Pražská škola ze semiotického hlediska
Roč.14,č.1(2011)
Abstrakt
Klíčová slova:
Pražská škola; strukturalismus; sémiotika; teorie literatury; estetika
Stránky:
59–68
V první části studie poukazuje na pět konceptů, které rozhodujícím způsobem formují literárně teoretické a estetické zkoumání Pražské školy, a vysvětluje jejich vznik a vývoj. V druhé části jsou pak tyto termíny charakterizující přínos Pražské školy porovnávány s klasickými kategoriemi a koncepty obecné sémiotiky. V poslední části se studie dotýká těch literárně teoretických a estetických termínů, které sice nejsou přímo souměřitelné se semiotickými kategoriemi, nicméně jsou souměřitelné s obecnou teorií literatury a přispěly k jejímu vývoji.
Pražská škola; strukturalismus; sémiotika; teorie literatury; estetika
59–68
Reference
DOLEŽEL, Lubomír, 1990. Occidental Poetics. Tradition and Progress (Lincoln: University of Nebrasca Press)
ECO, Umberto, 1984. The Role of the Reader (Bloomington: University of Indiana Press)
CHVATÍK, Květoslav, 1996. Člověk a struktury. Kapitoly z neostrukturální poetiky (Praha: Český spisovatel)
MUKAŘOVSKÝ, Jan, 2000. Studie I (Brno: Host)
MUKAŘOVSKÝ, Jan, 2001. Studie II (Brno: Host)
VODIČKA, Felix, 1948. Počátky krásné prózy novočeské (Praha: Melantrich)
WINNER, Tomáš G., 2002. " Pražský strukturalismus v anglofonním a frankofonním světě: ignorování a nepochopení", Česká literatura 1/2002, pgs. 80–88