Metamuzeum jako budoucnost muzejní instituce?

Roč.11,č.1(2022)

Abstrakt
V průběhu své historie prošla muzea velkým vývojem, během něhož se ohnisko zájmu postupně přesunulo ze sbírkových předmětů na návštěvníky. Muzea dnes čelí mnoha výzvám ve stále rychleji se rozvíjející a měnící společnosti se silným důrazem na individuální i celospolečenské potřeby, rozmanitost a inkluzi. S přihlédnutím k nezbytnému přizpůsobení muzea společenským požadavkům tento článek analyzuje současný stav muzejních institucí, nastiňuje výhled do budoucna a představuje koncept tzv. metamuzea, které je schopné reflektovat sebe sama v reálném čase a disponuje vlastnostmi jako je pružnost, interdisciplinarita, přizpůsobivost, otevřenost, nezávislost a delokalizace. Článek prezentuje metamuzeum jako pátou generaci muzeí, kde se interakce s předměty transformuje v úspěšnou zkušenost, která plně uspokojuje potřeby a očekávání jednotlivců i sociálních skupin.

Klíčová slova:
muzeologie; metamuzeum; inkluze; pružnost; budoucnost

Stránky:
4–9
Reference

AUSUBEL, David P. Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas, 1976.

BEYER, María E. Ciencia y cultura: paradojas de un objeto al interior de un museo de ciencias [online]. 2022 [accessed 2022-06-07]. Available from www: https://ilamdocs.org/documento/2933/.

CAMERON, Duncan F. El museo: un templo o un forum. 1971. In DESVALLÉES, André, Marie-Odile DE BARRY and Françoise WASSERMAN (eds.). Vagues. Une anthologie de la nouvelle muséologie. Mâcon: Editions W, M.N.E.S, 1992, pp. 77–85. ISBN 978-27-2970-4780.

DESVALLÉES, André. Présentation. 1992. In DESVALLÉES, André, Marie-Odile DE BARRY and Françoise WASSERMAN (eds.). Vagues. Une anthologie de la nouvelle muséologie. Mâcon: Editions W, M.N.E.S, 1992, pp. 15–40. ISBN 978-27-2970-4780.

D'ORS, Eugenio. Tres horas en el Museo del Prado. 1989. In HERNÁNDEZ, Francisca. Manual de Museología. Madrid: Síntesis, 1994. ISBN 978-84-7738-224-9.

HAN, Byung-Chul. El aroma del tiempo. Un ensayo filosófico sobre el arte de demorarse. [The scent of time. A philosophical essay on the art of lingering]. Barcelona: Herder editorial, 2016. ISBN 978-84-254-3393-1.

HAWKEY, Roy. Learning with Digital technologies in Museums, Science Centres and Galleries [online]. NESTA Futurelab, 2004 [accessed 2022-01-06]. Available from www: . ISBN 0-9544695-9-3.

HERNÁNDEZ, Francisca. Evolución del concepto de museo. Revista general de información y documentación, 1992, vol. 2, no. 1, pp. 85–98. ISSN 1132-1873.

HERNÁNDEZ, Francisca. Manual de Museología. Madrid: Síntesis, 1994. ISBN 978-84-7738-224-9.

JOYCE, James. Ulises. Barcelona: Seix Barral, 1922/1984. ISBN 978-0-394-74312-7.

LEE, Y. Una urna para preservar la vida: salvaguardia y legado del patrimonio cultural inmaterial. Noticias del ICOM, 2004, vol. 57, no. 4, pp. 5–7. ISSN 1020-6434.

NOVAK, Joseph D. A Theory of Education. Ithaca: Cornell University Press, 1977. ISBN 978-0-8014-1104-5.

REMPLEIN, Heinz. Tratado de psicología evolutiva. Barcelona: Labor, 1980. ISBN 978-84-335-1512-4.

RIVIÈRE, George H. La muséologie. Cours de Muséologie/textes et témoignages. Tours: Dunod, 1989. ISBN 978-2-04-018706-4.

TANNER, Thomas. Significant life experiences: a new research area in environmental education. Journal of Environmental Education, 1980, vol. 11, no. 4, pp. 20–24. ISSN 1940-1892. https://doi.org/10.1080/00958964.1980.9941386

ZUBIAUR, Francisco J. Curso de museología. Gijón: TREA, 2004. ISBN 978-84-9704-132-4.

Metriky

0

Crossref logo

15

Views

0

PDF (angličtina) views