Poznámky k pojmu motivace v práci muzejního pedagoga

Roč.2,č.3(2013)

Abstrakt
Předkládaný text nabízí zamyšlení nad možnými významy pojmu motivace v práci muzejního pedagoga. V muzejní a muzejněpedagogické literatuře je tento pojem spíše opomíjen anebo zatím zpracováván velmi obecně, zpravidla pouze v jednom jeho významu – motivace návštěvníků, kteří do muzea přicházejí. Text zmiňuje další možné polohy tohoto termínu v rámci muzejněpedagogické profese. Z nastíněných možností si pak cíleně vybírá k bližšímu upozornění ty polohy pojmu motivace, které může muzejní pedagog ve své práci sám aktivně ovlivňovat, rozvíjet a dále s nimi pracovat.

Klíčová slova:
edukační program; návštěvníci; motivace; muzejní pedagog; muzeum

Stránky:
26–31
Reference

Timothy AMBROSE, Crispin PAINE, Museum Basics. London 1995. ISBN 0-415-05770-1.

Josef BENEŠ, Kulturně výchovná činnost muzeí I. Praha 1981.

Josef BENEŠ, Kulturně výchovná činnost muzeí II. Praha 1981.

Josef BENEŠ, Muzeum a výchova. Praha 1980.

Jan ČÁP, Psychologie výchovy a vyučování, Praha 1997. ISBN80-7066-534-3.

Jan ČINČERA, Práce s hrou pro profesionály, Praha 2007. ISBN978-80-247-1974-0.

Efektivní učení ve škole, Praha 2005. ISBN 80-7178-556-3.

John H. FALK – Lynn D. DIERKING, Learning from Museum: Visitor Experiences and the Making of Meaning, Oxford 2000. ISBN 0-7425-0295-3.

Karlheinz FINGERLE, Museums didaktik am Beispiel des Deutschen Museums, 4. vyd., München 1992.

Radek HANUŠ – Lenka CHYTILOVÁ, Zážitkově pedagogické učení, Praha 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.

George E. HEIN, Learning in the Museum, London 2002. ISBN0-415-09776-2.

Eilean HOOPER-GREENHILL, Museums and their Visitors, 2.vyd., London 1996. ISBN 0-415-06857-6.

Eilean HOOPER-GREENHILL, Museum, Media, Message, London, New York 1995. ISBN 0-415-11672-4.

Eilean HOOPER-GREENHILL, The Educational Role of the Museum, London, New York 1994. ISBN 0-415-11287-7.

Eilean HOOPER-GREENHILL, Museums and Education: Purpose, Pedagogy, Performance, 3. vyd., London, New York 2009. ISBN 0-415-37936-9.

Eilean HOOPER-GREENHILL, Museums and the Interpretation of Visual Culture, 3. vyd., London, New York 2003. ISBN0-415-08633-7.

Radek HORÁČEK, Galerijní animace a zprostředkování umění: poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. Brno 1998. ISBN 80-7204-084-7.

Lucie JAGOŠOVÁ – Vladimír JŮVA – Lenka MRÁZOVÁ, Muzejní pedagogika: Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace, Brno 2010. ISBN 978-80-7315-207-9.

Vladimír JŮVA, Dětské muzeum: edukační fenomén pro 21.století. Brno 2004. ISBN 80-7315-090-5.

Vladimír JŮVA, Vývoj německé muzeopedagogiky. Brno 1994. ISBN 80-901737-2-1.

Zdeněk KALHOUS – Otto OBST a kol., Školní didaktika, Praha 2002. ISBN 80-7178-253-X.

Ladislav KESNER, Marketing a management muzeí a památek, Praha 2005. ISBN 80-247-1104-4.

Jiří KIRCHER, Psychologie prožitku a dobrodružství pro pedagogiku a psychoterapii, Brno 2009. ISBN 978-80-215-2562-5.

Zdeněk KOLÁŘ – Renata ŠIKULOVÁ, Hodnocení žáků, 2.vyd., Praha 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.

Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Teorie a praxe projektové výuky, Brno 2006. ISBN 978-80-210-4142-4.

Jiří KULKA, Psychologie umění, 2. vyd., Praha 2008. ISBN 978-80-247-2329-7.

Pavel KUSÁK – Pavel DAŘÍLEK, Pedagogická psychologie – A, Olomouc 2002. ISBN 80-244-0294-7.

Chris KYRIACOU, Klíčové dovednosti učitele: Cesty k lepšímu vyučování, 3. vyd., Praha 2008. ISBN 978-80-7367-434-2.

Dáša LASOTOVÁ – Radim BEJLOVEC, Metodika výuky výtvarné výchovy na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe – náměty pro začínající učitele, Ostrava 2010. ISBN 978-80-7368-892-9.

Charmaine LIEBERTZ, Kunstdidaktische Aspekte in der Museumspädagogik: Entwicklung und Gegenwart, Weinheinm 1988. ISBN 3-89271-078-3.

Josef MAŇÁK, Nárys didaktiky, Brno 2003. ISBN80-210-3123-9.

Josef MAŇÁK – Vlastimil ŠVEC, Výukové metody, Brno 2003. ISBN 80-7315-039-5.

Museumspädagogik: Grundlagenund Praxisberichte, Baltmannsweiler 1990. ISBN 3-871116-661-8.

Milan NAKONEČNÝ, Motivace lidského chování, Praha 1996. ISBN 80-200-0592-7.

Vlastimil PAŘÍZEK, Základy obecné pedagogiky, Praha 1996.

Marvin PASCH a kol., Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině, 2. vyd., Praha 2005. ISBN 80-7367-054-2.

Geoffrey PETTY, Moderní vyučování, Praha 2006. ISBN80-7367-172-7.

Graham PIKE – David SELBY, Globální výchova, Praha 1994. ISBN 80-85623-98-6.

Jan PRŮCHA – Eliška WALTEROVÁ – Jiří MAREŠ, Pedagogický slovník, 4. vyd., Praha 2003. ISBN 80-7178-772-8.

Gabriele RATH, Museen für Besucher Innen: eine Studie, Sien 1998. ISBN 3-85114-421-X.

Martin SCHUSTER – Hildegard AMELN-HAFFKE (eds.), Museums-psychologie. Erlebenim Kunstmuseum, Bern 2006. ISBN 3-8017-1682-1.

Jarmila SKALKOVÁ, Obecná didaktika, 2 vyd., Praha 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.

Petra ŠOBÁŇOVÁ, Škola muzejní pedagogiky 1: Poznámky k partnerství výtvarné a muzejní pedagogiky, Olomouc 2007. ISBN 978-80-244-1866-7.

Jiří ŠKODA – Pavel DOULÍK, Psychodidaktika: Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování, Praha 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.

Graeme K. TALBOYS, Museum Educator's Handbook, Aldershot, Brookfield 2000. ISBN 0-556-08173-3.

Friedrich WAIDACHER, Príručka všeobecnej muzeológie, Bratislava 1999. ISBN 80-8060-015-5.

Klaus WESCHENFELDER – Wolfgang ZACHARIAS, Handbuch Museumspädagogik: Orientierungen und Methoden fürdie Praxis, 3. vyd., Düsseldorf 1992. ISBN 3-590-14285-5.

Wolfgang ZACHARIAS, Kulturpädagogik: Kulturelle Jugenbildung. Eine Einführung, Opladen 2001. ISBN 3-8100-3071-6.

Martin HORÁČEK – Hana MYSLIVEČKOVÁ – Petra ŠOBÁŇOVÁ (eds.), Muzejní pedagogika dnes: Sborník příspěvků z mezinárodní konference pořádané katedrou výtvarné výchovy PdF UP v Olomouci 6. 5. 2008. Olomouc 2008. ISBN978-80-244-1993-0.

Radek HORÁČEK – Jan ZÁLEŠÁK (eds.), Aktuální otázky zprostředkování umění: teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova, Brno 2007. ISBN978-80-210-4371-8.

Hannelore KUNZ-OTT (ed.). Museum und Schule: Wegezueinererfolgreichen Partnerschaft. München, Berlin 2005. ISBN3-422-06558-X.

Lynn Uyen TRAN – Heather KING, ' The Professionalization of Musem Educators: The Case in Science Museums', Museum Management and Curatorship, 22 (2007), č. 2, s. 131–149. ISSN 0964-7775. | DOI 10.1080/09647770701470328

Lucie JAGOŠOVÁ – Lenka MRÁZOVÁ, Profese muzejního pedagoga v teorii a praxi. In Muzeologie na počátku třetího tisíciletí/Museology at the Beginning of the Third Millennium: sborník z mezinárodní konference Teorie a praxe 2008. Brno 2009. s. 159–170. ISBN 978-80-86413-61-7.

Tomáš MARTINEC, Prožitek flow, výtvarná tvorba a vnímání uměleckých děl. In Radek HORÁČEK – Jan ZÁLEŠÁK (eds.), Aktuální otázky zprostředkování umění: teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova, Brno 2007, s. 73–76. ISBN 978-80-210-4371-8.

Národní soustava povolání: muzejní pedagog, (last updated 31/8/12, accessed 7/10/2013) http://katalog.nsp.cz/karta_p.aspx?id_jp=102314&kod_sm1=21.

Profesní etický kodex muzeí: PŘÍLOHA: Definice muzea a odborného muzejního pracovníka, (last updated 24/10/2013, accessed 14/10/2013) http://www.cz-museums.cz/web/deni_v_oboru/eticky-kodex-muzei.

Metriky

16

Views

0

PDF views