Zloděj hliníkového drátu : lyrický subjekt ve sbírce Metrofobie ukrajinského básníka Myroslava Lajuka

Roč.34,č.2(2024)

Abstrakt
Článek blíže představuje tvorbu současného ukrajinského básníka Myroslava Lajuka (1990). V textech jeho sbírky Метрофобія (2015) se zaměřujeme na jeden aspekt – analyzujeme, jakým způsobem se zde utváří a proměňuje lyrický subjekt, jaká je jeho role a čím je specifický. Na materiálu čtyř vybraných Lajukových básní ho sledujeme z řady úhlů. Na jejich základě můžeme vysledovat specifičnost Lajukova lyrického subjektu, která spočívá v jeho aktivní tvůrčí roli, v nahlížení na realitu bez předpojatosti a snaze ukazovat ji ve vší syrovosti, ale také ve využívání určité míry hravé provokace.

Klíčová slova:
ukrajinská literatura; současná ukrajinská poezie; každodennost; Myroslav Lajuk; lyrický subjekt

Stránky:
137–145
Reference

FINK, E.: Hra jako symbol světa. Praha: Český spisovatel, 1993, 268 s. ISBN 80-202-0410-5.

LAJUK, M.: Metrofobìja. L'vìv: Vydavnyctvo Staroho Leva, 2015, 176 s. ISBN 978-617-679-132-4.

LAJUK, M.: Básně. Texty, 2018, č. 77, s. 8–12. ISSN 1804-977X.

PIORECKÝ, K.: Česká poezie v postmoderní situaci. Praha: Academia, 2011, 300 s. ISBN 978-80-200-1960-8.

ŠKLOVSKIJ, V.: Teorie prózy. Praha: Akropolis, 2003, 287 s. ISBN 80-7304-026-3.

Metriky

0

Crossref logo

1

Views

0

PDF views