Libraries in the Context of Lifelong Competence Education for Social Inclusion
Vol.9,No.2(2017)
The article reflects context of current Conception of Library Developement in the CR for 2017 - 2020 mostly in the accent of educational function of libraries in the area of lifelong learning and civil learning. The aim groups of education in libraries are defied by socio-cultural specifics, whether it’s children from a socially unprofittable environment, or adults with special needs. Knowing and understanding this socio-cultural uniqueness may help the librarians to understand informational and educational needs of various groups of users, and to design proper devices and forms of inclusive education. The aim of the article is to show in describtion the conception of social inclusion in an educational theory and practice of teaching librarians, leading to support of lifelong competence education.
lifelong learning; information literacy; libraries; informal education; pedagogy; primary and secondary education; social inclusion; social exclusion; teaching librarian
Pavlína Mazáčová
Kabinet informačních studií a knihovnictví, Filosofická fakulta Masarykovy univerzity
Alexiadou, N. (2002): Social inclusion and social exclusion in England: tensions in education policy, Journal of Education Policy, 17(1), s. 71–86.
Baslerová, P., Felcmanová, L. & Michalík, J. (2015): Podpůrná opatření ve vzdělávání [online]. Praha: Člověk v tísni, s. 11. [cit. 2017-07-27]. ISBN 978-80-87456-57-6. Dostupné z: http://bit.ly/1Rkz5um
Blažejová, M. (2016): Informační chování žáků středních odborných škol při mimoškolní přípravě na vyučování. Diplomová práce. Masarykova univerzita. Filozofická fakulta. Kabinet informačních studií a knihovnictví, Brno, 106 s. Vedoucí diplomové práce Mgr. Pavlína Mazáčová. Dostupné z: https://is.muni.cz/auth/th/146061/ff_m/Blazejova_diplomova_prace.pdf.
Brander, P. a kol. (2006): Kompas – Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Přel. Eva a Martin Potužníkovi. Praha: Argo. ISBN 80-7203-827-3.
Burchardt, T., J. Le Grand & Piachaud, D. (1999): Social Exclusion in Britain 1991–1995. Social Policy and Administration 33 (3): s. 227–244.
Butt-Posnik, J. & Geudens, T. (2006): Time for inclusion. Brussel: SALTO-YOUTH Inclusion Resource Center.
Cameron, S. & Field, A. (2000): Community, ethnicity and neighbourhood, Housing Studies, 15(6), s. 827–43.
Čada, K., ed. (2015): Analýza sociálně vyloučených lokalit v ČR. Praha. Dostupné také z: https://www.esfcr.cz/mapa-svl-2015/www/analyza_socialne_vyloucenych_lokalit_gac.pdf
Dervin, B. (2010): What Methodology Does To Theory: Sense-Making Methodology As Exemplar. In: Library and Information Science [online]. © 2006–2008, [cit. 2017-07-29]. Dostupné z: http://lib-infoscience.blogspot.cz/2010/08/what-methodology-does-to-theory-sense.html
Doporučení Evropského parlamentu a Rady 2006/962/ES ze dne 18. prosince 2006 o klíčových schopnostech pro celoživotní učení (Úř. věst. L 394, 30. 12. 2006, s. 10-18). [online]. [cit. 2017-07-30]. Dostupné z: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=LEGISSUM:c11090
Grizzle, A. et al. (2013): UNESCO. Media and Information Literacy: Policy & Strategy Guidelines. United Nations Educational, 196 s. ISBN 978-92-3-001239-7. Dostupné z: http://milunesco.unaoc.org/wp-content/uploads/2012/05/mil-policyguidelines.pdf.
Havlíčková, D. & Žárská, K. (2012): Kompetence v neformálním vzdělávání. Praha: Národní institut dětí a mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. ISBN 978-80-87449-18-9. Dostupné z: http://znv.nidv.cz/userfiles/file/KPZ/vystupy/06-unv/kompetence-v-neformalnim-vzdelavani.pdf
Hloušková, L. (2014): Mám základní vzdělání. Příčiny a důsledky předčasných odchodů ze studia a ze vzdělávání. Studia paedagogica, [S.l.], v. 19, n. 2, s. 11-38. ISSN 1803-7437. Dostupné z: http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/734/828.
Hunt, J. (2005): Combating Social Exclusion: The EU’s Contribution. Journal of Social Welfare and Family Law, 27 (1): s. 113–120.
Chrisholm, L., Hoskins, B. & Glahn, Ch. (eds.) (2005): Trading up – potential and performance in non-formal learning. Strasbourg: Council of Europe. ISBN 92-871- 5765-0.
Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2017 – 2020 (2016): Ústřední knihovnická rada ČR [online]. [cit. 2017-07-20] Dostupné z: http://ukr.knihovna.cz/koncepce-rozvoje-knihoven-cr-na-leta-2017-2020/
Kosková, H. (2011): Klíčové faktory ovlivňující sociální inkluzi mladých lidí v programu Mládež v akci. Praha, 73 s. Diplomová práce. Pražská vysoká škola psychosociálních studií. Vedoucí práce Karel Čada. Dostupné také z: http://www.pvsps.cz/dev/data/2017/03/22/13/koskova_kelena.pdf
Mareš, P. (2000): Chudoba, marginalizace, sociální vyloučení. Sociologický časopis. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 36(3), s. 285–297. ISSN 0038-0288.
Mazáčová, P. (2017): Učící knihovník v perspektivě vzdělávání heterogenní školní třídy k informační gramotnosti. Proinflow : časopis pro informační vědy [online]. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, roč. 9, č. 1, s. 24-5. ISSN 1804-2406. [cit. 2017-07-29]. Dostupné z: http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/proinflow/article/view/1611/1850
Mazáčová, P. & Chalupník, R. (2016): Učící knihovník a vzdělávací technologie. IT lib, Bratislava: Centrum vedecko-technických informácií SR, roč. 20, č. 2, s. 18-24. [online]. [cit. 2017-06-28]. ISSN 1335-793X. Dostupné z: http://itlib.cvtisr.sk/buxus/docs/18_ucici%20knihovnik.pdf
MŠMT (2016): Akční plán inkluzivního vzdělávání na období 2016-2018. Praha [online]. [cit. 2017-06-28]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/akcni-plan-inkluzivniho-vzdelavani-na-obdobi-2016-2018
Prázová, I., Homolová, K., Landová, H., & Richter, V. (2014): České děti jako čtenáři. Brno: Host. ISBN 978-80-7491-492-8.
Rabušicová, M., Kamanová, L. & Pevná, K. (2014). Mezigenerační učení v prostředí komunit: koncept a mapování výzkumného terénu. Studia Paedagogica, 19(1), 103-124. [cit. 2017-07-27]. doi: http://dx.doi.org/10.5817/SP2014-1-6
Steinert, H. & Pilgram, A. (2003): Welfare from Below: Struggles Against Social Exclusion in Europe. Aldershot: Ashgate Publishing Limited, s. 5
Copyright © 2017 ProInflow: Časopis pro informační vědy