Dospívání s (ne)nahraditelnými rodiči: Den, kdy jsem vyměnil tátu za dvě zlaté rybky, Koralína a Kniha hřbitova Neila Gaimana

Roč.18,č.2(2015)

Abstrakt
Neil Gaiman, jeden z nejpopulárnějších fantasy autorů současnosti, proslul zobrazováním rozporného vnímání rodičů dětmi a vytvářením příběhů založených na představě dítěte o výměně vlastních rodičů za nějaké lepší nebo laskavější. Tato studie nabízí čtení textů Den, kdy jsem vyměnil tátu za dvě zlaté rybky (1998/2004), Koralína (2002, první vydání česky 2003) a Kniha hřbitova (2008, česky 2008) jako vyprávění, v nichž je tato touha vyplněna, takže mladý čtenář zprostředkovaně zažívá pocity moci a zároveň nebezpečí, které vzešly z nahrazení, zbavení se nebo výměny rodičů. Ukazuji, že v každé ze tří knih Gaiman potvrzuje dětské vnímání rodičů jako potenciálně nahraditelných, ale naznačuje, že toto povědomí hraje důležitou roli ve vývoji dítěte. Za prvé, pomáhá dětským protagonistům přerůst závislost na svých rodičích a, často prostřednictvím vzpoury proti nim, je vede směrem k emoční a psychické nezávislosti. Za druhé, opouští protagonisty s vyspělejším pochopením vztahu rodičů a dětí a s poznáním, že cíl, jehož se snaží dosáhnout, se ukazuje jako falešný v okamžiku, kdy uspějí a naleznou rodiče, kteří jim splní všechna přání. Ve snaze vyrovnat se s omezenými možnostmi a nedostatky svých rodičů Gaimanovi hrdinové poznávají, že trvalé lidské vztahy fungují navzdory našim i cizím nedostatkům, nikoli díky jejich absenci.

Klíčová slova:
Neil Gaiman; vztah mezi rodiči a dětmi; vývoj dítěte; formování identity; zprostředkovaný literární prožitek; touha; Den, kdy jsem vyměnil tátu za dvě zlaté rybky; Koralína; Kniha hřbitova

Stránky:
83–98
Reference

DAHL, Roald, 1988. Matilda. Ill. Quentin Blake. (New York: Viking Kestrel)

GAIMAN, Neil, 2002. Coraline. Ill. Dave McKean (New York: Harper Collins)

GAIMAN, Neil, 2004. The Day I Swapped My Dad for Two Goldfish. Ill. Dave McKean (New York: Harper Collins)

GAIMAN, Neil, 2008. The Graveyard Book. Ill. Dave McKean (New York: Harper Collins)

GAIMAN, Neil, 2010. " Newbery Medal Acceptance Speech for The Graveyard Book", in The Graveyard Book. Ill. Dave McKean. 1st paperback edition (New York: Harper Collins), pp. 314–25

SENDAK, Maurice, 1998. Where the Wild Things Are (New York: Harper Collins)

ATTEBERY, Brian, 2014. Stories about Stories: Fantasy and the Remaking of Myth (New York: Oxford UP)

BETTELHEIM, Bruno, 1982. The Uses of Enchantment: The Meaning and Importance of Fairy Tales (Harmondsworth, UK: Penguin Books)

CASHDAN, Sheldon, 1999. The Witch Must Die: How Fairy Tales Shape Our Lives (New York: Basic Books)

COATS, Karen, 2008. " Between Horror, Humour, and Hope: Neil Gaiman and the Psychic Work of the Gothic", in Anna Jackson, Karen Coats, Rod McGillis (eds.): The Gothic in Children's Literature: Haunting the Boundaries (New York: Routledge), pp. 77–92

CRAGO, Hugh, 2014. Entranced by Story: Brain, Tale and Teller from Infancy to Old Age (New York: Routledge)

DARNTON, Robert, 1984. The Great Cat Massacre and Other Episodes in French Cultural History (New York: Basic Books)

GOODING, Richard, 2008. " 'Something Very Old and Very Slow': Coraline, Uncanniness, and Narrative Form", Children's Literature Association Quarterly 33.4, pp. 390–407 | DOI 10.1353/chq.0.1874

GRISWOLD, Jerry, 1992. Audacious Kids: Coming of Age in America's Classic Children's Books (Baltimore: Johns Hopkins University Press)

HAASE, Donald, 2000. " Children, War, and the Imaginative Space of the Fairy Tales", The Lion and The Unicorn 24, pp. 360–77

KERNS, Kathryn A. – ASPELMEIER, Jeffery E. – GENTZLER, Amy L. – GRABILL, Chandra M., 2001. " Parent-Child Attachment and Monitoring in Middle Childhood", Journal of Family Psychology 15.1, pp. 69–81 | DOI 10.1037/0893-3200.15.1.69

LE GUIN, Ursula K., 1992. " The Child and the Shadow", in The Language of the Night: Essays on Fantasy and Science Fiction (New York: HarperCollins), pp. 54–67

PARSONS, Elizabeth – SAWERS, Naarah – MCINALLY, Kate, 2008. " The Other Mother: Neil Gaiman's Postfeminist Fairytales", Children's Literature Association Quarterly 33.4, pp. 371–89 | DOI 10.1353/chq.0.1873

RUDD, David, 2008. " An Eye for an I: Neil Gaiman's Coraline and Questions of Identity", Children's Literature in Education 39, pp. 159–68

SANDERS, Joe, 1997. " Of Parents and Children and Dreams in Neil Gaiman's Mr. Punch and The Sandman", Foundation 71, pp. 18–32

SHADDOCK, Jennifer, 1997. " Where the Wild Things Are: Sendak's Journey into the Heart of Darkness", Children's Literature Association Quarterly 22.4, pp. 155–59 | DOI 10.1353/chq.0.1112

TATAR, Maria, 1987. The Hard Facts of the Grimms' Fairy Tales (Princeton, NJ: Princeton University Press)

WATERS, Everett – CUMMINGS, E. Mark, 2000. " A Secure Base From Which To Explore Close Relationships", Child Development 71.1, pp. 164–72 | DOI 10.1111/1467-8624.00130

ZIPES, Jack, 1979. Breaking the Magic Spell: Radical Theories of Folk and Fairy Tales (Austin: University of Texas Press)

Metriky

24

Views

0

PDF (angličtina) views