Od sociálně-demokratické spirituality k socialistickému realismu : koncept lidovosti v myšlení Jindřicha Honzla o divadle

Roč.24,č.1(2021)

Abstrakt
Studie zkoumá koncept lidovosti v myšlení divadelního režiséra a teoretika Jindřicha Honzla (1894–1953). Prostřednictvím analýzy jeho studií a článků autorka pojmenovává proměny pojetí lidovosti v Honzlově uvažování během jeho divadelní kariéry a zasazuje je do divadelně-historického a politického kontextu. Na základě diskuse s dosavadní českou divadelně-historiografickou literaturou o Honzlovi, jejíž většina byla publikována před rokem 1989, přináší studie poznatky a souvislosti, které byly dosud – nezřídka z ideologických důvodů – opomíjeny. Autorka se podrobně zabývá Honzlovými inspiračními zdroji na počátku jeho divadelní činnosti v období tzv. proletářského divadla, zejména ukotvením Honzlova myšlení v sociálně-demokratické ideologii a jeho obeznámeností s porevolučním sovětským divadlem do roku 1925. Následně charakterizuje proměny Honzlova chápání lidovosti divadla v průběhu jeho poetistického a surrealistického období a po konci druhé světové války, kdy se přiklonil k socialistickému realismu.

Klíčová slova:
Jindřich Honzl; lidovost; divadelní teorie; divadelní historiografie; sociální demokracie; Proletkult; sovětské divadlo; české divadlo; politické divadlo; proletářské divadlo; poetismus; surrealismus; socialistický realismus

Stránky:
188–215
Reference

BARANOVÁ, Beáta. 2014. Estetická teorie Lunačarského a sonda do její recepce. Bakalářská práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, Katedra muzikologie.

BĚLÍČEK Pavel. 2005. Dějiny marxistické estetiky: historický vývoj marxistického estetického myšlení. Praha: Urania, 2005.

BUDAŘOVÁ, Jana. 2007. Projevy surrealismu v českém divadle 20. a 30. let XX. století. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Katedra divadelní vědy.

ČERNÝ, Jindřich. 2007. Osudy českého divadla po druhé světové válce: divadlo a společnosti 1945–1955. Praha: Academia, 2007.

DEJDAR, Břetislav. 1949. Proti kosmopolitismu v sovětském umění: soubor statí a článků ze sovětského tisku. Praha: Svět sovětů, 1949. Citován in HONZL, Jindřich. 1956g [1950]. Za mír, za vlast, za socialismus. In Jindřich Honzl. K novému významu umění: divadelní úvahy a programy 1920–1952. Praha: Orbis, 1956: 406.

DĚDIC, Karel. 1897. Třídní boj: sociální úvahy Karla Dědice. V Praze: Nákladem časopisu Sociální demokrat, 1897.

DVOŘÁK, Antonín. 1961. Trojice nejodvážnějších: Jindřich Honzl – Emil František Burian – Jiří Frejka. Praha: Orbis, 1961.

EFFENBERGER, Vratislav. 1999. Scénická poezie J. H. Divadelní revue 10 (1999): 3: 17–34.

FIDELIUS, Petr. 1998. Řeč komunistické moci. Praha: Triáda, 1998.

FIDELIUS, Petr. 2000. Kritické eseje. Praha: Torst, 2000.

HONZL, Jindřich. Theater und Proletariat im Tschechoslovakei. Strojopis přednášky je uložen v pozůstalosti J. H., složka 010: Zájezd do Ruska, evidenční č. 010h, 7s.

HONZL, Jindřich. 1922. O proletářském divadle. In Revoluční sborník Devětsil. Praha: Nakladatelství Večernice V. Vortel, 1922: 87–98.

HONZL, Jindřich. 1935. Sovětské divadlo. Praha: J. Prokopová, 1935.

HONZL, Jindřich. 1937 [1934]. Sláva a bída divadel. In Jindřich Honzl. Sláva a bída divadel: režisérův zápisník. Praha: Družstevní práce, 1937, s. 111–120.

HONZL, Jindřich. 1956. K novému významu umění: divadelní úvahy a programy 1920–1952. Jaroslav Pokorný (ed.). Praha: Orbis, 1956.

HONZL, Jindřich. 1956a [1920]. Cesty a směrnice socialismu v umění. In Jindřich Honzl. K novému významu umění: divadelní úvahy a programy 1920–1952. Praha: Orbis, 1956: 41–44.

HONZL, Jindřich. 1956b [1921]. Dělnická láska k divadlu. K novému významu umění: divadelní úvahy a programy 1920–1952. Praha: Orbis, 1956: 90–91.

HONZL, Jindřich. 1956c [1922]. O Dědrasboru. In Jindřich Honzl. K novému významu umění: divadelní úvahy a programy 1920–1952. Praha: Orbis, 1956: 121–123.

HONZL, Jindřich. 1956d [1920]. Divadlo jako výraz našeho přesvědčení. In Jindřich Honzl. K novému významu umění: divadelní úvahy a programy 1920–1952. Praha: Orbis, 1956: 51–56.

HONZL, Jindřich. 1956e [1920]. K novému významu umění. In Jindřich Honzl. K novému významu umění: divadelní úvahy a programy 1920–1952. Praha: Orbis, 1956: 35–39.

HONZL, Jindřich. 1956f [1948]. O československé národní divadlo. In Jindřich Honzl. K novému významu umění: divadelní úvahy a programy 1920–1952. Praha: Orbis, 1956: 363–368.

HONZL, Jindřich. 1956g [1950]. Za mír, za vlast, za socialismus. In Jindřich Honzl. K novému významu umění: divadelní úvahy a programy 1920–1952. Praha: Orbis, 1956: 398–412.

HONZL, Jindřich. 1963. Základy a praxe moderního divadla. Praha: Orbis, 1963.

HONZL, Jindřich. 1973 [1925]. Divadlo a proletariát v Československu. [In Milan Obst. Honzlova moskevská přednáška o českém divadle z roku 1925.] In Jaroslav Burian (ed.). Na křižovatce umění: sborník k poctě šedesátin prof. dr. Artura Závodského, DrSc. Brno: Universita J. E. Purkyně, 1973: 254–258.

HYVNAR, Jan. 2008. O českém dramatickém herectví 20. století. Praha: KANT, 2008. (jt). [TÁBORSKÁ, Jiřina]. 1993. Jindřich Honzl. In Lexikon české literatury: Osobnosti, díla, instituce 2, H-L. Praha: Academia, 1993: 254.

JUST, Vladimír a František KNOPP. 2010. Divadlo v totalitním systému: příběh českého divadla (1945–1989) nejen v datech a souvislostech. Praha: Academia, 2010.

KAPLAN, Karel. 2011. Sociální demokracie po únoru 1948. Brno: Doplněk, 2011.

KÁRNÍK, Zdeněk. 2019. Na úsvitu dějin české sociální demokracie: od prvopočátků hnutí k základům moderní politické strany (1844–1893). Praha: Zdeněk Kárník ml., 2019.

KOPECKÝ, Jan. 1961. Oponentský posudek kandidátské disertační práce dr. Milana Obsta Práce Jindřicha Honzla v letech dvacátých. Datován 16. 3. 1961, strojopis, 5 s, nepaginováno. Uložen v oddělení Dokumentace Institutu umění – Divadelního ústavu v Praze, složka "Jindřich Honzl".

KUNDEROVÁ, Radka. 2007. Divadelní kritika v časopise Divadlo v roce 1953. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra divadelní vědy, 2007.

KUNDEROVÁ, Radka. 2019. Honzl, Jindřich. Česká divadelní encyklopedie, Institut umění – Divadelní ústav, 2019 [online; cit. 20. 3. 2019]. Dostupné online na: http://encyklopedie.idu.cz/index.php/Honzl,_Jindřich.

LEHÁR, Jan et al. 1992. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: Nakladatelství Lidových novin, 1998.

MACURA, Vladimír. 1992. Šťastný věk: symboly, emblémy a mýty 1948–1989. Praha: Pražská imaginace, 1992.

MORÁVKOVÁ, Alena. 2002. Ke vztahu české a ruské divadelní avantgardy. In Avantgarda: vztah české a ruské avantgardy: k 80. narozeninám Jiřího Fraňka. Praha: Národní knihovna ČR, 2002: 78–84.

MUKAŘOVSKÝ, Jan. 1936. Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty. Praha: Fr. Borový, 1936.

MUSILOVÁ, Martina. 2015. Avantgardní sňatek umění a politiky: vliv ideologie na teoretické texty Jindřicha Honzla. Divadelní revue 26 (2015): 3: 27–49.

NEJEDLÝ, Zdeněk. 2001 [1945]. Za lidovou a národní kulturu. In Michal Přibáň. Z dějin českého myšlení o literatuře 1945–1948: Antologie k Dějinám české literatury 1945–1990: I, 1945–1948. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2001: 33–48.

OBST, Milan. 1962. Práce Jindřicha Honzla v letech dvacátých. In Milan Obst a Adolf Scherl. K dějinám české divadelní avantgardy: Jindřich Honzl, E. F. Burian. Praha: ČSAV, 1962: 7–146.

OBST, Milan. 1983. Činoherní divadlo od vzniku Československa do počátku hospodářské krize (1918–1929). In Jan Mukařovský, František Černý a Jaroslav Bartoš. Dějiny českého divadla IV. Praha: Academia, 1983: 13–206.

OBST, Milan. Práce Jindřicha Honzla v letech dvacátých (Teze kandidátské disertace). Strojopis, 2 s. Uložen v oddělení Dokumentace Institutu umění - Divadelního ústavu v Praze, složka "Jindřich Honzl".

POKORNÝ, Jaroslav. 1956. Úvod. In Jindřich Honzl. K novému významu umění: divadelní úvahy a programy 1920–1952. Praha: Orbis, 1956: 5–32. Pozůstalost Jindřicha Honzla. Legitimace do kursu Dramatický sbor. Kartička obsahuje jméno Marie Dědicové, název "Dělnická akademie" a podpis J. Zory, není datována. Je uložena v pozůstalosti J. H.

RAUCHOVÁ, Jitka. 2011. Spoutané divadlo: Jindřich Honzl, Jiří Frejka a Emil František Burian v systému kulturní politiky (1945–1959). České Budějovice: Společnost pro kulturní dějiny, 2011.

RUDNITSKY, Konstantin. 2000. Russian Theatre and Soviet Theatre: Tradition and the Avant-Garde. London: Thames & Hudson, 2000.

SCHERL, Adolf. 1983. Činoherní divadlo v letech zápasů proti fašismu (1929–1939). In Jan Mukařovský, František Černý a Jaroslav Bartoš. Dějiny českého divadla IV. Praha: Academia, 1983: 206–439.

SCHERL, Adolf. 1994. Julietta B. Martinů v Národním divadle 1938. Divadelní revue 5 (1994): 3: 44–52.

SLÁDEK, Ondřej. 2015. Jan Mukařovský: život a dílo. Brno: Host, 2015.

ŠIMOVÁ, Kateřina. 2017. Cesty československých intelektuálů do sovětského Ruska. In Kateřina

Šimová, Daniela Kolenovská a Milan Drápala. Cesty do utopie: sovětské Rusko ve svědectvích meziválečných československých intelektuálů. Praha: Prostor, 2017: 51–81.

VLAŠÍN, Štěpán (ed). 1984. Slovník literární teorie. Praha: Československý spisovatel, 1984.

WORALL, Nick. 2009. Modernism to Realism on the Soviet Stage: Tairov – Vakhtangov – Okhlopkov. Cambridge University Press, 2009.

ŽDANOV, Andrej Alexandrovič. 1950. O nejpokrokovější literatuře světa. In Andrej Alexandrovič Ždanov. O umění. Praha: Orbis, 1950: 11–22.

Metriky

0

Crossref logo

0


16

Views

0

PDF views