Konstruktivistické přístupy v německé muzejní edukaci na příkladu dvou tzv. Nových průmyslových muzeí
Roč.9,č.2(2020)
muzejní pedagogika; konstruktivismus; německá tzv. nová průmyslová muzea; pracovní listy; muzejní didaktika
24–38
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
BROWN, Ann L. The Advancement of Learning. Educational Researcher, 1994, roč. 23, č. 8, s. 4–12. ISSN 0013-189X. https://doi.org/10.3102/0013189X023008004 | DOI 10.3102/0013189X023008004
GEBHARD, Julius. Alfred Lichtwark und die Kunsterziehungsbewegung in Hamburg. Hamburg: Hoffmann und Campe, 1947.
GEELAN, David R. Epistemological Anarchy and the Many Forms of Constructivism. Science and Education, 1997, roč. 6, č. 1, s. 15–28. ISSN 1573-1901.
HEIN, George E. The constructivist museum. In HOOPER-GREENHILL, Eilean. The Educational Role of the Museum. London, New York: Routledge, 1994, s. 76–77. ISBN 0-415-19826-7.
HEJL, Peter M. Die zwei Seiten der Eigengesetzlichkeit: Zur Konstruktion natürlicher Sozialsysteme und zum Problem ihrer Regelung. In SCHMIDT, Siegfried J. (ed.). Kognition und Gesellschaft. Der Diskurs des Radikalen Konstruktivismus II. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1992, s. 116–145. ISBN 987-3-518-28550-3.
HEMINGWAY, Ernest. Komu zvoní hrana. Praha: Odeon, 2016. ISBN 978-80-207-1682-8. Karl Ernst Osthaus – Leben und Werk. Recklinghausen: Bongers, 1971. ISBN 3-7647-0223-0.
JOACHIMEDES, Alexis. Die Museumsreformbewegung in Deutschland und die Entstehung des modernen Museum 1880–1940. Dresden: Verlag der Kunst, 2001. ISBN 90-5705-171-0.
JŮVA, Vladimír. Vývoj německé muzeopedagogiky. Brno: Paido, 1994. ISBN 80-901737-2-1.
KAŠČÁK, Ondrej. Je pedagogika připravená na změny perspektiv? Rekontextualizace pohledů na výchovně-vzdělávací proces pod vlivem radikálního individuálního konstruktivismu a postmoderního sociálního konstruktivismu. Pedagogika, 2002, roč. 52, č. 4, s. 388–414. ISSN 0031-3815.
KERSCHENSTEINER, Georg. Die Bildungsaufgabe des Deutschen Museums. In MATSCHOSS, Conrad (ed.). Das deutsche Museum, Geschichte, Aufgaben, Ziele; im Auftrage des Vereines Deutscher Ingenieure unter Mitwirkung hervorragender Vertreter der Technik und Naturwissenschaften. Berlin: VDI Verlag, München: R. Oldenbourg, 1925, s. 39–50.
KOLAŘÍKOVÁ, Veronika. Konstruktivistické teorie učení a jejich využití v edukační realitě muzea. Pedagogická orientace, 2018, roč. 28, č. 3, s. 496–540. ISSN 1211-4669. https://doi.org/10.5817/PedOr2018-3-496 | DOI 10.5817/PedOr2018-3-496
KRPEC, Radek. Konstruktivistický přístup k výuce kombinatoriky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2016. ISBN 978-80-7464-892-2.
KUHN, Anja. Käpt'n Henri und Co. Von Schrittmachern und Stolpersteinen der Museumspädagogik im Westfälischen Industriemuseum. Standbein Spielbein. Museumspädagogik aktuell, 2002, sv. 62, s. 25. ISSN 0936-6644.
KUPFFER, Heinrich. Pädagogik der Postmoderne. Weinheim: Beltz, 1990. ISBN 978-3-407-34035-1.
MATURANA, Humberto R. a Francisco J. VALERA. Der Baum der Erkenntnis: Die biologischen Wurzeln des Menschlichen Erkennens. München: Goldmann, 1990. ISBN 978-3-442-11460-3.
MIKULÁŠKOVÁ, Monika. Proměny konstruktivismu v muzejní pedagogice George E. Heina. Museologica Brunensia, 2017, roč. 6, č. 1, s. 41–47. ISSN 1805-4722. https://doi.org/10.5817/MuB2017-1-5 | DOI 10.5817/MuB2017-1-5
PARENT, Thomas. Das Westfälisches Industriemuseum Dortmund – Anmerkungen zu den Chancen und Problemen der Musealisierung von Industriedenkmälern. In VOGT, Arnold a Hans-Ulrich NIEMITZ (eds.). Technik – Faszination und Bildung. Impulse zur Museumpraxis, Didaktik und Museologie. München: Verlag Dr. Christian Müller-Straten, 2008. ISBN 978-3-932704-79-6.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-4.
PUPALA, Branislav a Ľubica OSUSKÁ. Vývoj, podoby a odkazy teorie konštruktivizmu. Pedagogická revue, 2002, roč. 52, č. 2, s. 101–114. ISNN 1335-1982.
RORTY, Richard. Holizmus, interiorizmus a ambícia transcendencie. Filozofia, 1993, roč. 48, č. 4, s. 226–241. ISSN 0046-385X.
ROTH, Gerhard. Das konstruktive Gehirn: Neurobiologische Grundlagen von Wahrnehmung und Erkenntnis. In SCHMIDT, Siegfried J. (ed.). Kognition und Gesellschaft. Der Diskurs des Radikalen Konstruktivismus II. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1992, s. 277–336. ISBN 978-3-518-28550-3.
ROTH, Wolff-Michael a Anita ROYCHOUDHURY. The Social Construction of Scientific Concepts or the Concept Map as Conscription Device and Tool for Social Thinking in High School Science. Science Education, 1992, roč. 76, č. 5, s. 531. ISSN 1098-237X. https://doi.org/10.1002/sce.3730760507 | DOI 10.1002/sce.3730760507
SCHÜRENKAMP, H. J. Wilhelms Arbeitstag in der Fabrik. Arbeitsplatz Webstuhl. LWL Industriemuseum, Textilmuseum in Bocholt, 2003. [nepublikováno].
Socialer Konstruktivismus – eine neue Perspektive in der Psychologie. In SCHMIDT, Siegfried J. (ed.). Kognition und Gesellschaft. Der Diskurs des Radikalen Konstruktivismus II. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1992, s. 116–145. ISBN 987-3-518-28550-3.
STEINERT, Arne. Konzepte der Musealisierung von Technik und Arbeit. In VOGT, Arnold a Hans-Ulrich NIEMITZ (eds.). Technik – Faszination und Bildung. Impulse zur Museumspraxis, Didaktik und Museologie. München: Verlag Dr. Christian Müller-Straten, 2008. ISBN 978-3-932704-79-6.
ŠIMÍK, Ondřej. Utváření obsahu přírodovědné výuky na 1. stupni ZŠ v konstruktivistickém pojetí – výzkum tematického celku VODA. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2012. ISBN 978-80-7464-223-4.
ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Dětská pojetí: teoretická východiska a metodologické aspekty. In JANÍKOVÁ, Marcela a Kateřina VLČKOVÁ. Výzkum výuky – tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido, 2009, s. 117–143. ISBN 978-80-7315-180-5.
ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.
VIEREGG, Hildegard. Geschichte des Museums, eine Einführung. München: Wilhelm Fink Verlag, 2008. ISBN 978-3-7705-4623-7.
WHEATLEY, Grayson H. Constructivist Perspectives on Science and Mathematics Learning. Science Education, 1991, roč. 75, č. 1, s. 9–21. ISSN 1098-237X. https://doi.org/10.1002/sce.3730750103 | DOI 10.1002/sce.3730750103
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.