Jak děti vnímají smrt v muzejní expozici

Vol.13,No.2(2024)

Abstract
The article deals with the perception of the topic of dying and death by child visitors in the museum environment. The aim of the article is to understand the perception of the topic of death by these visitors in a museum exhibition and to verify how this perception is determined by their cognitive and emotional development or the taboo of the topic in society and how the children's understanding of the concept of death is influenced by their individual experiences. The article also includes a brief overview of the history of research dealing with the topic of children's conception of death and also an inquiry which took place in 2024, examining the reactions of child visitors to the permanent exhibition of human remains in the Ossuary at the Church of St. James in Brno. Based on the research results, recommendations are given for the appropriate presentation and communication of the topic of death to child visitors to museums, with the aim of minimizing their stress so that a balance between education and the protection of the child's psyche is achieved.

Keywords:
ossuary; children; death; communication; museum; ethics

Pages:
15–23
References

ARIÈS, Philippe. Dějiny smrti. Praha: Argo, 2020. ISBN 978-80-257-3251-9.

BARTALSKÝ, Adam. Ľudské telo v múzejných zbierkách. Museologica Brunensia [online]. 2023, roč. 12, č. 2, s. 2–11 [cit. 2024-08-24]. Dostupný z www: https://digilib.phil.muni.cz/sites/default/files/pdf/MuB2023-2-1.pdf. ISSN 2464-5362.

BENEŠ, Josef. Kulturně výchovná činnost muzeí. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981.

BORŮVKA, Martin. Prezentace tématu smrti dětskému návštěvníkovi muzea. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav archeologie a muzeologie, 2024. Bakalářská práce. Vedoucí práce Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD.

BROMBERG, Walter a Paul SCHILDER. Death and dying: a comparative study of the attitudes and mental reactions toward death and dying. Psychoanalytic Review, 1933, č. 20, s. 133–135.

CAREY, Susan. Conceptual Change in Childhood. Cambridge: The MIT Press, 1987. ISBN 978-0-262-53073-6.

CLARK, Cindy Dell. In A Younger Voice: doing child-centered qualitative research. Oxford: Oxford University Press, 2011. Child development in cultural context. ISBN 978-0-19-537659-3.

GOLDMAN, Linda. Jak s dětmi mluvit o smrti. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0819-8.

GORER, Geoffrey. The Pornography of Death. Encouter, 1955, roč. 5, č. 4, s. 49–52. ISSN 0013-7073.

HAŠKOVCOVÁ, Helena. Thanatologie: nauka o umírání a smrti. Praha: Galén, 2000. ISBN 80-7262-034-7.

Je smrt školou povinná? Exkluzivní výzkum: Zda a proč mluvit o smrti a umírání ve školách. In Cesta domů [online]. [cit. 2024-08-24]. Dostupný z www: https://www.cestadomu.cz/je-smrt-skolou-povinna.

KANE, Barbara. Children's concepts of death. The Journal of Genetic Psychology: Research and Theory on Human Development, 1979, roč. 134, č. 1, s. 141–153. ISSN 0022-1325. https://doi.org/10.1080/00221325.1979.10533406

KÜBLER-ROSS, Elisabeth. O dětech a smrti. Praha: ERMAT, 2003. ISBN 80-903086-1-9.

MALÁ, Eva. Dítě a stres. Praha: Tigis, 2007. ISBN 978-80-903750-1-7.

NAGY, Maria. The Child's Theories concerning Death. The Pedagogical Seminary and Journal of Genetic Psychology, 1948, roč. 73, č. 1, s. 3–27. https://doi.org/10.1080/08856559.1948.10533458

NEŠPOROVÁ, Olga. O smrti a pohřbívání. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2013. ISBN 978-80-7325-320-2.

ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: vývojová psychologie. 4. vyd. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1783-1.

SCHILDER, Paul a David WECHSLER. The Attitudes of Children toward Death. The Pedagogical Seminary and Journal of Genetic Psychology, 1934, roč. 45, č. 2, s. 406–451. https://doi.org/10.1080/08856559.1934.10533137

SLAUGHTER, Virginia. Young children's understanding of death. Australian Psychologist, 2005, roč. 40, č. 3, s. 179–186. ISSN 0005-0067. https://doi.org/10.1080/00050060500243426

STEM/MARK. Téma smrti a umírání na základních školách v ČR: Závěrečná zpráva z individuálních rozhovorů a diskusních skupin pro organizaci Cesta domů STEM/MARK | červen 2021 [online]. 2021 [cit. 2024-08-25]. Dostupný z www: https://www.cestadomu.cz/sites/default/files/vyzkum_kvalitativni_cast.pdf.

STEM/MARK. "Je smrt školou povinná?": Závěrečná zpráva z kvantitativní části výzkumu pro organizaci Cesta domů STEM/MARK | červen 2021 [online]. 2021 [cit. 2024-08-25]. Dostupný z www: https://www.cestadomu.cz/sites/default/files/vyzkum_kvantitativni_cast.pdf.

THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.

YALOM, Irvin D. Existenciální psychoterapie. 2. vyd. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1587-5.

ŽALOUDÍKOVÁ, Iva. Dětské pojetí smrti. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-8104-8. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8268-2016

Metrics

0

Crossref logo

16

Views

0

PDF (Czech) views