Muzeum a jeho edukační potenciál

Roč.2,č.3(2013)

Abstrakt
Edukační činnost je nedílnou součástí dění v muzeu. To musí využívat a opírat se o veškeré dostupné legislativní dokumenty, které ho nejen opravňují, ale především mu ukládají povinnost využívat jeho edukační potenciál. Na muzejním pedagogovi pak stojí velká míra odpovědnosti a umění využít všech kompetencí a veškerých dostupných prostředků, aby připravil kvalitní edukační programy, které budou postaveny na zprostředkování pomocí nejvhodnějších výukových metod a budou prezentovány vhodnými zprostředkovateli. Potenciál muzejní edukace je ze strany formálního vzdělávání do určité míry opomíjen a je třeba, aby muzeum prostřednictvím muzejních pedagogů a všech pracovníků podílejících se na edukační činnosti ukázalo, že na poli neformálního ale i formálního vzdělávání má muzejní edukační činnost nezastupitelné místo. Muzeum prostřednictvím sbírkových předmětů umožňuje poznání, které napomáhá k socializaci všech věkových i sociálních skupin návštěvníků.

Klíčová slova:
muzeum; muzejní edukace; edukátor v muzeu; výukové metody

Stránky:
4–8
Reference

BENEŠ, Josef. Kulturně výchovná činnost muzeí. Díl 1, Část textová. 1. vyd. Praha: SPN, 1981. 153 s.

BRABCOVÁ, Alexandra, ed. Brána muzea otevřená: [průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea]. Náchod: Juko, [2003]. 583 s. ISBN 80-86213-28-5.

FRANC, Daniel, ZOUNKOVÁ, Daniela a MARTIN, Andy. Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007. vii, 201 s. Edice aktivit a her. ISBN 978-80-251-1701-9.

HOOPER-GREENHILL Eilean. Museums and Education: purpose, pedagogy, performance. London: Routledge, 2007. 231 s. ISBN 978-0-415-37935-9.

JAGOŠOVÁ, Lucie, JŮVA Vladimír, MRÁZOVÁ Lenka. Muzejní Pedagogika: Metodické a didaktické aspekty muzejní edukace. 1.vyd. Brno: Paido, 2010. 298 s. ISBN 978-80-7315-207-9.

KOTLER, G. Neil, KOTLER Philips, KOTLER, I. Wendy. Museum marketing & strategy: Designing Missions, Building Audience, Generating Revenue & Resources. vyd. 2. San Francisco: Published by Jossey-Bass, 2008. 509 s. ISBN 978-0-7879-9691-8.

MAŇÁK, Josef a kol. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.

VÁŽANSKÝ, Mojmír a SMÉKAL, Vladimír. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995. 176 s. ISBN 80-901737-9-9.

WAGNER, Ernst, DREYKORN, Monika. Museum Schule Bildung, München: Kopaed, 2007. 224 s. ISBN 978-3-86736-019-7.

Acta musealia Suplementa 2007: Sborník příspěvků z konference Muzeum a škola Zlín 20. – 21. března 2007. Zlín: Muzeum jihovýchodní Moravy, 2007. 94 s. ISBN 978-80-87130-01-8.

JAGOŠOVÁ, Lucie. Potenciál evaluace pro muzejního pedagoga. In Acta musealia Suplementa 2013: Sborník příspěvků z konference Muzeum a škola Zlín 20 – 22. března 2013. Zlín: Muzeum jihovýchodní Moravy, 2013. V tisku.

Zákon č. 122/2000 ze dne 7. dubna 2000 o ochraně sbírek muzejní povahy a o změně některých dalších zákonů. In Sbírka zákonů České repub-liky. 2000, částka 36, s. 1686-1691.

Ministerstvo kultury České republiky. Koncepce účinnější péče o movité kulturní dědictví v České republice na léta 2009 – 2014: Koncepce rozvoje muzejnictví. Praha: Ministerstvo kultury České republiky, 2009. 12 s.

PEŠKOVÁ, Jitka. Vzdělávací strategie Jihočeského muzea v Českých Budějovicích. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav archeologie a muzeologie, 2013. 146 s. Magisterská diplomová práce. Vedoucí práce Mgr. Lenka Mrázová.

Mezinárodní rada muzeí (ICOM). Profesní etický kodex ICOM pro muzea. [online]. Paříž: Mezinárodní rada muzeí (ICOM), 2006. 17 s. ISBN 92-9012-260-9. [cit. 2013-8-20]. Dostupný z WWW: < http://network.icom.museum/fileadmin/user_upload/minisites/icom-c-zech/pdf/eticky_kodex/ICOM_eticky_kodex.pdf>.

Státní kulturní politika České republiky 2009 – 2014. [online]. Praha: Ministerstvo kultury České republiky, 2009, 109 s. [cit. 2013-8-20]. Dostupný z WWW: < http://www.mkcr.cz/assets/kulturni-politika/kulturni-politika-fresh.pdf>.

Metriky

3

Views

0

PDF views