Porovnanie digitálnych a klasických archeologických dokumentačných metód na príklade stredovekých šachových figúrok
Roč.24,č.2(2019)
šachové figúrky; 3D fotogrametria; obrazovo-orientované modelovanie; 3D skenovanie; vrcholný stredovek; prezentácia archeologických nálezov; vizualizácia reality
29–74
Boháč, O. 2014: Optické korelační systémy – průzkum a zhodnocení aktuálního stavu. Rukopis diplomové práce uloženej v ČVUT, FSv, obor Geodézie a kartografie, vedoucí práce Ing. Jindřich HODAČ, Ph.D. Praha.
Boardman, J. 1998: Early Greek Vase Painting, Londýn: Thames and Hudson.
Frank, R. – Kriesberg, A. – Yakel, E. – Faniel, I. 2015: Looting hoards of gold and poaching spotted owls: data confidentiality among archaeologists & zoologists. Proc. Assoc. Inf. Sci. Technol. 52 (1), 1–10.
Frouz, M. – Králík M. 2015: Fotografie v biologické antropologii. Brno.
Gilboa, A. – Kolomenkin, M. – Tal, A. – Shimshoni, I. 2013: Computer-based, automatic recording and illustration of complex archeological artifacts. In: Hunt, C. O. – Klein, R. G. – Rehren, Th. – Torrence, R. (eds.): Journal of Archaeological Science 40, 1329–1339. | DOI 10.1016/j.jas.2012.09.018
Gruen, A. 2008: Image-based 3D recording and modeling of landscapes and large Cultural Heritage sites. In: Training Seminars on Research Planning, Conservation, Characterization and Management in Archaeological Sites. Bologna.
Griffiths, N. – Jenner, A. – Wilson, Ch. 1990: Drawing Archaeological Finds. Salisbury.
Johnson, J. S. 1994: Consolidation of Archaeological Bone. Journal of Field Archaeology 21, 221–233.
Karasik, A. – Smilansky, U. 2008: 3D scanning technology as a standard archaeological tool for pottery analysis: practice and theory. Journal of Archaeological Science 35/5, 1148–1168. | DOI 10.1016/j.jas.2007.08.008
Kasser, M. – Egels, Z. 2002: Digital Photogrammetry. New York.
Katz, J. 2016: The Maya Music Project: Analaysis and documentation of ancient Mayamusical artifacts. Studien Zur Musikarchäologie X, 257–261.
Katz, J. 2017: Digitized Maya Music: The creation of a 3D database of Maya musical artifacts. Digital Applications in Archaeology and Cultural Heritage 6, 29–37.
Kenney, A. R. – Rieger, O.Y. 2000: Moving theory into Practice. Digital imaging for libraries and archives. Mountain View. RLG.
Kochan, Š. 2014: Nálezový soubor ze středověké studny benediktinského proboštství v Brně Komárově. Rukopis diplomové práce uloženej v ÚAM FF MU Brno, vedoucí práce Mgr. Jana Mazáčková, Ph.D. Brno.
Kochan, Š. – Sedláčková, H. – Vachůt, P. 2015: Nálezový soubor ze středověké studny benediktinského proboštství v Brně-Komárově. Pravěk NŘ 23, 231–287.
Kosmelová, N. 2018: Aplikácia inovatívnych metód dokumentácie drobných archeologických artefaktov. Rukopis diplomovej práce uloženej na ÚAM FF MU Brno, vedúci práce Mgr. Vojtěch Nosek. Brno.
Kuna, M. 2004: Nedestruktivní archeologie: Teorie, metody a cíle. Praha.
Král, M. 2010: Adobe Photoshop Lightroom 2. Praha.
Malina, O. 2008: Poznámky k možnostem 3D rekonstrukcí v archeologii, In: Macháček, J. (ed.): Počítačová podpora v archeologii 2. Brno – Praha – Plzeň, 212–216.
Navrátil, R. 2016: Technologie skenování ve 3D [online, e-skripta]. [cit. 2018–06–26]. Dostupné z: http://www.spsks.cz/wp-content/uploads/2016/03/Technologie-skenov%C3%A1n%C3%AD-ve-3D-0.pdf
Neustupný, E. 2007: Metoda archeologie. Plzeň.
Nosek, V. 2014: Srovnání možností 3D fotogrammetrie a 3D skeneru při dokumentaci archeologických artefaktů. Rukopis diplomovej práce uloženej na ÚAM FF MU Brno. Vedúci práce Mgr. Dagmar Vachůtová, Ph.D. Brno.
Orton, C. – Tyers, P. – Vince, A. 1993: Pottery in Archaeology. Cambridge.
Plzák, J. 2016: Moderní dokumentační metody archeologických faktů, rkp. Dizertačnej práce uloženej na Západočeskej univerzite v Plzni.
Págo, L. 1985: Úvod do muzejní konzervace a restaurování. Skripta FF UJEP, Brno.
Porter, S. – Roussel, M. – Soressi, M. 2016: A Simple Photogrammetry Rig for the Reliable Creation of 3D Artifact Models in the Field: Lithic Examples from the Early Upper Paleolithic Sequence of Les Cottés (France). Advances in Archaeological Practice, 4(1), 71–86.
Reindel, M. – Isla, J. – Otten, H. – Gorbahn, H. – Schwerin, J. 2014: Archäologische Forschungen in Peru und Honduras im Jahr 2013. Zeitschrift für Archäologie Außereuropäischer Kulturen 6, 289–308.
Richards-Rissetto, H. – Schwerin, J. 2017: A Catch 22 of 3D Data Sustainability: Lessons in 3D Archaeological Data Management & Accessibility. Journal of Digital Applications in Archaeology and Cultural Heritage 6, 38–48.
Smith, C. W. 2003: Archaeological Conservation Using Polymers: Practical Applications for Organic Artifact Stabilization. College Station.
Skopec, R. 1956: Fotografie v našich službách. Praha.
Švejnoha, J. 2010: Fotogrametrická dokumentace archeologických terénních výzkumů. Acta Fakulty Filozofické Západočeské univerzity v Plzni 1, 109–117.
Valoch, K. – Lázničková-Galetová, M. 2009: Nejstarší umění střední Evropy. Brno.
Zelinger, J. – Šimůnková, E. – Kotlík, P. 1982: Chemistry in Work of the Conservator. Academia, Praha.
Wilczek , J. a kol. Prostorová dokumentace artefaktů a vytváření 3D modelů [online, rozpracovaná e-skripta]. [cit. 2018–06–26]. Dostupné z: https://elf.phil.muni.cz/elf3/mod/folder/view.php?id=159222
Projekt Akadémie vied ČR Švédská knižní kořist z Čech a Moravy 1646–1648. https://www.knizni-korist.cz/
Platforma na ktorej sú uložené 3D modely. https://sketchfab.com/eNKa44
Cloud Compare. https://www.danielgm.net/cc/
Archeologické 3D virtuálne múzeum. http://www.archaeo3d.com/virtualni-muzeum/
Ukážka virtuálnej prehliadky v prostredí The MayaArch3D Project. http://3dom.fbk.eu/repository/files/vt_copan/index-EN.html
Odkaz na oficiálne stránky Maya Arch 3D. http://www.mayaarch3d.org/language/en/sample-page/
Odkaz na oficiílne stránky Dwarf digital. https://www.dwarfdigital.cz/index.php/archeologie/
Odkaz na oficiálne stránky Historium Brugge. https://www.historium.be/en
Odkaz na oficiálne stránky The 3D Giza Project. http://giza.fas.harvard.edu/
Odkaz na oficiálne stránky Rome Reborn. https://www.romereborn.org/
Hmatové rukavice Gloveone. https://avatarvr.es/
Zoznam 3D formátov. https://fileinfo.com/filetypes/3d_image

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.