Bibliotherapy in teaching literature at secondary schools

Vol.25,No.2(2022)

Abstract
The following article presents several options of the use of bibliotherapy as a psychotherapeutic method in teaching literature at grammar schools. It is divided into three parts: the first one deals with the theoretical background and advantages of this method including didactic benefits, and describes methodology the authors use at school. The second part brings attention to potential dangers for teachers who decide to use bibliotherapy from the point of view of psychology. The third part looks into two issues which emerge when using bibliotherapy at school: the didactic method of teaching literature and literary canon. The study is followed by a bibliotherapeutic experiment which has been already realised at school.

Keywords:
bibliotherapy; didactic method of literature; drama education; psychology in education; literary canon; safety in school groups

Pages:
95–125
References

ANONYM. 2010. Rukopis královédvorský. Rukopis zelenohorský (Brno: Česká knižnice, Host)

ANONYM. 2016. Život svaté Kateřiny (Praha: Česká knižnice, Host)

ERBEN, Karel Jaromír. 2013. Kytice – České pohádky (Brno: Česká knižnice, Host)

MORNŠTAJNOVÁ, Alena. 2017. Hana (Brno: Host)

PETIŠKA, Eduard. 2005. Staré řecké báje a pověsti (Praha: Albatros)

ZOLA, Émile. 1969. Zabiják (Praha: Odeon)

AFOLAYAN, Johnson A. 1992. "Documentary Perspective of Bibliotherapy in Education", Reading Horizons: A Journal of Literacy and Language Arts, roč. 33, č. 2, s. 137–148. Dostupné z: https://scholarworks.wmich.edu/reading_horizons/vol33/iss2/5

ALONSO GARCÍA, Orlando. 2008. Biblioterapia y desarrollo personal (La Habana: Editorial Ciencias Médicas)

BLOOM, Harold. 2000. Kánon západní literatury: knihy, které prošly zkouškou věků (Praha: Prostor)

ČESKÁ ASOCIACE PRO PSYCHOTERAPII. 2022. Definice psychoterapie dle evropského standardu [online]. [cit. 14. 9. 2022]. Dostupné z: https://www.czap.cz/resources/Documents/Definice_Psychoterapie_stanovy.pdf

EDER, Jürgen. 2021. "Příliš mladí na kánon? Kdy se do kánonu dostane nejnovější literatura?", Souvislosti, roč. 32, č. 3, s. 29–34

ERIKSON, Erik. H. 1966. "Eight Ages of Man", Interantional Journal of Psychiatry, roč. 2, č. 3, s. 281–300

FIALA, Jan. 2019. "Gamifikace ve výuce", Metodický portál RVP [online]. 31. 01. 2019, [cit. 2022-05-16]. Dostupné z: https://spomocnik.rvp.cz/clanek/21961/GAMIFIKACE-VE-VYUCE.html

FEDROVÁ, Stanislava. 2006. Hodnoty a hranice: svět v české literatuře, česká literatura ve světě: sborník příspěvků z III. kongresu světové literárněvědné bohemistiky. (Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR)

HEIDEBRING, Horst. 1997. Psychologie morálního vývoje (Praha: Portál)

HNÍK, Ondřej. 2015. "Didaktika literatury: od polemických diskursů po formování samostatného oboru", in Iva STUCHLÍKOVÁ, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, et al.: Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. (Brno: Masarykova univerzita), s. 41–65

HNÍK, Ondřej. 2021. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. (Praha: Univerzita Karlova)

HYNES, Arleen McCarty – HYNES-BERRY, Mary. 1986. Bibliotherapy – the interactive process: a handbook (Boulder, Colo.: Westview Press)

CHROBÁK, Jakub – HORSÁKOVÁ, Monika – PORTEŠOVÁ, Veronika. 2014. Literatura v souvislostech 4: učebnice literatury pro střední školy (Plzeň: Fraus)

KOŤÁTKOVÁ, Soňa. 1998. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy (Praha: Karolinum)

LINDEMAN, Barbara – KLING, Martin. 1968. "Bibliotherapy: Definitions, uses and studies", Journal of School Psychology [online], roč. 7, č. 2, s. 36–41 [cit. 2022-05-21]. Dostupné z: doi.org/10.1016/0022-4405(68)90130-1

MAICH, Kimberly – KEAN, Sharon. 2004. "Read Two Books and Write Me in the Morning!: Bibliotherapy for social emotional intervention in the inclusive classroom", Teaching Exceptional Children Plus, roč. 1, č. 2

MAICH, Kimberly – KEAN, Sharon. 2009. "Nová maturita z českého jazyka a literatury" [online], Maturitní zpravodaj, [cit. 12. 6. 2022]. Dostupné z: https://maturita.cermat.cz/files/files/zpravodaj/Maturitni_zpravodaj_6_09.pdf

MOKRÁ, Marie – KŘEČEK, Jan. 2019. "Biblioterapie v pedagogické praxi", Komenský, roč. 143, č. 3, s. 37–43

MOSES, H. A. – ZACCARIA, Joseph S. 1969. "Bibliotherapy in an Educational Context: Rationale and Principles", The High School Journal, roč. 52, č. 7, s. 401–411

PARKER, Karen L. 2005. "Reading for Character: Principles of Bibliotherapy Applied to Children's Literature", Faculty Publications and Presentations. Dostupné z: https://digitalcommons.liberty.edu/educ_fac_pubs/2

PROKOP, Vladimír. 1998. Přehled české literatury 20. století (Sokolov: O.K.-Soft)

RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM. 2021. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia [online]. [cit. 13. 6. 2022]. Dostupné z: https://www.edu.cz/wp-content/uploads/2021/09/001_RVP_GYM_-vyznacene_zmeny.pdf

SUVILEHTO, Pirjo. 2019. "We Need Stories and Bibliotherapy Offers One Solution to Developmental Issues", Online Journal of Complementary & Alternative Medicine [online], roč. 1, č. 5. [cit. 2022-03-09]. Dostupné z: https://doi.org/10.33552/OJCAM.2019.01.000523

ŠKYŘÍK, Petr. 2022. Bibliohelp – léčba knihou [online]. [cit. 2022-05-21]. Dostupné z: https://www.bibliohelp.cz/

TLAPA, Tomáš. 2016. "Co víš o autorovi? : glosa k výuce literatury na střední škole", Tvar, roč. 27, č. 21, s. 19.

VALENTA, Josef. 2008. Metody a techniky dramatické výchovy (Praha: Grada Publishing)

VAN LANKVELD, Jacques J. D. M. – VAN DE WETERING, Fleur T. – WYLIE, Kevan – SCHOLTEN, Rob J. P. M. 2021. "Bibliotherapy for Sexual Dysfunctions: A Systematic Review and Meta-Analysis", The Journal of Sexual Medicine [online], roč. 18, č. 3, s. 582–614 [cit. 2022-05-22]. Dostupné z: doi.org/10.1016/j.jsxm.2020.12.009

VARELA, Miguel – CAPELA, Maria Regina – SERRAINO, Noemi – PEREIRA, José. 2018. "Effects of bibliotherapy in well-being and human development its application in education", in The Creativity and Innovation as a Challenges for the Systems of education – Cross cultural perspective (Toruń: Wydawnictwo Marszałek) 2018, s. 107–119

VOTAVOVÁ, Barbora. 2022. "Kánon 2.0: Zabíjení zombie s Rebeccou Solnit", H7O [online]. 22. 1. 2022 [cit. 13. 6. 2022]. Dostupné z: http://www.h7o.cz/kanon-2-0-zabijeni-zombii-s-rebeccou-solnit/ Celý seriál dostupný z:

VYHLÁŠKA Č. 177/2009 Sb. 2020. Vyhláška č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů, s vyznačením změn a doplnění [online]. 2009, úprava 2020 [cit. 13. 6. 2022]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/54069_1_1/

YALOM, Irvin D. – LESZCZ Molyn. 2021. Teorie a praxe skupinové psychoterapie (Praha: Portál)

Metrics

86

Views

0

PDF (Czech) views