Tajemství dějin umění : Patočka a Ingarden

Roč.23,č.2(2020)

Abstrakt
Winckelmannova snaha vysvětlit změny stylu v umění proměnila odbornou znalost v samostatnou vědeckou disciplínu. Jeho následovníci se na tomto nově otevřeném poli dějin umění pokoušeli překročit pouhý popis změn k vysvětlení pomocí hlubších, často filozofických příčin. Ve svých textech z šedesátých let se o svůj vlastní fenomenologicky založený výklad dějin umění pokusil i Jan Patočka. I on se odvolává, přestože kriticky, na Winckelmanna a některé další významné teoretiky dějiny umění, jmenovitě na Riegla, Wölfflina, a Sempera. Filozoficky se pak Patočkův pokus rýsuje na pozadí Hegelovy Estetiky a Heideggerovy fenomenologické koncepce uměleckého díla. Patočkův vlastní pokus z šedesátých let nicméně trpí řadou nedostatků. Patočkovo rozdělení dějin umění na období umělecké a estetické nevykazuje na první pohled žádnou souvislost s druhým dělením, které Patočka zavádí, s dělením na období stylu a imitace. Patočka rovněž nechává nedostatečně zodpovězenou otázku, zda přechody mezi jednotlivými érami pramení pouze z rozdílného kulturně společenského kontextu, či jsou podle způsobeny hlubšími příčinami ontologického rázu. Ontologický charakter uměleckého díla pak nechává pouze naznačen. Cílem tohoto článku je ukázat, jak Patočkova kritická recepce některých momentů Ingardenovy estetiky pomohla vyjasnit a zodpovědět některé problémy jeho vlastní koncepce.

Klíčová slova:
Jan Patočka; Roman Ingarden; dějiny umění; styl; fenomenologie; pravda

Stránky:
117–131
Reference

ADORNO, Theodor W. 1970. " Negative dialektik", in Theodor Adorno: Gesammelte Schriften, VI, ed. Rolf Tiedemann (Frankfurt am Main: Suhrkamp)

BENJAMIN, Walter. 2007. Illuminations, transl. Harry Zohn (New York: Schocken Books)

DANTO, Arthur C. 1984. " The End of Art", in Arthur Danto: The Philosophical Disenfranchisement of Art (New York: Columbia University Press), pp. 81–116

GADAMER, Hans-Georg. 2013. Truth and Method, transl. Joel Weinsheimer and Donald G. Marshall (London Bloomsbury)

PANOFSKY, Erwin. 1982. Meaning in the Visual Arts (Chicago: Chicago University Press)

PATOČKA, Jan. 2004a [1972]. " K Ingardenově filosofii malířského díla", in Jan Patočka: Umění a čas I. Sebrané spisy Jana Patočky. Vol. 4, eds. Daniel Vojtěch, Ivan Chvatík (Prague: Oikoymenh – Filosofia), pp. 489–500

PATOČKA, Jan. 2004b. " Winckelmannovo pojetí stylu", in Jan Patočka: Umění a čas II. Sebrané spisy Jana Patočky. Vol. 5, eds. Daniel Vojtěch, Ivan Chvatík (Prague: Oikoymenh – Filosofia), pp. 256–264

PATOČKA, Jan. 2004c [1965]. " Učení o minulém rázu umění", in Jan Patočka: Umění a čas I. Sebrané spisy Jana Patočky. Vol. 4., eds. Daniel Vojtěch, Ivan Chvatík (Prague: Oikoymenh – Filosofia), pp. 319–347

PATOČKA, Jan. 2004d [1965]. " K vývoji Hegelových estetických názorů", in Jan Patočka: Umění a čas I. Sebrané spisy Jana Patočky. Vol. 4., eds. Daniel Vojtěch, Ivan Chvatík (Prague: Oikoymenh – Filosofia), pp. 216–226

PATOČKA, Jan. 2004e [1972]. " K Ingardenově ontologii malířského díla", in Jan Patočka: Umění a čas I. Sebrané spisy Jana Patočky. Vol. 4., eds. Daniel Vojtěch, Ivan Chvatík (Prague: Oikoymenh – Filosofia), pp. 501–509

PATOČKA, Jan. 2004f [2001]. " Problematika filosofie dějin umění u Václava Richtera", in Jan Patočka: Umění a čas II. Sebrané spisy Jana Patočky. Vol. 5, eds. Daniel Vojtěch, Ivan Chvatík (Prague: Oikoymenh – Filosofia), pp. 72–104

PATOČKA, Jan. 2004g. " Ad 'Umění a čas'", in Jan Patočka: Umění a čas II. Sebrané spisy Jana Patočky. Vol. 5, eds. Daniel Vojtěch, Ivan Chvatík (Prague: Oikoymenh – Filosofia), pp. 214–215

PATOČKA, Jan. 2004h [1997]. " Poznámky k polyperspektivě u Picassa od W. Biemela", in Jan Patočka: Umění a čas II. Sebrané spisy Jana Patočky. Vol. 5, eds. Daniel Vojtěch, Ivan Chvatík (Prague: Oikoymenh – Filosofia), pp. 30–35

PATOČKA, Jan. 2004i. " Rieglovo pojetí antického umění", in Jan Patočka: Umění a čas II. Sebrané spisy Jana Patočky. Vol. 5, eds. Daniel Vojtěch, Ivan Chvatík (Prague: Oikoymenh – Filosofia), pp. 265–281

PATOČKA, Jan. 2004j [1967]. " Roman Ingarden: Pokus charakteristiky filosofické osobnosti a díla", in Jan Patočka: Umění a čas I. Sebrané spisy Jana Patočky. Vol. 4., eds. Daniel Vojtěch, Ivan Chvatík (Prague: Oikoymenh – Filosofia), pp. 401–415

PATOČKA, Jan. 2004k [1991]. " Roman Ingarden", in Jan Patočka: Umění a čas II. Sebrané spisy Jana Patočky. Vol. 5, eds. Daniel Vojtěch, Ivan Chvatík (Prague: Oikoymenh – Filosofia), pp. 45–48

PATOČKA, Jan. 2004l. " Zu Roman Ingardens Philosophie des malerischen Kunstwerks", in Jan Patočka: Umění a čas II. Sebrané spisy Jana Patočky. Vol. 5, eds. Daniel Vojtěch, Ivan Chvatík (Prague: Oikoymenh – Filosofia), pp. 291–313

PATOČKA, Jan. 2004m. " Zu Roman Ingardens Ontologie des malerischen Kunstwerks", in Jan Patočka: Umění a čas II. Sebrané spisy Jana Patočky. Vol. 5, eds. Daniel Vojtěch, Ivan Chvatík (Prague: Oikoymenh – Filosofia), pp. 304–313

PATOČKA, Jan. 2015 [1966]. " Art and Time", transl. Derek and Marzia Paton, Estetika: The Central European Journal of Aesthetics 52, No. 1, pp. 99–113

RIEGL, Alois. 2004. Historical Grammar of the Visual Arts, transl. Jacqueline E. Jung (New York: Yone Books)

WINCKELMANN, Johann Joachim. 2006. History of the Art of Antiquity, transl. Harry F. Mallgrave (Los Angeles: Getty Research Institute)

WÖLFFLIN, Heinrich. 1932. Principles of Art History: The Problem of the Development of Style in Later Art, transl. Marie Donald Mackie Hottinger (New York: Dover Publications)

WORRINGER, Wilhelm. 1948. Abstraction and Empathy: A Contribution to the Psychology of Style. translated Michael Bullock (London: Routledge and Kegan Paul)

BLECHA, Ivan. 2018. " Hegelova Estetika a role výtvarného umění u Jana Patočky", in Ivan Blecha: Prostory zjevnosti (Zlín: Archa), pp. 101–121

ŠEVČÍK, Miloš. 2014. Umění jako vyjádření smyslu: Filosofie umění Jana Patočky (Červený Kostelec: Pavel Mervart)

ŠEVČÍK, Miloš. 2015. " Patočka's Interpretations of Hegel's Thesis on the Past Character of Art", Estetika: The Central European Journal of Aesthetics 52, No. 1, pp. 78–96

TUGENDHAT, Ernst. 1998. " Heidegger's Idea of Truth", in Richard Wolin (ed.): The Heidegger Controversy: A Critical Reader (London: The MIT Press), pp. 245–271

Metriky

17

Views

0

PDF (angličtina) views