Absurdita a persifláž v súčasnej slovenskej a českej opernej tvorbe
Roč.28,č.1(2025)
contemporary Slovak and Czech opera; postmodern absurd theatre; absurdity; skepticism; persiflage
85–105
ACHER, Ivan. 2018. Příběh převyšující krutostí antické tragédie, ale zároveň s velkou nadsázkou a humorem. A to vše v esperantu? [A Story Surpassing the Cruelty of an Ancient Tragedy, Yet Full of Exaggeration and Humor. And All That in Esperanto?]. Rozhovor vedla Lili Losmanová. Národní divadlo 8 (duben 2018): 14–16.
ALBEE, Edward. 1988. Converstation with Edward Albee. Ed. by Philip C. Kolin. Jackson: University Press of Mississippi, 1988.
BLAHYNKA, Miloslav. 2002. Opera v alternatívnom divadle [Opera in the Alternative Theatre]. Slovenské divadlo 50 (2002): 1: 16–23.
BLAHYNKA, Miloslav. 2004. Prvky postmoderny, ludickosti a absurdity v opere Cirostratus a v jej inscenácii [Elements of Postmodernism, Playfulness, and Absurdity in the Opera Cirostratus and Its Production]. Slovenské divadlo 52 (2004): 1: 43–46.
BLAHYNKA, Miloslav. 2006. Eseje o opere [Essays about Opera]. Bratislava: Slovenská teatrologická spoločnosť, Kabinet divadla a filmu Slovenskej akadémie vied, Vysoká škola múzických umení, 2006.
CSERES, Jozef. 2008. Všichni jsme pacienti! [We are All Patients!] [online]. Kulturní magazín (2008): 2. [citované dňa 15. 9. 2024]. Dostupné online na https://www.magazinuni.cz/divadlo/vsichni-jsme-pacienti/.
CSERES, Jozef. 2018. Kontroverzie opery Mai 68 vo filozofických kontextoch aktuálnej opernej tvorby [Controversies of the Opera Mai 68 in the Philosophical Contexts of Contemporary Opera Creation]. Slovenské divadlo 66 (2018): 2: 195–207. | DOI 10.2478/sd-2018-0012
Esslin, Martin. 1960. The Theatre of the Absurd. The Tulane Drama Review 4 (1960): 4: 3–15. DOI: https://doi.org/10.2307/1124873. | DOI 10.2307/1124873
ESSLIN, Martin. 1966. Podstata, tradice a smysl absurdního divadla [The Essence, Tradition, and Meaning of Absurd Theatre]. Přel. Libor Štukovec. Praha: Státní nakladatelství Praha, 1966.
HAVELKA, Ondřej. 2004. Stačí, když se to bude líbit [It's Enough if People Like It]. Rozhovor vedla Zuzana Pitrová. Metro (11. 3. 2004): 12.
HAVELKOVÁ, Tereza. 2013. Národ a totalita v současné české opeře: Případ Nagano a Zítra se bude… [Nation and Totalitarianism in Contemporary Czech Opera: The Case of Nagano and Tomorrow There Will Be…]. In Ivan Klimeš a Jan Wiendl (eds.). Kultura a totalita. Národ [Culture and Totalitarianism. The People]. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2013: 442–457.
HERMAN, Josef. 2023. Když se hudba stane divadlem [When Music Becomes Theatre]. Divadelní noviny 32 (2023): 19 (14. 11. 2023): 4.
Jak. [KOŽÍŠEK, Jakub]. 2018. Acherův Sternenhoch trpí kongeniálně. Nejvydařenější z kofroňovin [Acher's Sternenhoch Suffers Congenially. The Most Successful of Kofroňovin Works]. [online]. ČT 24.cz (11. 4. 2018). Dostupné online na https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/kultura/recenze-acheruv-sternenhoch-trpi-kongenialne-nejvydarenejsi-zkofronovin-82374.
KLEPAL, Boris. 2018. Acherova nová česká opera: libreto v esperantu, dirigent tančí na plese [Acher's New Czech Opera: Libretto in Esperanto, Conductor Dancing at the Ball]. [online]. Aktuálně.cz (9. 4. 2018). [citované dňa 16. 5. 2024]. Dostupné online na https://magazin.aktualne.cz/kultura/klasicka-hudba/libreto-v-esperantu-dirigent-tanci-na-pleseacherovu-novou-c/r~a3b9edfc3c0a11e885e30cc47ab5f122/.
KRATOCHVÍL, Matěj. 2018. Šílenství jako univerzální jazyk: nová opera Ivana Achera [Madness as a Universal Language: The New Opera by Ivan Acher]. [online]. Casopisharmonie.cz (9. 4. 2018). [citované dňa 10. 5. 2024]. Dostupné online na https://www.casopisharmonie.cz/svet-opery/silenstvi-jako-univerzalni-jazyk-nova-opera-ivana-achera/.
LEHMANN, Hans-Thies. 2007. Postdramatické divadlo [Postdramatic Theatre]. Prel. Anna Grusková a Elena Diamantová. Bratislava: Divadelný ústav, 2007.
MADUNICKÁ, Klára. 2024. Má vôbec operné umenie v modernej spoločnosti budúcnosť? [Does Opera Art Have a Future in Modern Society?] [online]. Monitoring divadiel.sk (28. 2. 2024). [citované dňa 17. 5. 2024]. Dostupné online na https://monitoringdivadiel.sk/mavobec-operne-umenie-v-modernej-spolocnosti-buducnost/.
MATEJ, Daniel, 2001. Martin Hrivňanský kladie otázky Danielovi Matejovi [Martin Hrivňanský Asks Daniel Matej]. In Večery novej hudby [bulletin]. Bratislava: Združenie pre súčasnú operu – Voľné zoskupenie, 2001.
MISTRÍK, Miloš. 2002. Slovenská absurdná dráma [Slovak Absurd Drama]. Bratislava: Veda, 2002.
PIAČEK, Marek. 2002. Vážna hudba nevážna [Serious Music, not so Serious]. Rozhovor vedl Dado Nagy. Domino fórum 11 (2002): 15 (11. 4. 2002): 7.
POLLOCK, Emily Richmond. 2019. Opera After the Zero Hour: The Problem of Tradition and the Possibility of Renewal in Postwar West Germany. Oxford: Oxford University Press, 2019. | DOI 10.1093/oso/9780190063733.001.0001
PROUZA, Jáchym. 2023. Cimrmanovské starožitnosti [Cimrman Antiques]. A2 19 (18. 1. 2023): 2: 8.
SRNA, Zdeněk a Libor ŠTUKOVEC. 1966. Úvod [Introduction]. In Martin Esslin. Podstata, tradice a smysl absurdního divadla [The Essence, Tradition, and Meaning of Absurd Theatre]. Praha: Státní nakladatelství Praha, 1966: 3–4.
ŽILKA, Tibor. 2019. Absurdná dráma [Absurd Drama] [online]. Hyperlexikón literárnovedných pojmov [Hyperlexicon of Literary Terms]. [citované dňa 20. 5. 2024]. Bratislava: Ústav svetovej literatúry SAV, v. v. i, 2019. Dostupné online na https://hyperlexikon.sav.sk/sk/pojem/zobrazit/autor/2/absurdna-drama.

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.