Research of user needs in the Moravian Library
Vol.15,No.2(2023)
Purpose – The research study presents the results of investigating the information needs of users of the Moravian Library (MZK). Conducting user research is necessary for the library to obtain current information about user preferences and attitudes. The aim of this study was to find out how existing Moravian Library users perceive the services on offer, how they use them and what services they would welcome.
Design / methodology / approach – A qualitative research method in the form of focus groups was chosen for the research investigation. Three such focus groups were held with MZK users, with representatives selected from three large user groups (students, working adults, and seniors). The results were processed using open coding and thematic analysis.
Results – The research showed that users visit MZK primarily because of its wide range of professional resources that are not available elsewhere in the city. They prefer calm and quiet spaces, while also wanting space for socializing. The library building and interior were perceived very positively. Criticisms included the café, inadequate food and drink offerings in the library, and limited space for consuming food and drink. Regarding the use of resources, it was found that users are not familiar with all the electronic information resources offered by MZK. The requirement of registered user access to the building is also controversial. Library events are not the main reason for visiting the library.
Originality / value – User needs research is not carried out so often and, when it is, libraries usually send out questionnaires, from which they obtain quantitative data. Research conducted using focus groups is unique in our conditions, and this method makes it possible to obtain deeper understanding and information that would otherwise remain hidden. This research can therefore be an inspiration for other libraries.
research on user needs; information needs; libraries; focus groups
Iva Zadražilová
Moravská zemská knihovna
Je absolventkou Katedry informačních studií a knihovnictví na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity a v roce 2019 získala doktorát na Univerzitě Karlově. Působí v Moravské zemské knihovně na projektu Knihovny.cz, kde má na starosti propagaci portálu a školení v knihovnách. Kromě toho vyučuje na soukromé vysoké škole Ambis, kde se věnuje vzdělávání v oblasti tvorby odborných textů, informační gramotnosti a kritického myšlení.
Martin Krčál
Moravská zemská knihovna
Absolvoval Katedru informačních studií a knihovnictví Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, kde v současnosti působí jako asistent. Kromě toho vede v Moravské zemské knihovně tým vyvíjející portál Knihovny.cz. Je spoluautorem projektu Citace.com. Pravidelně přednáší problematiku citací, plagiátorství a citačních manažerů, knihovníkům, ale také vyučujícím a studentům středních a vysokých škol.
Kristýna Juránková
Moravská zemská knihovna
Knihovnictví jako profesi se věnuje celý život. Nejprve vystudovala střední knihovnickou školu a poté i KISK FF MU. Nyní pracuje již desátým rokem v Moravské zemské knihovně v oddělení výpůjčních služeb. Mezi její pracovní náplň patří kontakt se čtenáři, poskytování informací a administrativní činnosti spojené s chodem výpůjčního oddělení.
Veronika Kašpárková
Moravská zemská knihovna
V Moravské zemské knihovně působí v oddělení studoven a věnuje se čtenářským potřebám.
Zuzana Komůrková
Moravská zemská knihovna
Působí v programovém oddělení Moravské zemské knihovny.
Jitka Matušková
Moravská zemská knihovna
Je vedoucí programového oddělení v Moravské zemské knihovně.
Michal Škop
Moravská zemská knihovna
Je vedoucím odboru informačních služeb v Moravské zemské knihovně a absolventem KISK FF MU.
Buchtová, B., Suchá, L. Z., Bartošová, E., Novotný, R., Svitáková, J., Štefek, T., & Víchová, E. (2020). Jak využít metodu Focus group v prostředí knihovny. Katedra informačních studií a knihovnictví. https://kisk.phil.muni.cz/media/3239051/metodika_focus_group_pro_knihovny_fin.pdf
Case, Donald O. & Lisa M. Given, (2016). Looking for Information : A Survey of Research on Information Seeking, Needs, and Behavior. 4th ed. Emerald Group Publishing Limited. https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,cookie,uid&db=e000xww&AN=1427926&lang=cs&site=eds-live&scope=site
Harbo, K., & V. Hansen, T. (2012). Getting to Know Library Users’ Needs — Experimental Ways to User-centred Library Innovation. LIBER Quarterly: The Journal of the Association of European Research Libraries, 21(3-4), 367-385. https://doi.org/10.18352/lq.8031
Karlíček, M. (2018). Základy marketingu (2., přepracované a rozšířené vydání). Grada. https://flexibooks.cz/zaklady-marketingu/d-78052/
Kocurek, J., Moravčíková, V., Senčaková, O., Strouhal, L., & Tulinská, H. (2017). Cesta službou – registrace nových čtenářů Moravské zemské knihovny. http://hdl.handle.net/11222.digilib/136985
Koncepce rozvoje knihoven v České republice na léta 2021-2027 s výhledem do roku 2030: knihovny – pilíře občanské společnosti, vzdělanosti a kultury. Praha: Národní knihovna České republiky – Knihovnický institut, 2020. ISBN 978-80-7050-734-6.
Krčál, M. (2022). Měření výkonu akademických knihoven a jeho využití při zvyšování kvality služeb [dizertační práce]. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií a knihovnictví.
Novotná, H., Špaček, O., & Šťovíčková, M. (Eds.). (2019). Metody výzkumu ve společenských vědách. FHS UK.
Pettigrew, K. E., Fidel, R. a H. Bruce. (2001). Conceptual Frameworks in Information Behavior. Annual Review of Information Science and Technology, 35(1), 43–78.
Prázová, I. (2011). Výzkum spokojenosti uživatelů Moravské zemské knihovny. ProInflow – časopis informační vědy. http://hdl.handle.net/11222.digilib/133704
Reddy, B. S., Krishnamurthy, M., & Asundi, A. Y. (2018). Information Use, User, User Needs and Seeking Behaviour: A Review. DESIDOC Journal of Library & Information Technology, 38(2), 82-87. https://doi.org/10.14429/djlit.38.2.12098
Richter, V. (2014). Potřeby návštěvníků a uživatelů knihoven ve vztahu k Centrálnímu portálu knihoven. https://www.ikaros.cz/cpk1-potreby-navstevniku-a-uzivatelu-knihoven-ve-vztahu-k-centralnimu-portalu-knihoven
Soares‐Silva, D., Moraes, G. H. S. M., Cappellozza, A., & Morini, C. (2020). Explaining library user loyalty through perceived service quality: What is wrong?. Journal of the Association for Information Science and Technology, 71(8), 954-967.
Suchá, L. Z., Cibin, R., Kocurek, J., Martinek, J., Málek, M., Vojtíšek, V., & Bartošová, J. (2022). From undistracted to instant reading and back: Prototyping a new digital library service. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries (QQML), 11(3), 553-572.
Taylor, R. S. (1962). The process of asking questions. American Documentation, 13(4), 391-396. DOI: 10.1002/asi.5090130405
Wilson, T. D. (2000). Human Information Behavior. Informing Science. 3(2), 49–55
Zadražilová, I., & Vizváry, P. (2022). Digital Literacy Competencies and Interests of Elderly People. In: Information Literacy in a Post-Truth Era (pp. 137-146). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-99885-1_12
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright © 2023 Iva Zadražilová, Martin Krčál, Kristýna Juránková, Veronika Kašpárková, Zuzana Komůrková, Jitka Matušková, Michal Škop