Theatrology an Zich, and beyond : notes towards a metacritical repositioning of theory, semiotics, theatre, and aesthetics
Roč.15,č.2(2012)
168–186
ADORNO, Theodor A. 1970. Ästhetische Theorie. Frankfurt: Suhrkamp, 1973.
BARTHES, Roland. 1963. Littérature et signification [Literature and Significance]. In id. Essais critiques. Paris: Seuil, 1964.
BOGATYREV, Petr. 1936. Kroj jako znak [Costume as a Sign]. In J. Kolár (ed.). Souvislosti tvorby [Context of Work] Prague: Odeon, 1971: 109‒14.
BOGATYREV, Petr. 1938. Znaky divadelní [Theatre Signs]. In J. Kolár (ed.). Souvislosti tvorby [Context of Works]. Prague: Odeon, 1971: 146‒60.
DEÁK, František. 1976. Structuralism in Theatre: The Prague School Contribution. The Drama Review 20 (1976) 4: 83‒94. | DOI 10.2307/1145077
DE MARINIS, Marco. 1997. Comprender el teatro: Lineamientos de una nueva teatrología. Buenos Aires: Galerna, 1997.
DE TORO, Fernando. 1987. Semiótica del teatro: Del texto a la puesta en escena. Buenos Aires: Galerna, 1987.
ECO, Umberto. 1977. Semiotics of Theatrical Performance. The Drama Review: Theatre and Social Action Issue 21 (March 1977) 1: 107‒17. | DOI 10.2307/1145112
ELAM, Keir. 1980. The Semiotics of Theatre and Drama. London/New York: Methuen, 1980.
FISCHER-LICHTE, Erika. 1983. Semiotik des Theaters, 1: Das System der theatralischen Zeichen. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 1983.
HONZL, Jindřich. 1940. Pohyb divadelního znaku [Dynamics of the Sign in The Theatre]. Slovo a slovesnost 6 (1940): 177‒88.
KARCEVSKIJ, Sergej. 1929. Du dualisme asymétrique du signe linguistique [The Asymmetric Dualism of the Linguistic Sign]. TCLPI. Prague, 1929: 88‒93.
MUKAŘOVSKÝ, Jan. 1933. Otakar Zich: Estetika dramatického umění [Aesthetics of the Dramatic Arts]. ČMF 19 (1933): 3‒4: 318‒26.
MUKAŘOVSKÝ, Jan. 1933/1934. (seminar) Filozofie jazyka básnického [Philosophy of the Poetic Language]. In id. Básnická sémantika[Poetic Semantics]. Prague: Karolinum, 1995: 75‒122.
MUKAŘOVSKÝ, Jan. 1934. L'art comme fait sémiologique [Art as Semiotic Fact]. In id. Studie z estetiky [Studies in Aesthetics]. Prague: Odeon, 1966: 85‒88.
MUKAŘOVSKÝ, Jan. 1937/1938. (seminar) Estetika dramatu a filmu [Aesthetics of Drama and Film]. In id. Umělecké dílo jako znak [A Piece of Art as a Sign]. Prague: ÚČL AV ČR, 2008: 95‒118.
MUKAŘOVSKÝ, Jan. 1943. Záměrnost a nezáměrnost vumění [Intentionality and Unintentionality in Art]. In id. Studie z estetiky [Studies in Aesthetics]. Prague: Odeon, 1966: 89‒108.
OSOLSOBĚ, Ivo. 1967. Ostenze jako mezní případ lidského sdělování a její význam pro umění [Ostension as a Liminal Case of Human Communication and its Importance for the Arts]. Estetika 4 (1967): 1: 2‒23.
OSOLSOBĚ, Ivo. 1981. Herecká postava – pro a proti [Stage Figure – for and against]. České divadlo 6 (1981): 124‒33.
SŁAWIŃSKÁ, Irena. 1977. La sémiologie du théâtre in statu nascendi: Prague 1931‒1941. Roczniki Humanistyczne25 (1977); La semiotica del teatro in statu nascendi: Praga 1931‒1941. Biblioteca Teatrale 20 (1978): 114‒135. In Czech in her Divadlo v současném myšlení [Theatre in Contemporary Thinking]. Prague: Nakladatelství Studia Ypsilon, 2002: 205‒28.
SPERBER, Dan, and Deirdre WILSON. 1995. Relevance: Communication and Cognition. Oxford: Blackwell, 1995.
ŠKLOVSKIJ, Viktor Borisovič. 1925. O těorii prozy [Theory of Prose]. Moskva: Federacija, 1929 (reprint Ann Arbor: Ardis, 1985).
VELTRUSKÝ, Jiří. 1940. Člověk a předmět na divadle [Man and Object in the Theatre]. Slovo a slovesnost 6 (1940): 3: 153‒59.
VELTRUSKÝ, Jiří. 1981. The Prague School Theory of Theatre. Poetics Today 2 (1981): 3: 225‒35. | DOI 10.2307/1772473
VOLEK, Emil. 2006. ¿Existe Don Quijote? ¡Vaya putas, qué gustos! Quimera 267 (2006): 47‒52.
VOLEK, Emil. 2007. Habitats of Language/Language Inhabited: From Ostention and Umweltto the Possible Worlds of Communication and Culture. In Johannes Fehr, and Petr Kouba (eds.). Dynamic Structure; Language as an Open System. Prague: Litteraria Pragensia, 2007: 186‒219.
VOLEK, Emil. 2009a. Futures of the Past: Steps and Mis(sed)steps in Structuralism(s), Semiotics, and Aesthetics from a Metacritical Perspective. In Veronika Ambros et al. (eds.). Structuralism(s) Today: Paris, Prague, Tartu. Ottawa: Legas Press, 2009: 21‒37.
VOLEK, Emil. 2009b. Mapování teorie/teorie mapování: Metastrukturalistické modely vs. dědictví strukturalismu a poststrukturalismu [Mapping Theory/Theory of Mapping]. Svět literatury 39 (2009): 5‒17.
VOLEK, Emil. 2012. Věc – význam – znak: Proměny pražské sémiotiky umění a problém metajazyka [Thing – Signification – Sign: Metamorphoses of the Prague Semiotics of Art and the Problem of Metalanguage]. In Ondřej Sládek (ed.). Jan Mukařovský dnes: Tradice a perspektiva českého strukturalismu [Jan Mukařovský Today: History and Future of Czech Structuralisme]. Prague: ÚČL AV ČR, 2012.
ZICH, Otakar. 1922. (conference) Principy teoretické dramaturgie [Principles of Theoretical Dramaturgy]. I. Osolsobě, and M. Procházka (eds.). Divadelní revue (1997): 1: 12‒24.
ZICH, Otakar. 1931. Estetika dramatického umění: teoretická dramaturgie [Aesthetics of the Dramatic Arts: Theoretical Dramaturgy]. Prague: Melantrich, 1931 (reprint Würzburg: Jalreprint, 1977).