Bytí v minulosti : vojenský reenactment perspektivou divadelních a performančních studií
Roč.27,č.2(2024)
reenactment; tělesnost; paměť a historie; předsudky vůči divadlu; rekonstrukce bitvy; identita; autenticita; archivní obrat
45–63
ADRIAANSEN, Robbert-Jan. 2020. Play. In Vanessa Agnew, Jonathan Lamb and Juliane Tomann (eds.). The Routledge Handbook of Reenactment Studies: Key Terms in the Field. New York: Routledge, 2020: 178–182.
AGNEW, Vanessa. 2007. History's Affective Turn: Historical Reenactment and Its Work in the Present. Rethinking History 11 (3): 299–312.
AGNEW, Vanessa, Jonathan LAMB and Juliane TOMANN (eds.). 2020. The Routledge Handbook of Reenactment Studies: Key Terms in the Field. New York: Routledge, 2020.
ASSMANN, Aleida. 2008. Transformations between History and Memory. Social research 75 (2008): 1: 49–72.
ASSMANN, Jan. 2001. Kultura a paměť: písmo, vzpomínky a politická identita v rozvinutých kulturách starověku [Cultural Memory and Early Civilization: Writing, Remembrance, and Political Imagination]. Praha: Prostor, 2001.
BERVIDOVÁ, Michaela. 2017. Reenactment na Plzeňsku: Studium autenticity [Reenactment in the Pilsen Region: Study of Authenticity]. Bakalářská práce. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2017.
BRŮHA, Jan. 1996. Průvodce po bojišti u Hradce Králové z roku 1866 [Guide to the Battlefield of Hradec Králové from 1866]. Hradec Králové: Komitét pro udržování památek z roku 1866, 1996.
CARLSON, Marvin. 2002. The Resistance to Theatricality. SubStance 31 (2002): 2/3: 238–250.
COLEMAN, Kathleen. 1993. Launching into History. Aquatic Displays in the Early Empire. The Journal of Roman Studies 83 (1993): 1: 48–74.
CUSHMAN, Stephen. 1999. Bloody Promenade: Reflections on a Civil War Battle. Charlottesville: University Press of Virginia, 1999.
DAUGBJERG, Mads. 2020. Battle. In Vanessa Agnew, Jonathan Lamb and Juliane Tomann (eds.). The Routledge Handbook of Reenactment Studies: Key Terms in the Field. New York: Routledge, 2020: 25–29.
DENING, Greg. 1992. Mr Bligh's Bad Language: Passion, Power and Theatre on the Bounty. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.
DOLANOVÁ, Barbora. 2021. Inscenování kolektivní paměti v rekonstrukci bitvy u Hradce Králové [Staging of Collective Memory in the Reconstruction of the Battle of Hradec Králové]. Bakalářská práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2021.
ETLÍK, Jaroslav. 1999. Divadlo jako zakoušení (Vztah noetického a ontologického principu v divadelním umění) [Theatre as Experience. On the Relationship Between the Noetic and Ontological Principles in Theatre Art]. Divadelní revue 10 (1999): 1: 3–30.
FOUCAULT, Michel. 1969. L'archéologie du savoir. Paris: Gallimard, 1969.
FOUCAULT, Michel. 2002. Archeologie vědění [Archeology of Knowledge]. Praha: Herrmann & synové, 2002.
HADAROVÁ, Lenka. 2019. Za oponou autenticity minulosti: Vytváranie dobových historických ukážok druhej svetovej vojny [Behind the Curtain of the Authenticity of the Past : Creating the historical examples of the Second World War]. Cargo (2019): 1–2 : 75–95.
HALBWACHS, Maurice. 1994. Les cadres sociaux de la mémoire. Paris: Albin Michel. 1994.
HANDLER, Richard. 1988. Dyssimulation: Reflexivity, Narrative, and the Quest for Authenticity in Living History. Cultural Anthropology 3 (1988): 3: 242–260.
Historie komitétu 1866 [History of the Committee of 1866] [online]. 2024. 1866.cz. [citováno dne 27. 9. 2024]. Dostupné online na https://www.1866.cz/historie-komitetu-1866/.
HLAVÁČEK, Jiří. 2023. Hraní na socialistické vojáčky? Reenactment Československé lidové armády v aktérské perspektivě současné mladé generace [Playing Socialist Soldiers? Reenactment of the Czechoslovak People's Army in the acting perspective of the current young generation]. Český lid (2023): 4: 407–428.
JOHNSON, Katherine M. 2015a. Rethinking (Re)Doing: Historical Re-Enactment and/as Historiography. Rethinking History 19 (2015): 2: 193–206.
JOHNSON, Katherine M. 2015b. Performing Pasts for Present Purposes: Reenactment as Embodied, Performative History. In David Dean. History, Memory, Performance. London: Palgrave Macmillan UK, 2015: 36–52.
KOLANKIEWICZ, Leszek. 2018. Úvod k antropologii podívaných [Towards the Anthropology of Spectacle]. In Jan Roubal. Divadlo v průsečíku reflexe: antologie současné polské divadelní teorie [Theatre at the Intersection of Reflection: an Anthology of Contemporary Polish Theatre Theory]. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2018: 445–478.
MCCALMAN, Iain, and Paul A. PICKERING (eds.). 2010. Historical Reenactment: From Realism to the Affective Turn. New York: Palgrave Macmillan, 2010.
MODRLÁK, Michal. 2020. Historie klubu vojenské historie La Garde Impériale d' Austerlitz a možné využití tématu napoleonské války při výuce dějepisu na základní škole [History of Reenactment club La Garde Impériale d'Austerlitz and its use at primary schools]. Diplomová práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020.
NORA, Pierre. 1998. Mezi pamětí a historií: problematika míst [Between Memory and History: Les Lieux de Memoire]. In Alban Bensa. Antologie francouzských společenských věd: politika paměti [Anthology of French Social Sciences: the Politics of Memory]. Praha: Francouzský ústav pro výzkum ve společenských vědách, 1998: 7–29.
PAVLIŠOVÁ, Jitka. 2021. Aktuální taneční diskurz: Obraty v současném tanci [Current Dance Science Discourse: Turnovers in Contemporary Dance]. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2021.
PICKERING, Paul. 2016. "Hark ye back to the age of valour": Re-enacting Chivalry from the Eglinton Tournament to Kill Streak. In Katie Stevenson and Barbara Gribling (eds.). Chivalry and the Medieval Past. Martlesham: The Boydell Press, 2016: 198–214.
PICKERING, Paul. 2020. Evidence. In Vanessa Agnew, Jonathan Lamb and Juliane Tomann (eds.). The Routledge Handbook of Reenactment Studies: Key Terms in the Field. New York: Routledge, 2020: 57–62.
SCHECHNER, Richard. 1977. Ritual, Play and Performance. New York: The Seabury Press, 1977.
SCHECHNER, Richard. 2013. Performance Studies: An Introduction. London/New York: Routledge. 2013.
SCHNEIDER, Rebecca. 2011. Performing Remains: Art and War in Times of Theatrical Reenactment. London: Routledge, 2011.
SZALÓ, Csaba. 2017. Paměť míst: Kulturní sociologie vzpomínání [Memory of Places. Cultural Sociology of Remembrance]. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2017.
ŠUBRT, Jiří. 2010. Kolektivní paměť jako předmět historicko-sociologického bádání [Collective Memory as an Object of Sociological Study]. Historická sociologie 2 (2010): 1: 9–29.
TAYLOR, Diana. 2003. The Archive and the Repertoire: Performing Cultural Memory in the Americas. Durham: Duke University, 2003.
THOMPSON, Jenny. 2010. Wargames: Inside the World of 20th-Century War Reenactors. Washington DC: Smithsonian Books, 2010.
TURNER, Victor Witter. 1982. From Ritual to Theatre: the Human Seriousness of Play. New York: PAJ Publications, 1982.
VACEK, Přemysl, 2023. Czech Historical Reenactment of the Early Middle Ages: Initial Research Problems and Concepts. Národopisná revue 33 (2023): 5: 19–29.
VČELÁK, Petr. 2019. Historické reálie versus současné repliky zbroje užívané v Česku při historických rekonstrukcích zasazených do 14. století [Historical Sources versus Current Replicas of Armour Used in Czechia for Reenactment Reflecting the 14th Century]. Bakalářská práce. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové, 2019.
VON GELDERN, James. 1998. Putting the Masses in Mass Culture: Bolshevik Festivals, 1918–1920. Popular Culture 31 (1998): 4: 133–44.
WOHLMUTH, Petr. 2014. Heterotopická jinočasovost pevnostního města Josefov. Teoretické a výzkumné podněty [Heterotopic Othertimeliness of Josefov Fortress Town. Theoretical and Research Activities]. Historická sociologie 2 (2014): 43–62.
WOHLMUTH, Petr. 2023. Triad of Resistance, Defeat, and Reconciliation: The production of historical meaning in the performances of Czech military reenactment through the example of Estonian SS units. Národopisná revue 5 (2023): 3–18.
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.