Muzea v éře dekolonizace na příkladu Nigérie

Roč.11,č.1(2022)

Abstrakt
Muzea jsou instituce určené k zachování a šíření vědomostí o lidských společenstvích a kulturách. V prostorech muzeí jsou uchovávány materiální doklady historie a identity, které můžou být kdykoliv využity pro účely výzkumu a poznání. Muzea se vyvinula jako přímý následovník dřívějších forem prezentace, kdy elity vystavovaly své sbírky a kabinety kuriozit ve svých domovech k ohromení návštěvníků. Postupem času se soukromé sbírky přetransformovaly v muzejní instituce vědění a uchovávání, které se staly chloubou národních států. Prostřednictvím vystavování sbírek předmětů pocházejících z různých kultur poskytují muzea svým návštěvníkům možnost rozšířit si své vědomosti a získat nové zážitky. Muzea však nemají být vnímána jako výhradně západní instituce podporující koloniální ideologii, ale měla by prezentovat dějiny jednotlivých národů z pohledu různých kultur a podporovat tak formování identity a kolektivní historie. Článek se zaměřuje na to, jakým způsobem bylo toto vytrvalé volání po dekolonizaci v muzeích vnímáno v Nigérii a jak se jeho výsledky projevují v praxi. Sběr dat probíhal za využití kombinace metod archivního a historického výzkumu, tedy prostřednictvím průzkumů, osobního pozorování a rozhovorů, které měly za cíl zjistit, jaké typy muzeí se vyskytují v Nigérii. V článku je koncepce muzea popsána jako kulturní konstrukt, který se přizpůsobuje africké ideologii. Studie nakonec dochází k závěru, že nízký počet návštěvníků muzeí v Nigérii je způsoben odmítavým postojem občanů k těmto institucím kvůli jejich dřívějšímu založení představiteli koloniální moci. Naléhavá potřeba dekolonizace, která dá prostor lokálním zvyklostem a bude mít další vliv na vznik a charakter nových muzeí v Nigérii, je proto stále aktuální.

Klíčová slova:
historické památky; sbírky předků; koloniální museum; dekolonizace

Stránky:
10–22
Reference

AGBOGU, Herbert Tagbo. The Art of Nri: A Heritage of the Philosophy. Nsukka: University of Nigeria, 1974. BA Thesis. Mimeographed.

ANIAKOR, Chike. Structuralism in Ikenga: an ethno-aesthetic approach. IKENGA: Journal of African Studies, 1973, vol. 2, no. 1, pp. 6–28. ISSN 0331-0205.

APPADURAI, Arjun. The social life of things: Commodities in cultural perspective. Cambridge: Cambridge University Press, 1988. ISBN 978-0-521-35726-5.

BENNET, Tony. The Birth of the Museum. London: Routledge, 1995. ISBN 978-0-415-05388-4.

BENTOR, Eli. Life as an artistic process: Igbo Ikenga and Ofo. African arts, 1988, vol. 21, no. 2, pp. 66–71. ISSN 0001-9933. https://doi.org/10.2307/3336530

BERGERON, Yves and Michèle RIVET. Introduction. Decolonising museology or "re-formulating museology". ICOFOM Study Series, 2021, vol. 49, no. 2, pp. 15–28. ISSN 2309-1290.

BROWN, Karen and Françoise MAIRESSE. The definition of the museum through its social role. Curator: The Museum Journal, 2018, vol. 61, no. 4, pp. 525–539. ISSN 2151-6952. https://doi.org/10.1111/cura.12276

BUCKINGHAM, James Silk. National Evils and Practical Remedies: With a Plan for a Model Town. London: PeterJackson, Lae Fisher, Son and Co, 1849.

CHOI, Byungjin and Junic KIM. Changes and challenges in museum management after the COVID-19 pandemic. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 2021, vol. 7, no. 2, p. 148 et seq. ISSN 2199-8531 https://doi.org/10.3390/joitmc7020148

CROOK, Joseph Mordaunt. The British Museum. London: Allen Lane, 1972. ISBN 978-0-7139-0254-9.

EDSON, Gary and David DEAN. The handbook for museums. London: Routledge, 1994. ISBN 978-0-415-09953-0.

FAGG, Bernard. The museums of Nigeria. Museum International, 1963, vol. 16, no. 3, pp. 124–148. ISSN 1350-0775. https://doi.org/10.1111/j.1468-0033.1963.tb01548.x

FOUCAULT, Michel. Governmentality. Ideology and Consciousness, 1979, vol. 6, pp. 5–21. ISSN 0309-9156.

FRIMAN, Helena. A museum without walls. Museum International, 2006, vol. 58, no. 3, pp. 55–59. ISSN 1350-0775. https://doi.org/10.1111/j.1468-0033.2006.00567.x

GEERTZ, Clifford. The Interpretation of Cultures. New York: Basic Book Inc Publishers, 2000. ISBN 978-0-00-686260-4.

GIBLIN, John, Imma RAMOS and Nikky GROUT. Dismantling the master's house: thoughts on representing empire and decolonising museums and public spaces in practice an introduction. Third Text, 2019, vol. 33, no. 4-5, pp. 471–486. ISSN 0952-8822.

GOODE, G. Brown. The principles of museum administration. [s.l.]: Coultas & Volans, 1895.

HARRISON, Julia. Museums as agencies of neocolonialism in a postmodern world. Studies in Cultures, Organizations and Societies, 1997, vol. 3, no. 1, pp. 41–65. ISSN 1475-9551.

HELLMAN, Amanda H. The Grounds for Museological Experiments: Developing the Colonial Museum Project in British Nigeria. Journal of curatorial studies, 2014, vol. 3, no. 1, pp. 74–96. ISSN 2045-5836. https://doi.org/10.1386/jcs.3.1.74_1

HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museums and the Shaping of Knowledge. London: Routledge, 1992. ISBN 978-0-415-07031-7.

LABADI, Sophia. Rethinking Heritage for Sustainable Development. London: UCL Press, 2022. ISBN 978-1-80008-194-9.

List of national museums in Nigeria. In National Commission for Museums and Monuments [online]. [accessed 2022-06-22]. Available from www: .

MACDONALD, Sharon. Introduction. In MACDONALD, Sharon and Gordon FYFE (eds.). Theorizing museums: representing identity and diversity in a changing world. Cambridge, MA: Blackwell Publishers, 1996. ISBN 978-0-631-20151-9.

MACKENZIE, John M. Museums and Empire: Natural History, Human Cultures and Colonial Identities. New York: Manchester University Press, 2009. ISBN 978-1-5261-1832-5.

MALRAUX, André. Museum Without Walls. London: Martin Seckler & Warburg, 1967. Translated From the French by Stuart Gilbert and Francis Price. ISBN 978-0-436-27151-9.

MCPHERSON, Gayle. Public memories and private tastes: The shifting definitions of museums and their visitors in the UK. Museum Management and Curatorship, 2006, vol. 21, no. 1, pp. 44–57. ISSN 0964-7775.

MURRAY, Kenneth C. Art in Nigeria: the need for a museum. Journal of the Royal African Society, 1942, vol. 41, no. 165, pp. 241–249. ISSN 0368-4016.

Museum Definition. In ICOM International Council of Museums [online]. 2022 [accessed 2022-08-26]. Available from www: https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/museum-definition/.

Museums, International Council of Museums. 2007. In ICOM International Council of Museums [online]. 24 August 2007 [accessed 2021-12-21]. Available from www: https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/museum-definition/.

National Commission for Museum and Monuments Annual Report 2012. Abuja, Lagos: NCMM, 2012.

ODOITA, Okechukwu E. Universal cults and intra-diffusion: Igbo Ikenga in cultural retrospection. African Studies Review, 1973, vol. 16, no. 1, pp. 73–82. ISSN 0002-0206. https://doi.org/10.2307/523734

OKPOKO, Alex Ikechukwu. Fundamentals of Museum Practice. Nsukka: Afro Orbis, 2006. ISBN 978-36599-7-9.

PHILLIPS, Barnaby. Loot: Britain and the Benin Bronzes. London: Oneworld Publications, 2021. ISBN 978-1-78607-935-0.

Recommendation Concerning the Protection and Promotion of Museums and Collections. In United Nations Educational Scientific and Cultural Organization [online]. 2015 [accessed 2022-08-17]. Available from www: http://www.unesco.org/new/en/culture/themes/museums/recommendation-on-theprotection-and-promotion-of-museums-andcollections/.

SARR, Felwine and Bénédicte SAVOY. The restitution of African cultural heritage. Toward a new relational ethics [online]. November 2018 [accessed 2022-08-17]. Available from www: http://restitutionreport2018.com/sarr_savoy_en.pdf. Report.

SOGBESAN, Oluwatoyin Z. The potential of digital representation: The changing meaning of the Ife 'bronzes' from precolonial Ife to the post-colonial digital British Museum. London: University of London, 2015. Doctoral dissertation.

WILLETT, Frank. Museums and the Image of Africa. Journal of Museum Ethnography, 1991, vol. 1, no. 3, pp. 43–54. ISSN 0954–7169.

Metriky

20

Views

0

PDF (angličtina) views