K podání příspěvku je třeba Jít na přihlášení nebo se Registrovat.

Pokyny pro autory

Podmínky přijímání příspěvků

Autoři mohou zasílat své příspěvky do rubrik Yorick, Spektrum, Orientace a Depeše. Články přijaté do rubrik Yorick a Spektrum procházejí recenzním řízením, které probíhá formou double-blind peer review. (Více informací k recenznímu řízení).

Přijímáme rukopisy v češtině, angličtině a němčině. Rozsah příspěvků je u odborných studií 30 000–45 000 znaků (včetně mezer), rozsah recenzí je max. 9000 znaků, zpráv max. 7000 znaků. Odborné studie musí navíc obsahovat název, abstrakt a klíčová slova, afiliaci a vitae. K textům mimo hlavní rubriky (Yorick a Spektrum) prosíme autory o uvedení afiliace.

Rukopisy v angličtině zaslané do Theatralií musí být napsány gramaticky správně. Pokud autor není rodilý mluvčí, je vhodné, aby svůj text nechal před zasláním zkontrolovat rodilým mluvčím nebo anglistou. Redakce si vyhrazuje právo odmítnout rukopis, jenž nebude mít dostatečnou jazykovou úroveň. Rukopis by měl být napsán britskou angličtinou, čemuž by měla odpovídat gramatika i interpunkce.

Redakce si vyhrazuje právo na úpravu jazykové a formální stránky rukopisu. Všechny úpravy musí být schváleny autorem v průběhu autorské korektury.

Autor zajišťuje autorská práva k obrazovému materiálu reprodukovanému v článku a hradí veškeré poplatky s tím spojené. Všechny fotografie či obrázky musí být v tiskové kvalitě (rozlišení nejméně 300 dpi).

Autoři jsou povinni se řídit pravidly etiky publikování.

Zasílání rukopisů

Texty zasílejte vložením do redakčního systému prostřednictvím webových stránek časopisu. Příspěvky je možné vkládat po přihlášení, noví uživatelé/autoři se musí nejprve zaregistrovat. Při nahrávání příspěvku postupujte podle návodu.  V případě nejasností či problémů s nahráváním článků, prosíme, kontaktuje výkonné redaktorky Svitlanu Shurmu a Elišku Raiterovou (theatralia@phil.muni.cz). Redakce zasílá autorovi potvrzení o přijetí nabídnutého rukopisu do recenzního řízení.

Termíny

Jarní číslo časopisu Theatralia vychází 15. 4. daného roku a podzimní číslo 15. 10. daného roku. Příspěvky do hlavních rubrik odevzdávejte u jarního čísla do 30. října předchozího roku a u podzimního do 30. dubna daného roku. Texty v nerecenzovaných rubrikách mají uzávěrky posunuté do poloviny ledna (jarní číslo) a do poloviny července (podzimní číslo).

Příspěvky v časopise nejsou honorovány.

Podrobné pokyny pro autory

Pravidla rubrik

Yorick

Do recenzované rubriky Yorick přijímáme studie související s hlavním tématem čísla, které pojednávají určitou problematiku na základě relevantních dat pomocí konzistentní metodologie, se zřetelem k dosavadním výsledkům výzkumu v dané oblasti a osobitým či kreativním způsobem.

Rukopisy nabídnuté do této rubriky musejí mít rozsah 30 000–45 000 znaků (včetně mezer), obsahovat soupis citovaných publikací, splňovat formální a bibliografické náležitosti a být odevzdané v termínu. Součástí rukopisu musí být abstrakt (v českém jazyce; 600–700 znaků), klíčová slova (v českém jazyce), afiliace autora a stručný medailon/vitae autora (cca 300 znaků; oblasti vědeckého zájmu, současné pracoviště, příp. osobní historie). Překlad abstraktů a klíčových slov do angličtiny zajišťuje redakce.

Spektrum

Do recenzované rubriky Spektrum přijímáme studie nesouvisející s hlavním tématem čísla, které pojednávají určitou problematiku na základě relevantních dat pomocí konzistentní metodologie, se zřetelem k dosavadním výsledkům výzkumu v dané oblasti a osobitým či kreativním způsobem.

Rukopisy nabídnuté do této rubriky musejí mít rozsah 30 000–45 000 znaků (včetně mezer), obsahovat soupis citovaných publikací, splňovat formální a bibliografické náležitosti a být odevzdané v termínu. Součástí rukopisu musí být abstrakt (v českém jazyce; 600–700 znaků), klíčová slova (v českém jazyce), afiliace autora a stručné vitae autora (cca 300 znaků; oblasti vědeckého zájmu, současné pracoviště, příp. osobní historie). Překlad abstraktů a klíčových slov do angličtiny zajišťuje redakce.

Afiliaci uvádějte ve tvaru Pracoviště, Fakulta, Univerzita, Adresa, Město, Stát. Email. 

Orientace

Do rubriky Orientace přijímáme recenze odborných publikací zabývajících se historií a teorií divadla, dramatu, tance, performativních a pomezních žánrů a dalšími příbuznými tématy z oblasti muzikologie, translatologie, naratologie, kunsthistorie, antropologie atd.

Doporučený rozsah rukopisů do této rubriky je 9 000 znaků (včetně mezer). Rukopisy musejí obsahovat kompletní bibliografické údaje recenzované knihy, splňovat formální náležitosti a být odevzdané v redakcí stanoveném termínu.

Depeše

Do rubriky Depeše přijímáme zprávy o proběhlých událostech, které souvisejí s divadlem a jsou z určitého důvodu hodné pozornosti (např. výstavy, konference, zahraniční stáže apod.).

Rukopisy nabídnuté do této rubriky musejí mít rozsah max. 7 000 znaků (včetně mezer), obsahovat konkrétní určení dané události (co, kde, kdy, kdo atd.), splňovat formální náležitosti a být odevzdané v termínu.

 

Další formální náležitosti příspěvků

  • Formát zaslaného souboru: *.doc, *.docx nebo *.rtf.
  • Tabulky a grafy přikládejte ve formátu PDF či jako obrázek (*.jpg, *.tiff).
  • Fotografie a další obrazové přílohy (ve formátu jpg nebo tiff) přikládejte samostatně, nikoli jako součást textu. V textu pouze jasně vyznačte pomocí číselného odkazu, kam mají být dané obrazové materiály v sazbě umístěny. Upřesněte, zda mají být k obrázkům doplněné popisky. Veškerý obrazový materiál musí být v tiskové kvalitě.
  • Při citování publikovaných materiálů dodržujte citační normu Theatralií (viz níže nebo PDF).
  • Při citování archivních materiálů dodržujte normu Theatralií (viz níže nebo PDF).

 

Pravidla citování zdrojů

Uvádění odkazů v textech a struktura bibliografických záznamů v seznamu použité literatury vychází z normy ISO 690 a harvardského systému citování.

Časopis používá systém zápisu jméno-datum se zdroji citovanými přímo v textu.

 

Citace v textu:

  • Pro citace v textu používejte dvojité uvozovky.
    • Pro citace v rámci citací použijte jednoduché uvozovky.
  • Citované pasáže delší než 4 řádky by měly být psány bez uvozovek a odsazeny prázdným řádkem nad i pod textem. Použijte levé odsazení o 6 bodů.
    • Příklad:

Text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text:

text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text text. (SHARIFI 2017: 322)

Text text text text text text text text text text text text text text text text text text text.

  • Použijte hranaté závorky pro označení osobních dodatků.
    • Příklad: ‚text text text text text text [text. – A.B.] text text text text‘.

 

Styl citace ve formátu jméno-datum: Přímé i nepřímé citace se uvádějí v textu v závorkách: (AUTOR ROK: ROZSAH STRAN).

  • Příjmení autora pište celé velkými písmeny. Pokud odkazujete na celý zdroj, vynechte rozsah stran:
    • Příklad 1: Řada badatelů v oboru divadelní vědy (např. LEACH 2014; CRAIG 2018; SRBA 2004) uvádí…
      • Autoři se řadí chronologicky a následně abecedně. Chronologii lze změnit v případě pozdějších vydání.
      • Práce různých autorů oddělujte středníky.
    • Příklad 2: (ZICH 1994, 2024)
      • Při odkazu na více děl jednoho autora uvádějte roky vydání oddělené čárkami.
    • Příklad 3: Zich (2024: 7) tvrdí, že…
    • Příklad 4: Nemateriální složky zahrnují prostor, čas, pohyb, rytmus, světlo, barvu a zvuk (JINDRA 1983: 72–73).
      • Uvádějte počáteční i koncové stránky úplně, např. 72–73.
    • Pokud věta končí odkazem, tečka se píše za odkaz, ne před něj.
      • Příklad: „Text text text text text text text text text text text text text text“ (STEEN 2018: 100).
    • Citace by měly být co nejpřesnější, včetně konkrétních stran:
      • Příklad: Kurbasovy „zcizovací“ techniky se později označily jako brechtovské divadlo (MAKARYK 2004: 65; SHURMA 2020: 163).
        • U editovaných monografií odkazujte na konkrétní kapitoly, nikoli na celé monografie.
      • Pokud používáte více zdrojů téhož autora z téhož roku, rozlišujte je písmeny: (AUTOR 1997b: 44–49) nebo (AUTOR 1997a). Stejně tak v soupisu bibliografie:
        • Příklad:
          • AUTOR, Jméno. 1997a. Teorie něčeho. Londýn: Boys Publishers, 1997.
          • AUTOR, Jméno. 1997b. Divadlo dne. Překl. William Wear. Londýn: Secker, 1997.
  • Nepoužívejte zkratky „op. cit.“ nebo „oc.“, ani „ibid.“
  • U nadcházejících publikací a publikací ve fázi přípravy uvádějte: Drozd (preprint); Zich (preprint).
  • Není-li znám rok vydání, použijte zkratku „s.a.“ = sine anno (bez roku).
    • Příklad: Zich (s.a.: 24) tvrdí, že…

 

Bibliografie

Bibliografické záznamy uvádějte nejprve abecedně, pak chronologicky. V bibliografii by měly být pouze odkazy zmíněné v textu. Používejte latinské písmo; pro jiné abecedy použijte přepis podle tabulek Kongresové knihovny.

 

Monografie

PŘÍJMENÍ, Jméno. ROK VYDÁNÍ. Název kurzívou: Včetně podnázvu [Překlad názvu do angličtiny, pokud není název v angličtině, němčině nebo francouzštině]. Místo vydání: Nakladatel, Rok.

 

BOBKOVÁ-VALENTOVÁ, Kateřina. 2006. Každodenní život učitele a žáka jezuitského gymnázia [Everyday Life of a Teacher and Student of a Jesuit Grammar School]. Praha: Karolinum, 2006.

LEACH, Robert. 2014. Theatre Studies: The Basics. London/New York: Routledge, 2014.

  • Nevkládejte označení vydání.

CRAIG, Edward Gordon. 2018. On the Art of Theatre. London: Forgotten Books, 2018 [1957].

  • U reprintů citujte v textu podle roku konkrétního svazku, který jste použili (např. CRAIG 2018).

HERBERT, Ian a Nicole LECLERCQ (ed.). 2003. World of Theatre 2003 Edition: An Account of the World’s Theater Seasons 1999–2000, 2000–2001 and 2001–2002. London/New York: Routledge, 2003.

  • Citace v textu editovaných publikací: (HERBERT a LECLERCQ 2003).
  • Když citujete konkrétní stranu v editované publikaci, odkazujte na danou kapitolu a jejího autora, nikoli na celý svazek.

VARELA, Francisco J., Evan T. THOMPSON a Eleanor ROSCH. 1992. The Embodied Mind: Cognitive Science and Human Experience. Cambridge: MIT Press, 1992.

  • Jména všech autorů uvádějte v bibliografii, jsou-li nanejvýše tři; v textu použijte „et al.“: (VARELA et al. 1992: 4).

KORNIIENKO, Nelli M. 1998. Les Kurbas: repetytsiia majbutnioho [Les Kurbas: Rehearsal for the Future]. Kyiv: Fakt, 1998.

  • Pro nelatinská písma použijte přepis podle tabulek Kongresové knihovny.

SRBA, Bořivoj. 2004. Řečí světla [With the Language of Light]. Brno: JAMU, Divadelní fakulta, 2004.

  • V hranatých závorkách nepoužívejte kurzívu.

 

Kapitoly v knihách (např. antologie, sborníky, editované svazky apod.)

PŘÍJMENÍ, Jméno. ROK VYDÁNÍ. Název kapitoly [Překlad názvu do angličtiny, pokud není název v angličtině, němčině nebo francouzštině]. In Jméno a příjmení editora (ed./eds.). Název zdrojové publikace [Překlad názvu, pokud není v angličtině, němčině nebo francouzštině]. Místo vydání: Nakladatel, Rok: Rozsah stran.

 

SCHOENBERG, Arnold. 1975. Opinion or Insight? In Leonard Stein (ed.). Style and Idea: Selected Writings of Arnold Schoenberg. New York: St. Martin’s Press, 1975: 258–264.

HEVESI, Sándor. 1920. Shakespeare-játék és Shakespeare-fordítás [Acting and Translating Shakespeare]. In Az igazi Shakespeare [The Real Shakespeare]. Budapest: Táltos, 1920: 205–212.

OTTOVÁ, Michaela a Helena ZÁPALKOVÁ. 2009. Kristus v hrobě z Litovle [Christ in the Grave at Litovel]. In Ivo Hlobil a Marek Perůtka (eds.). Úsvit renesance na Moravě za vlády Matyáše Korvína a Vladislava Jagellonského (1479–1516) v širších souvislostech [The Dawn of the Renaissance in Moravia in the Reign of Matthias Corvinus and Ladislaus Jagiellon (1479–1516) in a Broader Context]. Olomouc: Palacký UP, 2009: 201–214.

  • U zdrojů v jiných jazycích než angličtině, němčině nebo francouzštině uveďte překlad názvů kapitol i knih.

STEEN, Gerard. 2018. Attention to Deliberateness in Metaphor Processing. In Valentina Cuccio. Attention to Metaphor. From Neurons to Representations. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2018: 89–109.

 

 

Články v periodikách

PŘÍJMENÍ, Jméno. ROK VYDÁNÍ. Název článku [Překlad názvu, pokud není název v angličtině, němčině nebo francouzštině]. Název periodika Svazek (Rok): Číslo: Rozsah stran. DOI: https://doi.org/10.5817/XXX.

 

KUHN, Annette. 2004. Heterotopia, Heterochronia: Place and Time in Cinema Memory. Screen 45 (2004): 2: 106–114. DOI: https://doi.org/10.1093/screen/45.2.106.

SOKOL, František. 1975. Estetická výchova dětského publika loutkovým divadlem [The Aesthetic Education of Child Audiences through Marionette Theatre]. Loutkářské listy 4 (1975): 3: 25–31.

  • Neuvádějte překlady názvů periodik.

FISCHEROVÁ, Irma Jarmila. 1937. Nová hra V&W [V&W’s New Play]. Národní osvobození (7. 11. 1937): 13.

  • V případě novinových deníků a podobných typech novin a časopisů uvádějte přesné datum vydání.

ZICH, Jaroslav. 1965. Sdělovací schopnost hudby [Communicative Abilities of Music]. Hudební věda II (1965): 31–75.

ZICH, Otakar. 2015. Puppet Theatre. Transl. by Pavel Drábek. Theatralia 18 (2015): 2: 505–513. DOI: http://hdl.handle.net/11222.digilib/134443.

ŠPERGL, Petr. Kámen jako symbol zla [A Stone as a Symbol of Evil]. Český deník (22. 11. 1991).

  • Nepoužívejte zkratku „nestr.“, pokud chybí čísla stran.

VIMAL, Akhila C., Dipanjali DEKA a Poulomi DAS. 2021. Politics and Poetics of Syncretism: Case Studies of the Bonbibi Cult, the Mappila Teyyam Performances, and Three Poems of the Bhakti Tradition from the Indian Subcontinent. Journal of Dramatic Theory and Criticism 36 (2021): 1: 55–73. DOI: https://doi.org/10.1353/dtc.2021.0036.

  • Jména všech autorů uvádějte v bibliografii, jsou-li nanejvýše tři; v textu použijte „et al.“: (VIMAL et al. 2021: 55).

BLACKWELL-PAL, Jaswinder et al. 2021. Marxist Keywords for Performance. Journal of Dramatic Theory and Criticism 36 (2021): 1: 25–53. DOI: https://doi.org/10.1353/dtc.2021.0037.

  • Pokud má článek více než tři autory, použijte „et al.“ po prvním jménu i v bibliografii.

MAGYAR SZÍNPAD. 1923. A makrancos hölgy reprize. A Shakespeare-ciklus utolsó előadása [Revival of The Taming of the Shrew. The Last Production in the Shakespeare-Cycle]. Magyar Színpad 26 (3. 11. 1923): 308: 1.

  • Pokud chybí jméno autora, použijte jako autora název periodika psaný kurzívou. Citace v textu: (MAGYAR SZÍNPAD 1923).

 

 

Diplomové a disertační práce

KONOMI, Maria. 2011. Οι Τρωάδες στη σύγχρονη σκηνή. Η συμβολή των ελλήνων σκηνογράφων και ενδυματολόγων [Trojan Women in Contemporary Stagings. The Contribution of Greek Set and Costume Designers]. Disertační práce. NKUA, 2011.

REBOUÇAS, Renato Bolelli. 2010. A construção da espacialidade teatral: os processos de direção de arte do grupo XIX de teatro [The Construction of the Theatrical Spatiality: The Process of Art Direction by Grupo XIX de Teatro] [online]. Diplomová práce. Escola de Comunicações e Artes, 2010. [citováno dne 11. 4. 2024]. Dostupné online na https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27156/tde-10112010-155158/pt-br.php.

HAVRÁNKOVÁ, Nikola. 2020. Proces vzniku divadelního představení herců v Divadle Aldente [The Process of Creating a Theatrical Performance by Actors at the Aldente Theatre]. Bakalářská práce. Univerzita Palackého v Olomouci, 2020.

 

Elektronické zdroje

Monografie/publikace online

TREMBLAY, Michel. 1974. Les belles soeurs [online]. Vancouver: Talonbooks. Internet Archive. [citováno dne 11. 6. 2024]. Dostupné online na https://archive.org/details/lesbellessoeurs0000trem_s3k9.

HAGEN, Uta. 2023. Respect for Acting. Jossey-Bass, 2023. Kindle.

 

Online články/kapitoly

THOMPSON, James and Richard SCHECHNER. 2004. Why ‘Social Theatre’? [online]. TDR (1988-) 48 (2004): 3: 2004: 11–16. [citováno dne 11. 6. 2024]. Dostupné online na http://www.jstor.org/stable/4488567.

SHARIFI, Azadeh. 2017. Theatre and Migration: Documentation, Influences and Perspectives in European Theatre [online]. In Manfred Brauneck and ITI Germany (eds.). Independent Theatre in Contemporary Europe: Structures – Aesthetics – Cultural Policy. Transcript Verlag, 2017: 321–416. [citováno dne 11. 6. 2024]. Dostupné online na http://www.jstor.org/stable/j.ctv1xxssd.8.

NEVINNAIA, Ivetta. 2020. Dramaturg Asya Voloshina: ‘Vse seichas v pole gigantskogo eksperimenta’ [Dramatist Asya Voloshina: ‘Everything is Now in the Field of Some Gigantic Experiment’] [online]. Mk.RU (15. 5. 2020). [citováno dne 20. 10. 2022]. Dostupné online na https://www.mk.ru/culture/2020/05/15/dramaturg-asya-voloshina-vse-seychas-v-pole-gigantskogoeksperimenta.html.

  • Pokud je to možné, uveďte datum publikování zdroje na webových stránkách.

BBC. 2024. Board Chairman at Theatre ‘Delighted’ at New Role [online]. BBC (4. 6. 2024). [citováno dne 20. 6. 2024]. Dostupné online na https://www.bbc.com/news/articles/c0vv9e08w99o.

  • Pokud není uveden autor, použijte místo autora název webové stránky. Citace v textu: (BBC 2024).

STREET, Zoyander. 2024. Moving Between World(views) with Database Narratives [online]. Pop Junctions (24. 4. 2024). Henry Jenkins (blog). [citováno dne 20. 6. 2024]. Dostupné online na http://henryjenkins.org/blog/2024/4/20/moving-between-worldviews-with-database-narratives.

 

Webové stránky

Mint Theatre Society [online]. [citováno dne 2. 1. 2023]. Dostupné online na https://www.facebook.com/MintTheatreSociety.

INTERNATIONAL CHINDOGU SOCIETY. 2023. Exhibition Hall B [online]. [citováno dne 1. 10. 2023]. Dostupné online na http://chindogu.com/ics/?page_id=238.

  • Citace v textu: (INTERNATIONAL CHINDOGU SOCIETY 2023). Pokud je název webové stránky příliš dlouhý, uveďte první dvě slova názvu a tři tečky.

 

Online Dictionary/Encyclopedia

WIKIPEDIA. s.a. Divadlo [online]. Wikipedia. [citováno dne 2. 1. 2023]. Dostupné online na https://en.wikipedia.org/wiki/Theatre.

HAMILTON, James R. 2019. Philosophy of Theatre [online]. Stanford Encyclopedia of Philosophy (22. 11. 2019). [citováno dne 2. 1. 2023]. Dostupné online na https://plato.stanford.edu/entries/theater/.

  • Jako referenční datum použijte datum vydání nebo poslední aktualizace. Někdy se datum nachází na spodní části webové stránky.

 

Audio nahrávky

RUBINSTEIN, Artur. 1991. The Chopin Collection. Nahráno 1946, 1958-67. RCA Victor/BMG 60822-2-RG, 1991. CD.

 

YouTube videa

DIEVOGELQDU. 2007. Anna Caterina Antonacci – “Lasciatemi morire”, Lamento D’Arianna (Amsterdam, 2007) [online video]. YouTube. [citováno dne 20. 5. 2024]. Dostupné online na https://www.youtube.com/watch?v=LARI9cIub1k.

 

Filmy

In Old Arizona [film]. 1928. Rež. Raoul Walsh a Irving Cummings, USA, 95 min., 1928.

 

Divadelní představení

WILSON, Robert et al. 1972. Ka Mountain and Guardenia Terrace. Uvedeno na hoře Haft Tan, Šíráz, Írán: Robert Wilson a Byrd Hoffman School of Byrds. Představení: divadlo.

 

Program (k inscenaci)

ARISTOFANES a Václav RENČ. 1947. Mír [Peace]. Praha: AMU DAMU DISK, 1947. [Program].

PÁSEK, Milan. 1963. Antigona ve dvou podobách [Antigone in Two Appearences]. In Antigona. Hradec Králové: Divadlo Vítězného února Hradec Králové, 1963. [Program].

Maškarní ples (Un ballo in maschera) [A Masked Ball]. Ostrava: Národní divadlo moravskoslezské, 2019. [Program].

 

Rozhovor

CASTELLUCCI, Romeo. 2017. Romeo Castellucci: Jazyk beru jako bitevní pole [Romeo Castellucci: I See Language as a Battlefield] [online]. Rozhovor vedli Vladimír Hulec a Jana Soprová. Divadelní noviny (1. 11. 2017). [citováno dne 13. 5. 2024]. Dostupné online na http:// www.divadelni-noviny.cz/romeo-castelluci-jazyk-beru-jako-bitevni-pole.

  • Jako referenční jméno uveďte jméno osoby, s níž byl veden rozhovor.

BROOK, Peter. 2012. An Interview with Theatre Director Peter Brook [online]. Rozhovor vedl Andrew Dickson. The Guardian. YouTube. [citováno dne 20. 5. 2024]. Dostupné online na https://www.youtube.com/watch?v=Sx2qHHFS5Yk.

LOGOTHETIS, Iraklis. 2021. Soukromý rozhovor (27. 9. 2021). Rozhovor vedl Nikolas Kanavaris. Kavárna, Athény, Řecko.

 

Osobní korespondence

NOVÁKOVÁ, Luisa. 2021. E-mailová korespondence s Danielou Čadkovou (24. 6. 2021).

 

Archiválie

Hlavním principem citování archiválií je, aby byl každý citovaný dokument snadno dohledatelný a identifikovatelný v archivu a jeho sbírce. Při citování postupujeme od obecnějšího k užšímu pojmu.

Citace rozlišujeme podle typu materiálu, zejména na dokumenty, úřední knihy, spisový materiál nebo jednotlivé archiválie.

Citace musí obsahovat co nejvíce možných následujících údajů:

  • název archivu
  • název sbírky, případně číslo
  • oddělení sbírky (pokud existuje)
  • inventární číslo dokumentu
  • signaturu dokumentu (pokud existuje)
  • číslo kartonu pro spisový materiál
  • datum a místo vydání dokumentu nebo jednotlivé archiválie
  • stručný obsah nebo název a časové rozmezí u úředních knih
  • číslo stránky nebo folia, pokud je nutné pro orientaci v rozsáhlejším zdroji nebo kartonu, vždy u jednotlivých archiválií

Poznámka:

Seznam archivů v České republice a jejich oficiální názvy uvádí Zákon o archivnictví a spisové službě č. 499/2004 Sb., účinný od 1. ledna 2005, dostupný také na webu České archivní společnosti.

Údaje o citovaných archivních pramenech uvádějte v tomto pořadí: název instituce, název sbírky nebo archivu, inventární číslo, signatura, karton/kniha/složka/spis/folio, případně strana.

Používejte následující zkratky: inv. č., sign., kart., fol., fasc., s. Používejte také zkratky institucí (přímo v textu).

Pro přesnou citaci, která umožňuje sekundární dohledání dokumentu, je vždy nutné nahlédnout do inventáře fondu v archivu nebo u samotných archivářů. Někdy mají dokumenty inventární čísla, signatury i čísla kartonů, ale nemusí být nutné citovat všechny, pokud je možné identifikaci provést i bez některých údajů. Přesnější citace jsou však vždy lepší.

 

Příklady:

Institut umění – Divadelní ústav (IDU), Knihovna Divadelního ústavu. Seneca, [Lucius Annaeus]. Agamemnon. Překl. Václav Renč. S.a. [1965]. Strojopis v Knihovně Divadelního ústavu, sign. P 14161.

Institut umění – Divadelní ústav (IDU), Oddělení sbírek a archivu, fond Jindřich Černý, kart. 18, sign. O 859 007/2022, dopisy Václava Renče Jindřichu Černému z let 1965, 1966 a 1969.

Rodinný archiv Václava Renče (RAVR). Seneca, [Lucius Annaeus]. Agamemnon. 1965. Překl. Václav Renč. Strojopis v rodinné pozůstalosti Václava Renče.

Státní oblastní archiv v Praze (SOAvP), fond nakladatelství Odeon, kart. 501, č. 1243, Lektorské průvodky k jednotlivým dílům (charakteristika, lektorský posudek, vyjádření k rukopisu, průvodka do sazby, tiráž), písmeno „A“.

Slovácké muzeum v Uh. Hradišti (SMvUH), sbírka krojových součástí – ženské kroje z Podluží, inv. č. K 239-270.

Národní archiv Praha (NAP), Česká dvorská kancelář, inv. č. 752, sign. IV-D-1, k. 434, spis Davida Kašpara Glasera (1740).

Zemský archiv v Opavě – Státní okresní archiv Olomouc (ZAvO‒SOAO), sbírka Archivu města Olomouce, Dokumenty, inv. č. 1 z 13. října 1261, u Jihlavy.

Moravský zemský archiv (MZA), G140 (Rodinný archiv Ditrichsteinů), kart. 552, inv. č. 2351, sign. 1178, s. 1.

Státní okresní archiv v Trutnově (SOAvT), sbírka Archiv města Dvůr Králové nad Labem 1945‒1990, Kronika města Dvůr Králové nad Labem 1960–1982.

Městské muzeum ve Dvoře Králové nad Labem (MMvDKnL), sbírka dokumentů a tisků (PT), sign. PT 5218, PT 5219a, PT 5219b, dva plány datované 1890.

Městský úřad ve Dvoře Králové (MÚvDK), kronika města DKnL za rok 2001, přílohy. [přístup dne 20. 9. 2004]. Kronika dostupná online na http://www.mudk.cz/.

Masarykův ústav a Archiv AV ČR (MÚA AV ČR), Masarykův ústav [archivní sbírka Masarykova ústavu spravovaná Masarykovým ústavem a Archivem AV ČR], sbírka Edvard Beneš, oddíl I, karton 70, inv. č. 335, sign. R 137/13 (R 138), Sanace Podkarpatoruské banky.

 

Citace v textu: „Trasa procesí dále vedla přes Karlův most, Malostranské náměstí, Nerudovu ulici a Pohořelec na Strahovský stadion, kde se konalo první veřejné vystoupení mládeže“ (NM 101/2400).

Záznam v bibliografii: Národní muzeum, Historické muzeum NM, Sbírka dějin tělesné výchovy a sportu, sokolská sbírka, karton 101, sign. 2400, pokyny pro průvod členů z roku 1948, autorka: Marie Provazníková.

Pravidla citování zdrojů v PDF.

Zásady zachování soukromí

Zásady zachování soukromí jsou dostupné ZDE.