Absurdita a persifláž v súčasnej slovenskej a českej opernej tvorbe

Roč.28,č.1(2025)

Abstrakt
Contemporary theatrical work often reflects the artists' sceptical view of the relationship between man and the world, or the frustration of the individual existing amidst negative forces outside and within himself, against which he cannot effectively define himself or escape. The present text, using a selected sample of works from Slovak and Czech operas of the 21st century, explores the means based on the poetics of absurd and post-dramatic theatre, which authors use to convey a sense of meaninglessness, banality, and the hopelessness of life, and/or use them in the sense of persiflage, caricature, or nonsense. The author of the study identifies them in the sense of expressing the creators' attitude to the state of society, also in the musical-dramaturgical structure of individual opuses. She also examines them in the relation of the creators to opera as a music-dramatic art, which is, on the one hand, connected with the past, but on the other hand, is created and reciprocated in the current time.

Klíčová slova:
contemporary Slovak and Czech opera; postmodern absurd theatre; absurdity; skepticism; persiflage

Stránky:
85–105
Reference

ACHER, Ivan. 2018. Příběh převyšující krutostí antické tragédie, ale zároveň s velkou nadsázkou a humorem. A to vše v esperantu? [A Story Surpassing the Cruelty of an Ancient Tragedy, Yet Full of Exaggeration and Humor. And All That in Esperanto?]. Rozhovor vedla Lili Losmanová. Národní divadlo 8 (duben 2018): 14–16.

ALBEE, Edward. 1988. Converstation with Edward Albee. Ed. by Philip C. Kolin. Jackson: University Press of Mississippi, 1988.

BLAHYNKA, Miloslav. 2002. Opera v alternatívnom divadle [Opera in the Alternative Theatre]. Slovenské divadlo 50 (2002): 1: 16–23.

BLAHYNKA, Miloslav. 2004. Prvky postmoderny, ludickosti a absurdity v opere Cirostratus a v jej inscenácii [Elements of Postmodernism, Playfulness, and Absurdity in the Opera Cirostratus and Its Production]. Slovenské divadlo 52 (2004): 1: 43–46.

BLAHYNKA, Miloslav. 2006. Eseje o opere [Essays about Opera]. Bratislava: Slovenská teatrologická spoločnosť, Kabinet divadla a filmu Slovenskej akadémie vied, Vysoká škola múzických umení, 2006.

CSERES, Jozef. 2008. Všichni jsme pacienti! [We are All Patients!] [online]. Kulturní magazín (2008): 2. [citované dňa 15. 9. 2024]. Dostupné online na https://www.magazinuni.cz/divadlo/vsichni-jsme-pacienti/.

CSERES, Jozef. 2018. Kontroverzie opery Mai 68 vo filozofických kontextoch aktuálnej opernej tvorby [Controversies of the Opera Mai 68 in the Philosophical Contexts of Contemporary Opera Creation]. Slovenské divadlo 66 (2018): 2: 195–207. | DOI 10.2478/sd-2018-0012

Esslin, Martin. 1960. The Theatre of the Absurd. The Tulane Drama Review 4 (1960): 4: 3–15. DOI: https://doi.org/10.2307/1124873. | DOI 10.2307/1124873

ESSLIN, Martin. 1966. Podstata, tradice a smysl absurdního divadla [The Essence, Tradition, and Meaning of Absurd Theatre]. Přel. Libor Štukovec. Praha: Státní nakladatelství Praha, 1966.

HAVELKA, Ondřej. 2004. Stačí, když se to bude líbit [It's Enough if People Like It]. Rozhovor vedla Zuzana Pitrová. Metro (11. 3. 2004): 12.

HAVELKOVÁ, Tereza. 2013. Národ a totalita v současné české opeře: Případ Nagano a Zítra se bude… [Nation and Totalitarianism in Contemporary Czech Opera: The Case of Nagano and Tomorrow There Will Be…]. In Ivan Klimeš a Jan Wiendl (eds.). Kultura a totalita. Národ [Culture and Totalitarianism. The People]. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2013: 442–457.

HERMAN, Josef. 2023. Když se hudba stane divadlem [When Music Becomes Theatre]. Divadelní noviny 32 (2023): 19 (14. 11. 2023): 4.

Jak. [KOŽÍŠEK, Jakub]. 2018. Acherův Sternenhoch trpí kongeniálně. Nejvydařenější z kofroňovin [Acher's Sternenhoch Suffers Congenially. The Most Successful of Kofroňovin Works]. [online]. ČT 24.cz (11. 4. 2018). Dostupné online na https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/kultura/recenze-acheruv-sternenhoch-trpi-kongenialne-nejvydarenejsi-zkofronovin-82374.

KLEPAL, Boris. 2018. Acherova nová česká opera: libreto v esperantu, dirigent tančí na plese [Acher's New Czech Opera: Libretto in Esperanto, Conductor Dancing at the Ball]. [online]. Aktuálně.cz (9. 4. 2018). [citované dňa 16. 5. 2024]. Dostupné online na https://magazin.aktualne.cz/kultura/klasicka-hudba/libreto-v-esperantu-dirigent-tanci-na-pleseacherovu-novou-c/r~a3b9edfc3c0a11e885e30cc47ab5f122/.

KRATOCHVÍL, Matěj. 2018. Šílenství jako univerzální jazyk: nová opera Ivana Achera [Madness as a Universal Language: The New Opera by Ivan Acher]. [online]. Casopisharmonie.cz (9. 4. 2018). [citované dňa 10. 5. 2024]. Dostupné online na https://www.casopisharmonie.cz/svet-opery/silenstvi-jako-univerzalni-jazyk-nova-opera-ivana-achera/.

LEHMANN, Hans-Thies. 2007. Postdramatické divadlo [Postdramatic Theatre]. Prel. Anna Grusková a Elena Diamantová. Bratislava: Divadelný ústav, 2007.

MADUNICKÁ, Klára. 2024. Má vôbec operné umenie v modernej spoločnosti budúcnosť? [Does Opera Art Have a Future in Modern Society?] [online]. Monitoring divadiel.sk (28. 2. 2024). [citované dňa 17. 5. 2024]. Dostupné online na https://monitoringdivadiel.sk/mavobec-operne-umenie-v-modernej-spolocnosti-buducnost/.

MATEJ, Daniel, 2001. Martin Hrivňanský kladie otázky Danielovi Matejovi [Martin Hrivňanský Asks Daniel Matej]. In Večery novej hudby [bulletin]. Bratislava: Združenie pre súčasnú operu – Voľné zoskupenie, 2001.

MISTRÍK, Miloš. 2002. Slovenská absurdná dráma [Slovak Absurd Drama]. Bratislava: Veda, 2002.

PIAČEK, Marek. 2002. Vážna hudba nevážna [Serious Music, not so Serious]. Rozhovor vedl Dado Nagy. Domino fórum 11 (2002): 15 (11. 4. 2002): 7.

POLLOCK, Emily Richmond. 2019. Opera After the Zero Hour: The Problem of Tradition and the Possibility of Renewal in Postwar West Germany. Oxford: Oxford University Press, 2019. | DOI 10.1093/oso/9780190063733.001.0001

PROUZA, Jáchym. 2023. Cimrmanovské starožitnosti [Cimrman Antiques]. A2 19 (18. 1. 2023): 2: 8.

SRNA, Zdeněk a Libor ŠTUKOVEC. 1966. Úvod [Introduction]. In Martin Esslin. Podstata, tradice a smysl absurdního divadla [The Essence, Tradition, and Meaning of Absurd Theatre]. Praha: Státní nakladatelství Praha, 1966: 3–4.

ŽILKA, Tibor. 2019. Absurdná dráma [Absurd Drama] [online]. Hyperlexikón literárnovedných pojmov [Hyperlexicon of Literary Terms]. [citované dňa 20. 5. 2024]. Bratislava: Ústav svetovej literatúry SAV, v. v. i, 2019. Dostupné online na https://hyperlexikon.sav.sk/sk/pojem/zobrazit/autor/2/absurdna-drama.

Metriky

0

Crossref logo

0


3

Views

0

PDF (slovenština) views