Principy společensky přínosného muzea na příkladu Galerie Středočeského kraje v Kutné Hoře

Roč.6,č.2(2017)

Abstrakt
Text se zabývá myšlenkou společensky prospěšného muzea a jeho vlivu na současnou muzejní praxi. Poukazuje na rozdíl mezi tradičním a společensky odpovědným muzeem a popisuje aplikaci společensky odpovědného přístupu do konkrétní muzejní praxe Galerie Středočeského kraje v Kutné Hoře. Hlavní pozornost je věnována činnosti Lektorského centra GASK jako jedné ze stěžejních pozic uskutečňování inkluzivního přístupu a společenského poslání galerie, zejména potom třem projektům – „Místo v depozitáři“, „Věznice: místo pro umění“ a „Umění spojení“, zaměřeným na spolupráci s místní komunitou a vyloučenými skupinami.

Klíčová slova:
společensky prospěšné muzeum; společenská odpovědnost kulturních institucí; sociální inkluze; Galerie Středočeského kraje; Umění spojení; Věznice: místo pro umění; Místo v depozitáři

Stránky:
68–79
Reference

BERGMANOVÁ, Marie. Sbírka 1 2 3 (Stopy historie v akvizicích). Kutná Hora: Galerie Středočeského kraje, 2010. 301 s. Katalog výstavy. ISBN 978-80-7056-161-4.

DODD, Jocelyn. The socially purposeful museum. Museologica Brunensia, 2015, č. 2, s. 28–32. ISSN 1805-4722.

DODD, Jocelyn a Richard SANDELL. Including museums: perspectives on museums, galleries and social inclusion [online]. Leicester: University of Leicester, Department of Museum Studies, 2001 [cit. 2017-05-05]. Dostupný z www: < https://www2.le.ac.uk/departments/museumstudies/rcmg/projects/small-museums-and-socialinclusion/Including%20museums.pdf>.

DRURY, Richard. Stavy mysli – Za obrazem (Stavy mysli). Kutná Hora: GASK – Galerie Středočeského kraje, 2014. 207 s. Katalog výstavy. ISBN 978-80-7056-166-9.

JAGOŠOVÁ, Lucie. Muzea a sociální inkluze: Muzea a bariéry. In Muzea a sociálně znevýhodnění: Sborník ze semináře 19.–20. 6. 2013. Hodonín: Masarykovo muzeum v Hodoníně, 2014, s. 20–34. ISBN 987-80-87375-08-2.

JAGOŠOVÁ, Lucie, Vladimír JŮVA a Lenka MRÁZOVÁ. Muzejní pedagogika: Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. 1. vyd. Brno: Paido, 2010. 298 s. ISBN 978-80-7315207-9.

JANES, Robert R. Museums in The troubled world [online]. Oxon, 2009, s. 94 [cit. 2017-04-02]. Dostupný z www:< http://s3-euw1-ap-pe-ws4-cwsdocuments.ri-prod.s3.amazonaws.com/9781138906372/2._Its_a_Jungle_in_Here.pdf>. ISBN 0-203-87745.

KESNER, Ladislav. Marketing a managment muzeí a památek. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 304 s. ISBN 80-247-1104-4.

MAREŠ, Petr a Tomáš SIROVÁTKA. Sociální vyloučení (exkluze) a sociální začleňováni (inkluze) – koncepty, diskurz, agenda [online]. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2008, s. 271–294 [cit. 2017-05-02]. Dostupný z www: < http://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/Socialni_vylouceni_exkluze_a_socialni_zaclenovani_inkluze.pdf>.

MÜLLEROVÁ, Magdalena, Ondřej KAŠPÁREK a Věra FRAJTOVÁ. Umělci pro společnost: Příklady kulturních projektů v oblasti sociální inkluze. 1. vyd. Praha: Česká kancelář programu Culture nákladem Institutu umění – Divadelního ústavu, 2010. 88 s. ISBN 978-80-7008-249-2.

Museum studies: RCMG. In University of Leicester [online]. [cit. 2017-03-22]. Dostupný z www: < http://www2.le.ac.uk/departments/museumstudies/rcmg>.

PINNOY, Věra. Galerie Středočeského kraje jako společensky prospěšná instituce. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav archeologie a muzeologie, 2017. 74 s. Bakalářská diplomová práce. Vedoucí práce Mgr. Lucie Jagošová, DiS.

STEJSKALOVÁ, Tereza. Spolupráce vyloučených. A2, 2012, č. 10 [online]. [cit. 2017-05-02]. Dostupný z www: < http://www.advojka.cz/archiv/2012/10/spoluprace-vyloucenych>.

ŠEBOROVÁ, Silvie. Kde je místo pro umění? Arttalk Magazine, 2012 [online]. [cit. 2017-04-10]. Dostupný z www: < http://artalk.cz/2012/04/10/kde-je-misto-pro-umeni/>.

Věznice: Místo pro umění. Praha: Centrum současného umění DOX a Brno: Moravská galerie v Brně, 2011. 96 s. Katalog výstavy. ISBN 978- 80-87446-11-9 (DOX), ISBN 978- 80-7027-242-8(MG).

WALKER, Alan a Carol WALKER. Britain Divided: The Growth of Social Exclusion in the 1980s and 1990s. London: Child Poverty Action Group, 1997. 308 s. ISBN 0-946744-91-6.

Metriky

0

Crossref logo

11

Views

0

PDF views