The Prague School from a semiotic point of view

Vol.14,No.1(2011)

Abstract
V první části studie poukazuje na pět konceptů, které rozhodujícím způsobem formují literárně teoretické a estetické zkoumání Pražské školy, a vysvětluje jejich vznik a vývoj. V druhé části jsou pak tyto termíny charakterizující přínos Pražské školy porovnávány s klasickými kategoriemi a koncepty obecné sémiotiky. V poslední části se studie dotýká těch literárně teoretických a estetických termínů, které sice nejsou přímo souměřitelné se semiotickými kategoriemi, nicméně jsou souměřitelné s obecnou teorií literatury a přispěly k jejímu vývoji.

Keywords:
Prague School; structuralism; semiotics; literary theory; aesthetics

Pages:
59–68
References

DOLEŽEL, Lubomír, 1990. Occidental Poetics. Tradition and Progress (Lincoln: University of Nebrasca Press)

ECO, Umberto, 1984. The Role of the Reader (Bloomington: University of Indiana Press)

CHVATÍK, Květoslav, 1996. Člověk a struktury. Kapitoly z neostrukturální poetiky (Praha: Český spisovatel)

MUKAŘOVSKÝ, Jan, 2000. Studie I (Brno: Host)

MUKAŘOVSKÝ, Jan, 2001. Studie II (Brno: Host)

VODIČKA, Felix, 1948. Počátky krásné prózy novočeské (Praha: Melantrich)

WINNER, Tomáš G., 2002. " Pražský strukturalismus v anglofonním a frankofonním světě: ignorování a nepochopení", Česká literatura 1/2002, pgs. 80–88

Metrics

20

Views

0

PDF views