Frauen und Männer im Dialogus miraculorum des Caesarius von Heisterbac

Roč.15,č.1(2010)

Abstrakt
Studie zkoumá způsob zobrazování žen a mužů ve vybraných středověkých exemplech sbírky Dialogus miraculorum Caesaria z Heisterbachu. Pozornost je věnována zejména otázce a/symetrického zobrazování mužů a žen a případné tendenci k vytváření konceptu doing gender. Výsledky studie se opírají o závěry, které vychází z analýzy devíti okruhů, ve kterých vystupují postavy stavu světského a/či duchovního: 1. cizoložství a incest; 2. sejití z cesty počestnosti u duchovních; 3. uchování tělesné čistoty; 4. lži a klamy; 5. našeptávání a popichování; 6. hádavost, tvrdohlavost, zlostnost, hlučnost, pomluvy, závist a mnohomluvnost; 7. pochybnosti o víře, rouhání a klení; 8. síla zbožnosti nižšího řádu a 9. vztah k majetku. Na základě rozboru uvedených okruhů lze o asymetrii hovořit zejména v souvislosti s cizoložstvím. Protagonistky ženského pohlaví byly trestány krutěji než muži (v úvahu připadalo i usmrcení nevěrné manželky); tematika cizoložství a incestu u žen je – oproti téměř identickým situacím s mužskými postavami – literárně propracovanější (úvahy, digrese, tendence k ozvláštnění vyprávění apod.). Hádavost, zlostnost, závistivost a sklony ke klamavému jednání jsou sice častěji spojovány se ženami, avšak nezřídka se objevují i exempla s mužskými protagonisty. Genderová vyváženost je patrná v exemplech pojednávajících o podlehnutí milostnému žáru u duchovních (z cesty počestnosti sešli kněží, mniši i jeptišky) a v příbězích o lichvářství (lichvu provozovali lidé bez ohledu na pohlaví). O negativním konceptu doing gender u mužů lze uvažovat zejména v souvislosti s touhou duchovních po získání majetku; pouze muži se dále objevují v roli vykořisťovatelů, lakomých sluhů a sedláků. Negativně laděný doing gender u žen je konstruován ve spojitosti s lehkomyslností, mnohomluvností a rouháním se; nejvýraznější kladně laděný koncept doing genderu představuje nezlomnost víry a síla duchovního přesvědčení světských žen.

Klíčová slova:
středověká exempla; středověká zbožnost; symetrie a asymetrie v zobrazování žen a mužů; doing gender; Caesarius z Heisterbachu; Dialogus miraculorum

Stránky:
65–85
Reference

Auerbach, Erich. 1988. Mimesis. Bern: Francke Verlag. 8. Auflage.

Caesarius von Heisterbach. 2009. Dialogus Miraculorum – Dialog über die Wunder. Herausgegeben von Nikolaus Nösges und Horst Schneider. 5 Bände lateinisch und deutsch. Turnhout: Brepols.

Caesarius z Heisterbachu. 2009. Vyprávění o zázracích. Středověký život v zrcadle exempel. Přel. Jana Nechutová. Praha: Vyšehrad.

Guiette, Robert. 1981. La légende de la sacristine. Étude de littérature comparée. Genève, Paris. Anastatischer Nachdruck; 1. Auflage 1928.

Gurjewitsch, Aaron. 1986. Mittelalterliche Volkskultur. Dresden: Verlag der Kunst.

Gurjewitsch, Aaron. 1997. Stumme Zeugen des Mittelalters. Köln: Böhlau Verlag.

Lawrence, C. H. 2001. Medieval Monasticism. London: Longman.

Lexikon des mittelalters. 2000. CR-ROM-Ausgabe. Stuttgart, Weimar: Verlag J. B. LMetzler.

Nechutová, Jana. 1997. " Frauen um Hus (Zu den frauenfeindlichen Satiren der Hussitenzeit)." In seibt, ferdinand (Hrsg.). Jan Hus Zwischen Zeiten, Völkern, Konfessionen. Kolloquium Bayreuth September 1993. Bayreuth: R. Oldenbourg Verlag, 73–79.

Nodl, Martin. 2006. " Středověké dilema ženské svatosti." In Čadková, Kateřina – Lenderová, Milena – Stráníková, Jana (edd.). Dějiny žen. Pardubice: Univerzita Pardubice. 105–114.

Otis-Cour, Leah. 2000. Lust und Liebe. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag.

Vidmanová, Anežka. 1994. " Caesarius z Heisterbachu a František Kubka čili O životnosti středolatinské literatury". In Laborintus, Latinská literatura středověkých Čech. Praha: Koniasch Latin Press, 133–139 (ursprüngl. Zprávy Jednoty klasických filologů 16, 1974, 19–24).

West, Candance – Zimmermann, Don H. 1987. " Doing Gender." Gender and Society, 1 (2), 125–151. | DOI 10.1177/0891243287001002002

Metriky

5

Views

0

PDF (němčina) views