Proměny konstruktivismu v muzejní pedagogice George E. Heina

Roč.6,č.1(2017)

Abstrakt
Pedagogické teorie v současnosti pronikají i mimo tradiční instituci školy a rozvíjejí se i v těchto netypických prostředích. Takovým prostředím je i muzeum. To, co začalo jako pouhá snaha o implementaci teorie do svébytné praxe, se nakonec stalo novou bází, na které se teorie může samostatně rozvíjet a zpětně znovu ovlivnit hlavní pedagogický diskurz. V následující studii popisujeme jeden z případů, kdy došlo k významnému posunu pedagogické teorie, zde konstruktivistické, v prostředí muzea a muzejní pedagogiky. George E. Hein patří mezi nejvýznamnější muzejní pedagogy současnosti a jeho práce je kvitována v muzejně pedagogickém diskurzu po celém světě. Hlavním cílem předloženého textu je tedy prokázat a popsat význam výzkumů a teoretického uvažování na poli muzejní pedagogiky pro obecný pedagogický diskurz na příkladu konstruktivismem zabývajících se textů G. E. Heina.

Klíčová slova:
pedagogická teorie; pedagogický konstruktivismus; muzejní pedagogika; teorie učení; teorie poznání

Stránky:
41–47
Reference

BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. Studium. ISBN 80-717-8216-5.

HEIN, George E. Constructivism. More than Meaning Making. Museological Review, 2001, sv. 7, s. 1–17. ISSN 1354-5825.

HEIN, George E. Constructivist Learning Theory (CECA Conference: The Museum and the Needs of People, 15–22 October 1991, Jerusalem, Israel). In Exploratorium. Institute for Inquiry [online]. [cit. 2017-06-20]. Dostupný z www: < https://www.exploratorium.edu/education/ifi/constructivistlearning>. Příspěvek na konferenci.

HEIN, George E. The Constructivist museum. (Journal for Education in Museums, 1995, no. 16, s. 21–23). In Group of Education in Museums [online]. 1995 [cit. 2017-06-20]. Dostupný z www: < http://www.gem.org.uk/pubs/news/hein1995.php>.

HEIN, George E. Is Meaning Making constructivism? Is Constructivism Meaning making? The Exhibionist, 1999, roč. 18, č. 2, s. 15–18.

HEIN, George E. Learning in the museum. London: Routledge, 1998. 203 s. Museum meanings. ISBN 04-150-9776-2.

HEIN, George E. Progressive museum practice: John Dewey and democracy. Walnut Creek, Calif.: Left Coast Press, 2012. 254 p. ISBN 978-161-1327-878.

ILLERIS, Knud. Contemporary theories of learning: learning theorists -- in their own words. New York: Routledge, 2009. ISBN 04-154-7343-8.

JAGOŠOVÁ, Lucie. Evaluace v muzejní edukaci – teoretická východiska. Museologica Brunensia, 2013, roč. 2, č. 2, 15–21. ISSN 1805-4722.

JAGOŠOVÁ, Lucie, Vladimír JŮVA a Lenka MRÁZOVÁ. Muzejní pedagogika: metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-207-9.

KORCOVÁ, Kateřina. Konstruktivismus v inovativních vzdělávacích programech v české škole. In Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. U11. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 159–168. ISBN 80-210-4143-9.

MURPHY, Elizabeth. Constructivist Checklist [online]. 1997 [cit. 2017-06-10]. Dostupný z www: < http://www.ucs.mun.ca/~emurphy/stemnet/cle4.html>.

PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-252-1.

Reflection of Constructivist Theories in Current Educational Practice. Universal Journal of Educational Research [online]. 2015, roč. 3, č. 5, s. 345–349 [cit. 2017-05-23]. Dostupný z www: < http://www.hrpub.org/journals/article_info.php?aid=2580>. ISSN 2332-3205. DOI: 10.13189/ujer.2015.030506. | DOI 10.13189/ujer.2015.030506

STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.

STRÁNSKÝ, Zbyněk. Úvod do studia muzeologie. Brno: Masarykova univerzita, 2000. ISBN 80-210-1272-2.

ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3034-8.

ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Konstruktivismus v e-learningové vysokoškolské výuce? (Constructivism in E-learning at University-Level Teaching?). In Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. U12. Brno: Masarykova univerzita, 2007, s. 189–195. ISBN 978-80-210-4472-2.

Metriky

0

Crossref logo

12

Views

0

PDF views