Softwarové umění: programování excesu

Roč.47,č.2(2012)

Abstrakt
V diskurzu umění nových médií se setkáváme s nadprodukcí pojmenování této umělecké praxe. Produkce neologismů je pro tuto disciplínu natolik specifická, že můžeme mluvit o tekuté identitě diskurzu nových médií. Příspěvek je věnován specifikaci pojmu softwarové umění ve vztahu k jiným označením umění využívajícího digitální média, konkrétně počítačové umění a počítačem generované umění. Softwarové umění představíme jako disciplínu propojující matematické, poetické a metafyzické chápání komputace (A. Lovelace), jako diskurz osvobozující software z logiky čisté funkcionality ve prospěch jeho metaforické funkce (A. Turing), a jako uměleckou tvorbu zkoumající limity lidské i strojové racionality a imaginace, kterou můžeme nazvat extrémní programování nebo programování excesu.

Stránky:
23–47
Reference

Altman, Rick. Silent Film Sound. New York: Columbia University Press, 2007.

Arns, Inke. Read_me, run_me, execute_me. Code as Executable Text: Software Art and its Focus on Program Code as Performative Text. In Tjark Ihmels – Julia Riedel (eds.) Generative Tools. 2004. Dostupné on-line: http://www.medienkunstnetz.de/themes/generative-tools/read_me/scroll/ (rev. 15. 10. 2012).

Augarten, Stan. Bit by Bit: Illustrated History of Computers. HarperCollins Publishers Ltd, 1985.

Baumgärtner, Tilman. Experimentelle Software. Telepolis. October 28, 2001. On-line: http://www.heise.de/tp/artikel/9/9908/1.html (rev. 15. 10. 2012).

Batchen, Geoffrey. Elektricity Made Visible. Wendy Hui Kyong Chun -Thomas W. Keenan (eds.). New Media, Old Media: A History and Theory Reader. New York – Oxon: Routledge, 2006, p. 27– 44.

Batchen, Geoffrey. Zviditelnění elektřiny v T. Dvořák (ed.) Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: AVU, 2010, s. 215 – 232.

Cramer, Florian – Gabriel, Ulrike. Software Art. 15. srpna 2001. Dostupné on-line: http://www.netzliteratur.net/cramer/software_art_-_transmediale.html (rev. 15. 10. 2012).

Cramer, Florian. Concepts, Notations, Software Art. 23. března 2002, Dostupné on-line: http://www.netzliteratur.net/cramer/concepts_notations_software_art.html (rev. 15. 10. 2012).

Cramer, Florian. Batchen, Geoffrey. Elektricity Made Visible. Wendy Hui Kyong Chun -Thomas W. Keenan (eds.). New Media, Old Media: A History and Theory Reader. New York – Oxon: Routledge, 2006, p. 27– 44.

Cramer, Florian. Words Made Flesh. Code, Culture, Imagination. Rotterdam: Piet Zwart Institute: 2005. On-line PDF kniha: http://www.netzliteratur.net/cramer/wordsmadefleshpdf.pdf (rev. 15. 10. 2012).

Fuller, Matthew. Freeks of Number. In Geoff Cox & Joasia Krysa (eds.). Engineering Culture: 'The Author as (Digital) Producer'. New York: Autonomedia (DATA browser 02), 2005. On-line: http://www.spc.org/fuller/texts/freaks-of-number/ (rev. 15. 10. 2012).

Fuller, Matthew. Softness: Interrogability; General Intellect; Art Methodologies in Software. Skriftserie. Center for Digital Aestetik-forskning. Nr. 13, 2006. Dostupné on-line: http://darc.imv.au.dk/wp-content/files/13.pdf (rev. 15.10.2012).

Fuller, Matthew. Faulty Theory. Mchael Goddard – Jussi Parikka (eds). Fibreculture Journal, 17: unnatural ecologies. 2011. Dostupné on-line: http://seventeen.fibreculturejournal.org/ (rev. 15. 10. 2012).

Hacking, Ian. The Taming of Chance. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

Horst, Philipp. Code Poetry's Aesthetic WW(WEB). In Freitag, Kornelia – Vester, Katharina (eds.) Another Language: Poetic Experiments in Britain and North America. LIT Verlag, 2008.

Jaromil: Digital Boheme. In I LOVE YOU, 2002. Katalog výstavy. On-line: http://web.archive.org/web/20081205025500/http://www.digitalcraft.org/index.php?artikel_id=292 (rev. 15. 10. 2012).

Kittler, Friedrich: Code (or, How You Can Write Something Differently). In Matthew Fuller (ed.), Software studies A Lexicon. Cambridge – London: The MIT Press, 2008, s. 40 – 47.

Knuth, Donald. E. The Art of Computer Programming. Vol. 1– 4. Addison-Wesley Professional, 2011.

Krysa, Joasia. Ada Lovelace. Introduction / Einführung. dOCUMENTA (13). 100 Notes – 100 Thoughts, No. 055. Ostfildern: Hatje Cattz Verlag, 2012.

Levy, Steven. Hackers: Heroes of the Computer Revolution. New York: A Delta Book, 1968.

LeWitt, Sol. Paragraphs on Conceptual Art. Alexander Alberro – Blake Stimson (eds.). Concetual Art. A Critical Anthology.Cambridge-London: MIT Press, 2000, s. 12 – 16.

Lieser, Wolf. Digital Art. China: h.f.ullmann, 2009.

Manovich, Lev. The Language of New Media. Cambridge: The MIT Press, 2002.

Menabrea, Luigi Federico. Skatches of the Analytical Engine Invented by Charles Babbage. A. Lovelace trans. and notes. Scientific Memoirs 3, 1843, s. 666 – 731.

Myers, Gary. Tying Arrangements and the Computer Industry: Digidyne Corp. v. Data General Corp. Duke Law Journal Vol. 1985, No. 5 (Nov., 1985), pp. 1027–1056. Published by: Duke University school of Law. Dostupné on-line: http://www.jstor.org/stable/1372482 (rev. 15. 10. 2012). | DOI 10.2307/1372482

Noll, Michael. The Digital Computer As a Creative Medium. IEEE SPECTRUM, Vol. 4, No. 10, October 1967, p. 89–95. Dostupné on-line: http://noll.uscannenberg.org/Art%20Papers/Creative%20Medium.pdf (rev. 15. 10. 2012) | DOI 10.1109/MSPEC.1967.5217127

Noll, Michael. Human or Machina: A Subjective Comparison of Generated Picture. The Psychological Rec., Vol 16, January 1966, p. 1 – 10. | DOI 10.1007/BF03393635

Oxford Dictionaries. Oxford University Press, 2012. Hesla: software, social software. On-line: http://oxforddictionaries.com (rev. 15. 10. 2012).

Paul, Christiane. Digital Art. New York – London: Thames & Hudson, 2008.

Petráčková, Věra – Kraus, Jiří a kol. Akademický slovník cizích slov. Praha: Academia, 2000.

Peterson, Ivars: Software's Origin. Science News, 11.3. 2011.

On-line časopis: http://www.sciencenews.org/view/generic/id/698/title/Softwares_Origin] (rev. 15. 10. 2012)

Philipson, Grame: A Short History of Software. Routledge: 2004. Dostupné on-line: http://www.thecorememory.com/SHOS.pdf (rev. 15. 10. 2012).

Sack, Warren. Memory. In Matthew Fuller (ed.), Software Studies A Lexicon. Cambridge - London: The MIT Press, 2008, s. 184–192.

Snow, C. P. The Two Cultures and the Scientific Revolution. Cambridge, U.K.: Cambridge University Press, 1959.

Szczepanik, Petr. (ed.) Nová filmová historie. Praha: Herman & synové, 2004.

Triebe, Mark – Jana, Reena. New Media Art. Uta Grosenick (ed.) Köln: Taschen, 2006.

Tukey, John W. The Teaching of Concrete Mathematics. American Mathematical Monthly. Vol. 65, No. 1 (Jan., 1958), Vydavatel: Mathematical Association of America. pp. 1–9, On-line: URL: http://www.jstor.org/stable/2310294 (rev. dne 15. 10. 2012). | DOI 10.1080/00029890.1958.11989128

Turing, Alan M. On computable numbers, with an application to the Entscheidungsproblem. Proceedings of the London Mathematical Society. Ser. 2, Vol. 42, 1937, s. 230–265. | DOI 10.1112/plms/s2-42.1.230

Turing, Alan M. Computing Machinery and Intelligence. Mind, LIX (236), 1950, p. 433–460.

Wardrip-Fruin, Noah. Expressive Processing. Digital Fiction, Computer Games, and Software Studies. Cambridge – London: Themis Press, 2009.

Weibel, Peter. The Apparatus World – a World unto Itself. D. Dunn (ed.) Eigenwelt der Apparate – Welt. Pioneers of Electronic Art. Katalog výstavy kurátorů W. Vasulky a S. Vasulky. Linec: Ars Electronica, 1992, s. 15 – 20.

Weiss, Matthias. Microanalyses as a Means to Mediate Digital Art. In A. Bentowska-Kafel, T. Cashen, H. Gardiner (eds.) CHArt Yearbook 2006: Futures Past: Thirty Years of Arts Computing, Vol. 2, Bristol: Intellect Books, 2006, s. 13 – 24. Dostupné on-line: http://www.chart.ac.uk/chart2004/papers/weiss.html (rev. 15. 10. 2012).

Metriky

29

Views

0

PDF views