Evaluace v muzejní edukaci – teoretická východiska

Roč.2,č.2(2013)

Abstrakt
V muzejní edukaci, stejně jako v řadě jiných muzejních činností, je nezbytná pravidelná zpětná vazba. Měla by pomáhat eliminovat chyby a umožňovat postupné zkvalitňování a zvyšování efektivity v oblasti muzejní prezentace. Evaluace v muzejní pedagogice vychází z klíčových tezí výrazně rozpracovanější pedagogické evaluace. Představuje jak teoretický přístup, tak současně i metodologii a proces monitorování a měření jevů. Výsledek nepoučeného a intuitivního přístupu k hodnocení systémem "pokus-omyl", který výrazně zvyšuje subjektivitu celého procesu i výsledků, můžeme označit jako reflexi. Naopak evaluací v pravém slova smyslu je systematicky připravené, plánovité, relativně objektivní hodnocení s předem stanovenými cíli a kritérii. Příkladem konkrétních typů evaluačních studií z oblasti muzejní edukace mohou být podrobné analýzy návštěvnických konverzací, detailní etnografické studie uskutečněné v muzeích, retrospektivní rozhovory o muzejních vzpomínkách, hlasité komentáře návštěvníků k jejich vnímání výstavy, testování smyslového vnímání muzejní prezentace, hloubkové rozhovory nebo skupinové rozhovory o muzejních zážitcích návštěvníků.

Klíčová slova:
evaluace; pedagogická evaluace; muzejní edukace; muzejní pedagog

Stránky:
15–21
Reference

ALLARD, Michel. The evaluation of museum-school programmes: the case of historic sites. In HOOPER-GREEN-HILL, Eilean. Museum, Media, Message. London, New York: Routledge, 1995, s. 235–244. ISBN 0-415-11672-4.

AMBROSE, Timothy, PAINE, Crispin. Museum Basics. London, New York: ICOM, Routledge, 1995. ISBN 0-415-05770-1.

BICKNELL, Sandra. Here to help: evaluation and effectiveness. In HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museum, Media, Message. London, New York: Routledge, 1995, s. 281–293. ISBN 0-415-11672-4.

CURY, Marília Xavier. Museological communication and reception study at Museum Água Vermelha. In Partnering in museum education – Enhancing the adventure: ICOM/CECA annual international conference 2005 proceedings. Banská Štiavnica, Bratislava: ICOM/CECA, 2005, s.36–42. ISBN 80-89090-20-6.

DEAN, David. Museum exhibition: theory and practice. London, New York: Routledge, 1996. ISBN 0-415-08017-7.

DUFRESNE-TASSÉ, Colette. Andragogy (adult education) in the museum: a critical analysis and new formulation. In HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museum, Media, Message. London, New York: Routledge, 1995, s. 245–259. ISBN 0-415-11672-4.

DUFRESNE-TASSÉ, Colette (ed.). Familles, écoliers et personnes âgées au musée: Recherches et perspectives: Families, Schoolchildren and Seniors at the Museum: Research and Trends: Familias, escolares y personas de edad en el museo: Investigaciones y perspectivas. Québec: ICOM-CECA, 2006. 318 s. ISBN 2-89544-105-7.

ÉMOND, Anne-Marie. Research strategies studying the reception of contemporary art in a fine art museum. In ÉMOND, Anne-Marie. L‘éducation muséale vue du Canada, des États-Units et ď Europe: Recherche sur les programmes et les expositions: Education in Museums as seen in Canada, the United States and Europe: Research on programs and exhibitions. Québec: MultiMondes, 2006, s. 111–122. ISBN 2-89544-093-X.

HEIN, George E. Evaluating teaching and learning in museums. In HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museum, Media, Message. London, New York: Routledge, 1995, s. 189–203. ISBN 0-415-11672-4.

HOOPER-GREENHILL, Eilean. Changing Values in theArt Museum. In CARBONELL, Bettina Messias. Museum Studies: An Anthology of Contents. Oxford: Blackwell Publishing, 2006, s. 556–575. ISBN 0-631-22830-6.

HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museums and education: Purpose, pedagogy, performance. London: Routledge, 2009. 230 s. ISBN 978-0-415-37936-6.

HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museum, Media, Message. London, New York: Routledge, 1995. 299 s. ISBN 0-415-11672-4.

KAUFMAN, Amy. Marketing museum learning. In LORD, Barry (ed.). The Manual of Museum Learning. Plymouth: AltaMira Press, 2007, s. 253–272. ISBN 978-0-7591-0971-1.

KAVANAGH, Gaynor. Museums in partnership. In HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museum, Media, Message. London, New York: Routledge, 1995, s. 124–134. ISBN 0-415-11672-4.

KELMAN, Ian. Responsive evaluation in museum education. In HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museum, Media, Message. London, New York: Routledge, 1995, s. 204–212. ISBN 0-415-11672-4.

KOUTSIKA, Georgia-Gina. The role of Learning in exhibition development. In Partnering in museum education – Enhancing the adventure: ICOM/CECA annual international conference 2005 proceedings. Banská Štiavnica, Bratislava: ICOM/CECA, 2005, s. 158–161. ISBN 80-89090-20-6.

LORD, Barry, LORD, Gail Dexter (eds.) The Manual of Museum Exhibitions. California: AltaMira Press, 2002. ISBN 0-7591-0233-3.

MACDONALD, Sally. Changing our minds: planning a responsive museum service. In HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museum, Media, Message. London, New York: Routledge, 1995, s. 165–174. ISBN 0-415-11672-4.

MESALLAM, Mahmoud. Educational work: the collective responsibility of all museum personnel. In The museum in the service of man: today and tomorrow: The museum's educational and cultural role/ Le musée au service des hommes aujourd'hui et demain: Le rôle éducatif et culturel de musée. Paris: International Council of Museums, 1972, s. 157–166.

MILES, R. S. (ed.). The Design of Educational Exhibits. London: George Allen & Unwin, 1982. 198 s. ISBN 0-04-069002-4.

NARDI, E. The exhibition of Rembrandt's Engravings at the Quirinal Palace Stables. Evaluation of an educational action. In DUFRESNE-TASSÉ, Colette (ed.). Familles, écoliers etpersonnes âgées au musée: Recherches et perspectives: Families, Schoolchildren and Seniors at the Museum: Research and Trends: Familias, escolares y personas de edad en el museo: Investigaciones y perspectivas. Québec: ICOM-CECA, 2006, s. 205–224. ISBN 2-89544-105-7.

PARKER, Harry S. III. The training of museum educators. In The museum in the service of man: today and tomorrow: The museum's educational and cultural role/ Le musée auservice des hommes aujourd'hui et demain: Le rôle éducatif et culturel de musée. Paris: International Council of Museums, 1972, s. 167–171.

PEARCE, Susan. Collecting as medium and message. In HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museum, Media, Message. London, New York: Routledge, 1995, s. 15–23. ISBN 0-415-11672-4.

PEIRSON JONES, Jane. Communicationg and learning in Gallery 33: evidence from a visitor study. In HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museum, Media, Message. London, New York: Routledge, 1995, s. 260–275. ISBN 0-415-11672-4.

PONTIN, Kate. Evaluating of school work in the Rutland Dinosaur Gallery. In HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museum, Media, Message. London, New York: Routledge, 1995, s. 223–234. ISBN 0-415-11672-4.

PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace. Brno: Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1996. ISBN 80- 210-1333-8.

Sebehodnocení školy: Jak hodnotit kvalitu školy. Praha: Agentura STROM, 1998. ISBN 80-86106-04-7.

SEBEROVÁ, Alena, MALČÍK, Martin. Autoevaluace školy: od teorie k praxi a výzkumu. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7368-759-5.

SOREN, Barbara J. Audience-based measures of success. Evaluating museum learning. In LORD, Barry (ed.). The Manual of Museum Learning. Plymouth: AltaMira Press, 2007, s. 221–251. ISBN 978-0-7591-0971-1.

VENUGOPAL, B. Family groups in museums: an Indian experience. In HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museum, Media, Message. London, New York: Routledge, 1995, s. 276–280. ISBN 0-415-11672-4.

WELTZL-FAIRCHILD, Andrea. The museum as medium in the aestetic response of schoolchildren. In HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museum, Media, Message. London, New York: Routledge, 1995, s. 213–222. ISBN 0-415-11672-4.

WELTZL-FAIRCHILD, Andrea, ÉMOND, Anne-Marie. The impact of museography. In Partnering in museum education – Enhancing the adventure: ICOM/CECA annual international conference 2005 proceedings. Banská Štiavnica, Bratislava: ICOM/CECA, 2005, s. 140–148. ISBN 80-89090-20-6.

WELTZL-FAIRCHILD, Andrea, GUMPERT, Andrea. Consciousness of self: discovering one's self while engaged with the museum object. In ÉMOND, Anne-Marie. Ľ‘éducation muséale vue du Canada, des États-Units et d'Europe: Recherche sur les programmes et les expositions: Education in Museums as seen in Canada, the United States and Europe: Research on programs and exhibitions. Québec: MultiMondes, 2006, s. 123–134. ISBN 2-89544-093-X.

Metriky

21

Views

0

PDF views