czech Republic after 1989. Theatralia 24 (2021), Special Issue: 189–208.

HOSOKAWA, Shuhei. 1984. The Walkman Effect. Popular Music 4 (1984): 165–180.

IDZIKOWSKI, Chris. 2012. Zdravý spánek: Jak na to. Př. Patricie Růžičková. Praha: Slovart, 2012.

JESENSKÁ, Milena. 1923. Národní listy 63 (11. srpna 1923): 219: 1.

JEŘÁBEK, Jan. 2020. Grafologie a všímavost. Praha: Argo, 2020.

LAKOFF, George a Mark JOHNSON. 2002. Metafory, kterými žijeme. Př. Mirek Čejka. Brno: Host, 2002.

LOCHTE, Bryson C. et al. 2018. An fMRI investigation of the neural correlates underlying the autonomous sensory meridian response (ASMR). Biolmpacts 8 (2018): 4: 295–304.

LUSTENBERGER, Caroline et al. 2015. Functional role of frontal alpha oscillations in creativity. Cortex 67 (2015): 74–82.

MARSDEN, Rhodri. 2012. 'Maria spends 20 minutes folding towels': Why millions are mesmerised by ASMR videos. The Independent. [citováno dne 11.1.2023]. Dostupné online na: <a href=https://www.independent.co.uk/tech/maria-spends-20-minutes-folding-towels-why-millions-are-mesmerised-by-asmr-videos-7956866.html target=_blank>https://www.independent.co.uk/tech/maria-spends-20-minutes-folding-towels-why-millions-are-mesmerised-by-asmr-videos-7956866.html.</a>

NAKONEČNÝ, Milan. 1992. Fenomén rozšířeného vědomí. Gemma (1992): 2: 19–21; 3: 11–12.

PRENSKY, Marc. 2001. Digital natives, Digital Immigrants: Part 1. On the Horizon 9 (2001): 5: 1–6.

RAPPAPORT, Laury. 2009. Focusing-Oriented Art Theraphy: Accessing the Body Wisdom and Creative Intelligence. London/Philadelphia: Jessica Kinglsley Publishers, 2009.

REDDEMANN, Luise. 2009. Léčivá síla imaginace: Na vnitřní zdroje zaměřená terapeutická práce s následky traumat. Př. Petr Patočka. Praha: Portál, 2009.

RICHARD, Craig. 2016. Interview with Jennifer Allen, the woman who coined the term, 'Autonomous Sensory Meridian Response' (ASMR). [citováno dne 24.1.2023]. Dostupné online na: <a href=https://asmruniversity.com/2016/05/17/jennifer-allen-interview-coined-asmr/ target=_blank>https://asmruniversity.com/2016/05/17/jennifer-allen-interview-coined-asmr/.</a>

ŘIHÁČEK, Tomáš. 2009. Zvukové prostředí města a jeho vliv na prožívání. Brno: Munipress, 2009.

SHAKESPEARE, William. 2001. Hamlet, dánský princ / Hamlet, the Prince of Denmark. Př. Martin Hilský. Praha: Torst, 2001.

SCHAFER, R. Murray. 1977. The Soundscape: Our Sonic Environment and the Tuning of the World. Rochester: Destiny Books, 1977.

SPITZER, Mafred. 2016. kybernemoc!: jak nám digitalizovaný život ničí zdraví. Př. Iva Kratochvílová. Brno: Host, 2016.

STANISLAVSKIJ, Konstantin Sergejevič. 1946. Moje výchova k herectví: z deníku hereckého adepta. Př. Jaroslav Hulák. Praha: Athos, 1946.

VOSTRÝ, Jaroslav. 2009. Scénické působení a zrcadlové neurony. Disk 28 (2009): 7–28.

YOUNG, Julie a Ilse BLANSERT. 2015. ASMR. New York: Penguin Random House LLC, 2015.

ZICH, Otakar. 2019. Estetika dramatického umění. Praha: Akademie múzických umění, 2019.

Metriky

0

Crossref logo

0


47

Views

0

PDF views