Processing oral history interviews in the new cataloguing system of the Národní filmový archiv, Prague
Vol.16,No.1(2024)
Purpose – One of the activities of the Národní filmový archiv, Prague is the acquisition of, long-term preservation of, and providing access to oral history interviews for researchers. The aim of this article was to conceptualise this type of document throughout its entire life cycle. The conceptualization was then utilised to create a descriptive model for oral history recordings. This model serves as the foundation for a new cataloguing system for oral history.
Design / methodology / approach – The cataloguing system of oral history emerged through refining the archive's existing descriptive practices. This process involved analysing international standards, assigning existing information to specific levels of description, and formalising them into metadata elements. The primary method involved conceptual analysis of the interview recording as a specific type of document, considering it not only as an archival item (record of an event) but also as a work in the sense of a bibliographic description entity.
Results – The main outcome is the creation of a conceptual model for describing a specific type of audio work and of related metadata specifications designed for the detailed cataloguing of oral history interviews. The model and specification facilitate the linkage of interviews with related entities and serve as the foundation for a new cataloguing system. The second outcome is an accompanying publicly available online database that enables more detailed searches, particularly through subject headings. This user-friendly interface is much more accommodating than archival aids presented solely in the form of lists contained in static documents.
Originality / value – The article presents insights into the process of creating a metadata specification that is unique in its level of detail and complexity within both Czech and international contexts. The study builds upon a previously published text addressing the development of field-specific subject headings for describing the content of oral history interviews. In this article, subject headings are discussed in terms of their practical application in the new cataloguing system for oral history. Metadata specification and cataloguing rules can be inspirational not only for narrowly focused collections of oral history interviews but also, conceptually, for other collections with similar content.
oral history; interviews; Národní filmový archiv Prague; cataloguing; cataloguing standards; database; data model; metadata; metadata specification; FRBR; FIAF
Marie Barešová
Národní filmový archiv, Oddělení kurátorů
Marie Barešová je absolventkou filmových studií FF MU, studovala také na Universität Zürich. Její doktorský projekt se věnoval československo-jugoslávským vztahům v kinematografii v období po roce 1945. Od roku 2013 pracuje v Národním filmovém archivu jako kurátorka orální historie, spravuje Sbírku zvukových záznamů. Svou výzkumnou činnost zaměřenou na filmovou historii a orální historii prezentuje od roku 2013 na konferencích České asociace orální historie a od roku 2014 také na konferencích Mezinárodní asociace orální historie. Je spoluautorkou publikace Generace normalizace. Ztracená naděje českého filmu? (2017) a připravované publikace Animace 70.
Ladislav Cubr
Národní filmový archiv, Oddělení podpory výzkumu
Ladislav Cubr je absolventem magisterského a doktorského studia informační vědy na FF UK a magisterského oboru Elektronická kultura a sémiotika FHS UK. V Národní knihovně ČR se podílel na vývoji systémů perzistentní identifikace a dlouhodobého uchovávání digitálních dokumentů. Od roku 2018 pracuje v Národním filmovém archivu, kde se mj. zabývá problematikou metadat a informačních systémů v oblasti audiovizuálního kulturního dědictví.
Barešová, M. & Přivřelová, I. (2017, 25. října). Daly jsme příležitost mluvit těm, které velké dějiny zatím nezachytily. Filmový přehled. https://www.filmovyprehled.cz/cs/revue/detail/rozhovor-marie-baresova
Barešová, M. (2021). Katalogizace orálně-historických nahrávek na příkladu Sbírky zvukových záznamů Národního filmového archivu. Memo: časopis pro orální historii, 11(2), 6–18. https://dspace5.zcu.cz/bitstream/11025/46586/1/Memo_2021_2-6-18.pdf
Barešová, M., Forejt, M. & Režová, M. (2021, 16. listopadu). Animace 70: Dobrodružné pátrání. DOK.REVUE. https://www.dokrevue.cz/clanky/animace-70-dobrodruzne-patrani
Barešová, M. & Křipač, J. (2020, 30. června). Orální historie nabízí jiný pohled na filmové dějiny. Filmový přehled. https://www.filmovyprehled.cz/cs/revue/detail/marie-baresova-oralni-historie-nabizi-jiny-pohled-na-filmove-dejiny
Barešová, M. & Strusková, E. (2020). S každým filmem se přišlo na něco nového: Dějiny českého animovaného filmu ve Sbírce zvukových záznamů Národního filmového archivu. Iluminace, 32(4), 114–123. https://www.iluminace.cz/pdfs/ilu/2020/04/09.pdf
Cubr, L. (2018). Konceptuální rámec pro otázky autenticity digitalizátů knih. ProInflow, 10(2). https://doi.org/10.5817/ProIn2018-2-5
FIAF Cataloguing and Documentation Commission (CDC). (2016). FIAF Moving Image Cataloguing Manual. https://www.fiafnet.org/pages/E-Resources/Cataloguing-Manual.html
FIAF Moving Image Cataloguing Manual. (2016). FIAF Cataloguing and Documentation Commission (CDC). https://www.fiafnet.org/pages/E-Resources/Cataloguing-Manual.html
Hála, T. & Strusková, E. (2013). Sbírka zvukových a zvukově obrazových dokumentů NFA. Iluminace, 25(2), 119–122. https://www.iluminace.cz/pdfs/ilu/2013/02/11.pdf
Hlaváček, J. (2018). Etický kodex České asociace orální historie. http://www.coha.cz/wp-content/uploads/2018/05/Eticky_kodex-COHA_2018.pdf
Hlaváček, J. (2019). Metodické postupy archivace orálně-historických pramenů v digitálním věku. Archivní časopis, 69(4), 389–401. https://ufal.mff.cuni.cz/~hajic/2020/docs/Archivni_casopis_Hlavacek.pdf
Chromková, K. & Barešová, M. (2018). Filmový Zlín: Soubor orálně-historických interview ve Sbírce zvukových záznamů Národního filmového archivu. Iluminace, 30(3), 109–117. https://www.iluminace.cz/pdfs/ilu/2018/03/08.pdf
International Association of Sound and Audiovisual Archives (IASA). (2017). Uchování audiovizuálního dědictví: Etika, principy a strategie uchovávání. https://www.iasa-web.org/sites/default/files/downloads/publications/TC03_Czech.pdf
International Council on Archives. (2000). ISAD(G): General International Standard Archival Description – Second edition. Ottawa. ISBN 0-9696035-5-X.
InterPARES project. (2005). Requirements for Assessing and Maintaining the Authenticity of Electronic Records.http://www.interpares.org/book/interpares_book_k_app02.pdf
Mazé, E. A. (2012). Metadata: Best Practices for Oral History Access and Preservation. In D. Boyd, S. Cohen, B. Rakerd, & D. Rehberger (Eds.), Oral History in the Digital Age. Institute of Library and Museum Services. https://ohda.matrix.msu.edu/2012/06/metadata/
Národní knihovna ČR. (2002). Funkční požadavky na bibliografické záznamy: závěrečná zpráva. Praha. ISBN 80-7050-400-5. http://www.ifla.org/files/assets/cataloguing/frbr/frbr-cs.pdf
Ministerstvo vnitra České republiky. (2022). Základní pravidla pro zpracování archiválií. https://www.mvcr.cz/clanek/metodiky.aspx?q=Y2hudW09Mw%3D%3D
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright © 2023 Marie Barešová, Ladislav Cubr