Ut imago poesis : apastiche of Virgil and Ovid in the cento Narcissus

Roč.14,č.1-2(2009)

Abstrakt
Příspěvek rozebírá pozdně latinský vergiliovský cento Narcissus (AL 9 R), šestnáctiveršovou anonymní báseň, která je jednou z doposud nejméně prozkoumaných centonárních skladeb s mytologickou tematikou, a to navzdory své poměrně důmyslné formální koncepci a významové bohatosti. Po komentáři k celkové kompozici centonu a užitým básnickým prostředkům následuje analýza signifikantních intertextových vztahů dotyčné skladby k jejímu zdrojovému textu, přičemž se jako hlavní "generativní princip" rozebíraných veršů ukazuje termín imago. Kromě samotného Vergilia je v této souvislosti zkoumáno také Ovidiovo epyllion o Narkissovi (Met. 3.339–510), které představuje další přímý pramen centonu. Autorka se dále vyjadřuje k podobnostem mezi centonem a skladbami pojednávajícími o Narkissovi, které jsou rovněž obsaženy v souboru Anthologia Latina. Na závěr jsou specifikovány metatextové roviny básně, jakož i její dvě poststrukturalistické interpretace. Autorka stručně naznačuje, v jakém smyslu je dílko možno uvést do souvztažnosti s lacanovskou koncepcí nejranější vývojové fáze lidského ega a jakým způsobem jej lze podrobit derridovské dekonstrukci.

Stránky:
177–189
Reference

Bažil, Martin. 2002. " De alieno nostrum: Les centons de l'Antiquité tardive et la théorie de l'intertextualité." LF, 125, 1–2, 1–32.

Della Corte, Francesco [ed.]. 1984. Enciclopedia Virgiliana. Vol. I. Roma: Istituto della Enciclopedia Italiana.

Ermini, Filippo. 1909. Il centone di Proba e la poesia centonaria latina. Roma: Loescher.

Faraone, Christopher. 1999. " If Erōs Is a Disease, Then Erotic Magic Is a Curse." In Ancient Greek Love Magic. Cambridge, MA: Harvard University Press, 43–55.

Glare, Peter G. W. [ed.]. 1976. Oxford Latin Dictionary. Vol. 2. Oxford: Clarendon Press.

Green,Roger P. H. [ed.]. 1999. Decimi Magni Ausonii Opera. Oxford: Clarendon Press.

Hardie, Philip. 1988. " Lucretius and the Delusions of Narcissus." MD, 20–21, 71–89.

Lacan, Jacques. 1966. " Le stade du miroir comme formateur de la fonction du Je telle qu'elle nous est révélée dans l'expérience psychanalytique." In Écrits. Paris: Éditions du Seuil, 93–100.

McGill, Scott. 2005. Virgil Recomposed: The Mythological and Secular Centos in Antiquity. Oxford: Oxford University Press.

Norris, Christopher. 1982. Deconstruction: Theory and Practice. London: Methuen.

Oliensis, Ellen. 1997. " Sons and lovers: sexuality and gender in Virgil's poetry." In Martindale, Charles [ed.]. The Cambridge companion to Virgil. Cambridge: Cambridge University Press, 294–311.

Reise, Alexander [ed.]. 1894. Anthologia Latina sive Poesis Latinae Supplementum. Pars Prior: Carmina in Codicibus Scripta. Fasc. I: Libri Salmasiani Aliorumque Carmina. Leipzig: Teubner.

Rosati, Gianpiero. 1976. " Narciso o l'illusione dissolta (Ovidio, Metam. III 339–510)." Maia, 28, 83–108.

Salanitro, Giovanni. 1997. " Osidio Geta e la poesia centonaria." In Haase, Wolfgang [ed.]. Aufstieg und Niedergang der römischen Welt. Vol. II. 34.3. Berlin: de Gruyter, 2314–2360.

Shackleton Bailey, David R. [ed.]. 1982. Anthologia Latina I: Carmina in Codicibus Scripta. Fasc. 1: Libri Salmasiani Aliorumque Carmina. Stuttgart: Teubner.

Schenkl, Karl [ed.]. 1888. Poetae Christiani Minores. Corpus Scriptorum Ecclesiasticorum Latinorum, 16. Wien: Tempsky.

Souter, Alexander et al. [eds.]. 1968. Oxford Latin Dictionary. Vol. 1. Oxford: Clarendon Press.

Vallozza, Maddalena. 1986. " Rilievi di tecnica compositiva nei centoni tramandati con la Medea dal codice Salmasiano." In Studi in onore di Adelmo Barigazzi. Vol. 1. Roma: Edizioni dell'Ateneo, 335–341.

Winkler, John J. 1991. " The Constraints of Eros." In Faraone, Christopher A. – Obbink, Dirk [eds.]. Magika Hiera: Ancient Greek Magic and Religion. New York: Oxford University Press, 214–243.

Wissova, Georg – Kroll, Wilhelm [eds.]. 1935. Paulys Real-Encyclopädie der classischen Altertumswissenschaft. Vol. 16. Stuttgart: Metzler.

Metriky

8

Views

0

PDF (angličtina) views