Emoce v muzejní edukaci. Potenciál pro rozvoj vztahu ke kulturně-historickému dědictví
Roč.9,č.2(2020)
emoce; muzejní edukace; muzejní psychologie; kulturně-historické dědictví; kulturní edukace
10–16
AMBROSE, Timothy and Crispin PAINE. Museum Basics. London: Routledge, 1995. ISBN 0-415-05770-1.
Connected Audience Conference 2019: The Role of Emotions in Museum and Cultural Experiences. In KulturAgenda. Institut for Museums, Cultural Enterprises and Audiences [online]. [accessed 2019-12-13]. Available from www: < https://www.kulturagenda.at/connected-audience-conference-2019/>.
DODD, Jocelyn and Ceri JONES. Mind, body, spirit: How museums impact health and wellbeing [online]. Leicester: University of Leicester, School of Museum Studies, Research Centre for Museums and Galleries, June 2014 [accessed 2019-10-19]. Available from www: < https://www2.le.ac.uk/departments/museumstudies/rcmg/publications/mind-body-spiritreport>. ISBN 978-1-898489-49-8.
DROBNÝ, Tomáš and Pavla VYKOUPILOVÁ. Connected Audience 2019 Berlin, konference, která nabídla emoce v berlínských muzeích. Museologica Brunensia, 2019, vol. 8, no. 2, pp. 64–65. ISSN 1805-4722. https://doi.org/10.5817/MuB2019-2-9 | DOI 10.5817/MuB2019-2-9
ELLARD, Colin. What Happens When You Take a Psychologist to a Museum?: New methods can help us understand how we act and feel in galleries and museums. Psychology Today [online]. 26. 2. 2013 [accessed 2019-12-13]. Available from www: < https://www.psychologytoday.com/blog/mindwandering/201302/what-happens-whenyou-take-psychologist-museum>.
Effects of creative museum outreach sessions on measures of confidence, sociability and well-being for mental health and addiction recovery service-users. Arts & Health: An International Journal for Research, Policy and Practice [online]. 2015, vol. 7, no. 3, pp. 231–246 [accessed 2019-12-13]. Available from www: < http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/17533015.2015.1061570>. https://doi.org/10.1080/17533015.2015.1061570 | DOI 10.1080/17533015.2015.1061570
FALK, John H. and Lynn D. DIERKING. Learning from Museums: Visitor Experiences and the Making of Meaning. Oxford: AltaMira Press, 2000. ISBN 0-7425-0295-3.
FOLGA-JANUSZEWSKA, Dorota. Might the Museology be a part of Neurosciences? Museologica Brunensia, 2016, vol. 5, no. 1, pp. 5–14. ISSN 1805-4722. https://doi.org/10.5817/MuB2016-1-1 | DOI 10.5817/MuB2016-1-1
HAVLŮJOVÁ, Hana, Petr HUDEC and Martina INDROVÁ et al. Památky nás baví 1: Objevujeme kulturní dědictví s předškoláky a žáky 1. stupně základních škol. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro primární vzdělávání [online]. Praha: Národní památkový ústav, 2015 [accessed 2019-12-13]. Available from www: < https://www.npu.cz/publikace/pamatky-nas-bavi-1.pdf>. ISBN 978-80-905631-6-2.
HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museums and their Visitors. 2nd Ed. London, New York: Routledge, 1996. ISBN 0-415-06857-6.
HOWARD, Peter. Heritage: Management, Interpretation, Identity. London, New York: Continuum, 2003. ISBN 0-8264-5898-X.
JAGOŠOVÁ, Lucie. Psychologické aspekty muzejní edukace. (Studijní text ke kurzu Múzejná pedagogika). Manuscript, 2017, 13 p. Internal materials for participants in the Museum Pedagogy course in the Slovak National Museum in Bratislava.
JAGOŠOVÁ, Lucie. Psychologické aspekty muzejní edukace. In Metodické centrum muzejní pedagogiky [online]. Brno: Moravské zemské muzeum, Metodické centrum muzejní pedagogiky, 2016 [accessed 2019-12-13]. Available from www: < http://www.mcmp.cz/fileadmin/user_upload/vzdelavani/MCMP_2015_text_Psychologicke_aspekty_muzejni_edukace_FINAL.pdf>. Learning text for the Basics of Museum Pedagogy course.
JAGOŠOVÁ, Lucie, Vladimír JŮVA and Lenka MRÁZOVÁ. Muzejní pedagogika: Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-207-9.
JANES, Robert R. Museums in a Troubled World. Renewal, Irrelevance or Collapse? London, New York: Routledge, 2009. ISBN 0-415-46301-7. https://doi.org/10.4324/9780203877456 | DOI 10.4324/9780203877456
KAISER, Brigitte. Inszenierung und Erlebnis in kulturhistorischen Ausstellungen: Museale Kommunikation in kunstpädagogischer Perspektive. Bielefeld: transcript Verlag, 2006. ISBN 3-89942-452-2. https://doi.org/10.14361/9783839404522 | DOI 10.14361/9783839404522
KESNER, Ladislav. Marketing a management muzeí a památek. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1104-4.
MRÁZOVÁ, Lenka. Poznámky k pojmu motivace v práci muzejního pedagoga. Museologica Brunensia, 2013, no. 3, pp. 26–31. ISSN 2464-5362.
Museology: Back to Basics / Muséologie: revisiter nos fondamentaux / Museologia: retorno a las bases. Morlanwelz: Musée royal de Mariemont, 2009. ISBN 978-2-930469-26-3. ICOFOM Study Series, Issue 38. Working Papers.
PAVLÍKOVÁ, Václava. Psychologické výzkumy vlivu kontaktu s přírodou na duševní zdraví člověka [online]. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Katedra environmentálních studií, 2015 [accessed 2019-10-19]. Master's thesis. Supervisor PhDr. Jan Krajhanzl, Ph.D. Available from www: < http://is.muni.cz/th/416461/fss_m/DIPLOMOVA_PRACE_-_VACLAVA_PAVLIKOVA.pdf>.
POTTER, Mary Grace. The Care of the Museum Visitor. In Public View: the ICOM Handbook of Museum Public Relations. Paris: ICOM, 1986, pp. 35–39. ISBN 92-9012-107-6.
SCHOUTEN, Frans. Visitor perception: the right approach. In Reinwardt Studies in Museology: Exhibition Design as an Educational Tool. Leiden: Reinwardt Academy, [1983], pp. 37–46.
SCHUSTER, Martin and Hildegard AMELN-HAFFKE (eds.). MuseumsPsychologie: Erleben im Kunstmuseum. Göttingen: Hogrefe Verlag, 2006. ISBN 3-8017-1682-1.
WASMER ANDREWS, Linda. Museums as Healing Places: Musings on the mind-body health benefits of museums. Psychology Today [online]. 22. 12. 2010 [accessed 2019-10-19]. Available from www: < https://www.psychologytoday.com/blog/minding-thebody/201012/museums-healing-places>.
Základy muzejní pedagogiky: Studijní texty. Brno: Moravské zemské muzeum, 2014. ISBN 978-80-7028-441-4.

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.