Topics for educational lessons of seniors in libraries: Results of quantitative survey

Vol.11,No.2(2019)

Abstract

Purpose – The aim of the survey which is presented in this research study, was to obtain information on senior literacy competences in the field of information literacy and their interest in learning on various topics related to Internet and ICT work. The main research question was focused on finding the topics in which seniors want to be educated.

Design/Methodology/Approach – This research is a component of the empirical part of the dissertation thesis and is based on already published results of qualitative research that examined the needs of seniors in the work with the Internet. The obtained results were subsequently verified on the level of generalizability by means of quantitative research. The questionnaire survey obtained more than 750 responses. The research design was set to the parameters of applied research and quantitative research was one of its sections.

Results – Research has shown that seniors are generally very interested in learning through the libraries network. Topics that are interesting to them are more often related to content (such as editing photos) than to using software and using e-mail, text editors, etc. At the same time, elderly people declare a relatively high degree of competence in everyday internet activities and technology.

Originality/Value – Due to the fact that the process of education of seniors in libraries is not dealt with in a general and systematic manner and each library prepares lessons itself, ten topics that emerged from the research were didactically transformed into educational lessons. This methodical guide is freely available through eknihy.knihovna.cz portal and has the ambition to become a practical guide not only for librarians but also for other institutions dealing with senior education.


Keywords:
seniors; digital divide; libraries; education; information literacy; internet; methodology
References

ČSÚ. (2017). Senioři [Online]. In Český statistický úřad. Retrieved from https://www.czso.cz/csu/czso/seniori

ČSÚ. (2017a). Senioři v mezinárodním srovnání 2017 [Online]. In Český statistický úřad. Retrieved from https://www.czso.cz/csu/czso/seniori-v-cr-v-datech-2017

ČSÚ. (2018). Složení obyvatelstva podle pohlaví a jednotek věku k 31.12. 2018 [Online]. In Český statistický úřad. Retrieved from https://vdb.czso.cz/vdbvo2/faces/cs/index.jsf?page=vystup-objekt&ds=ds373&z=T&f=TABULKA&pvo=DEMD001&o=false&c=v3~2__RP2018MP12DP31&str=v4#w=

ČSÚ. (2012). Úroveň vzdělání obyvatelstva ČR podle výsledků sčítání lidu v roce 2011 [Online]. In Český statistický úřad. Retrieved from

https://www.czso.cz/documents/10180/20536250/17023214a03.pdf/80a3d112-1f5b-4708-b0de-b2c364a0065a?version=1.1

González, A., Ramírez, M. P., & Viadel, V. (2012). Attitudes of the Elderly Toward Information and Communications Technologies [Online]. Educational Gerontology, 38(9), 585-594. https://doi.org/10.1080/03601277.2011.595314

González-Oñate, C., Fanjul-Peyró, C., & Cabezuelo-Lorenzo, F. (2015). Use, Consumption and Knowledge of New Technologies by Elderly People in France, United Kingdom and Spain [Online]. Comunicar, 23(45), 19-28. https://doi.org/10.3916/C45-2015-02

Keményová, Z. (2019). Zájem o univerzity třetího věku roste, studuje už 50 tisíc seniorů [Online]. Universitas: Magazín Vysokých Škol. Retrieved from https://www.universitas.cz/tema/2702-zajem-o-univerzity-tretiho-veku-roste-studuje-uz-50-tisic-senioru

Kočí, J. (2012). Cesty informací k seniorům (Diplomová práce). Brno.

Kopecký, K., Szotkowski, R., Kožíšek, M., & Kasáčková, J. (2018). Starci na netu 2018: Výzkumná zpráva [Online]. In Www.upol.cz (pp. 1-23). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Retrieved from https://www.starcinanetu.cz/vyzkum_vysledky.pdf

Llorente-Barroso, C., Viñarás-Abad, M., & Sánchez-Valle, M. (2015). Internet and the Elderly: Enhancing Active Ageing [Online]. Comunicar, 23(45), 29-36. https://doi.org/10.3916/C45-2015-03

Mazurová, H., & Houšková, Z. (Eds.). (2016). Rovný přístup: knihovna přátelská k seniorům: metodická příručka pro práci knihoven se seniory. Praha: Národní knihovna České republiky – Knihovnický institut.

Miovský, M. (2003). Příručka k provádění výběru metodou sněhové koule (Snowball sampling). Praha: Úřad vlády České republiky.

MPSV. (2015). Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 až 2020. Česko: Ústřední knihovnická rada ČR. Retrieved from http://files.ukr.knihovna.cz/200000190-55d7557cc6/Strategie_digitalni_2015.docx

Novotná, I. (2013). Děti a senioři [Online]. Duha, 27(1). Retrieved from http://duha.mzk.cz/clanky/deti-seniori

Quick, S., Prior, G., Toombs, B., Taylor, L., a Currenti, R. (2013): Cross-European survey to measure users’ perceptionsof the benefits of ICT in public libraries (funded by the Bill and Melinda Gates foundation). [Online]. Retrived from https://digital.lib.washington.edu/researchworks/bitstream/handle/1773/22718/Final%20Report%20-%20Cross-European%20Library%20Impact.pdf

Rabušicová, M., & Rabušic, L. (Eds.). (2008). Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita.

Richter, V. (2014). Jak navštěvujeme veřejné knihovny [Online]. Čtenář, 66(2). Retrieved from http://ctenar.svkkl.cz/clanky/2014-roc-66/2-2014/tema-jak-navstevujeme-verejne-knihovny-123-1632.htm

Sak, P., & Kolesárová, K. (2012). Sociologie stáří a seniorů. Praha: Grada.

St. Jean, B., Rieh, S. Y., Kim, Y. -M., & Yang, J. Y. (2012). An analysis of the information behaviors, goals, and intentions of frequent Internet users: Findings from online activity diaries [Online]. First Monday, 17(2). Retrieved from http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/3870/3143

Stluková, I. (2015). České veřejné knihovny jako instituce celoživotního vzdělávání se zaměřením na seniory (Diplomová práce) [Online]. Praha. Retrieved from https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/150867

Špatenková, N., & Smékalová, L. (2015). Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada.

Tomczyk, Ł. (2015). Senioři ve světě nových médií a fenomén digitálního vyloučení v zemích Visegrádské čtyřky [Online]. E-Pedagogium: Nezávislý Odborný Časopis Pro Interdisciplinární Výzkum V Pedagogice, S Ohledem Na Pedagogiku, Speciální Pedagogiku A Didaktiky Oborů, 2015(3), 83-95. Retrieved from http://old.pdf.upol.cz/fileadmin/user_upload/PdF/e-pedagogium/2015/e-Pedagogium_3-2015online.pdf

Van Deursen, A. J. A. M., & Mossberger, K. (2018). Any Thing for Anyone? A New Digital Divide in Internet-of-Things Skills [Online]. https://doi.org/10.1002/poi3.171

Wu, Y. -H., Ware, C., Damnée, S., Kerhervé, H., & Rigaud, A. -S. (2015). Bridging the digital divide in older adults: a study from an initiative to inform older adults about new technologies [Online]. Clinical Interventions In Aging, 193-. https://doi.org/10.2147/CIA.S72399

Zadražilová, I. (2019). Vzdělávací lekce pro seniory: metodická příručka [Online]. Brno: Flow. Retrieved from http://eknihy.knihovna.cz/static/files/vzdelavaci-lekce-pro-seniory-metodicka-prirucka.pdf

VU3V: Virtuální univerzita třetího věku [Online]. (2019). Retrieved May 18, 2019, from https://e-senior.czu.cz/

Metrics

151

Views

218

PDF (Czech) views