Teoretické dílo Miloše Wasserbauera v kontextu dobového myšlení o operní inscenační tvorbě

Roč.20,č.2(2017)

Abstrakt
Studie se zabývá teoretickým dílem českého operního režiséra Miloše Wasserbauera (1907–1970). Wasserbauerovy úvahy o operně inscenační praxi byly publikovány převážně v 50. a 60. letech 20. století v českých periodicích či v programech k inscenacím, které režíroval. Několik textů se dochovalo pouze v podobě rukopisu v jeho pozůstalosti, uložené v oddělení dějin divadla Moravského zemského muzea. Na základě těchto pramenů a ohlasů Wasserbauerovy režijní tvorby v tisku se snažíme vyložit jeho názory na operně inscenační praxi v kontextu doby. Wasserbauerovy myšlenky jsou ve studii sdruženy do pěti tematických okruhů: partitura jako východisko režijně-dramaturgické koncepce inscenace; otázka realizmu jako inscenačního stylu v opeře; herecká práce při vzniku inscenace; problematika soudobé opery a inscenování oper Leoše Janáčka.

Klíčová slova:
Miloš Wassebauer; Státní divadlo v Brně; opera; operní režie; idea díla; vycházení z partitury

Stránky:
69–95
Reference

BARTOŇKOVÁ, Olga. 1980. Miloš Wasserbauer a opera dvacátého století [Miloš Wasserbauer and the 20th-century Opera]. In Sborník Janáčkovy akademie múzických umění v Brně 7 (1980): 115.

BARVÍK, Miroslav. 1952. Učme se ze sovětského vzoru. K provedení opery D. Kabalevského "Tarasova rodina" na československých operních scénách [Let Us Learn From Soviet Model]. Hudební rozhledy V (1952): 20: 4–10.

BĚLINSKIJ, Vissarion Grigorjevič. 1956. Hamlet, Shakespearovo drama. Močalov v úloze Hamleta [Hamlet, a Drama by Shakespeare. Močalov as Hamlet]. In Vissarion Grigorjevič Bělinskij. Spisy V. G. Bělinského I. Stati a recense 1834–1840 [Works by V. G. Bělinski I. Papers and Reviews]. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1956: 449–574.

BURJANEK, Josef. 1952a. K československé premiéře Mladé gardy v Brně [To the Czechoslovak Premiere of the Mladá garda in Brno]. Hudební rozhledy V (leden 1952): 1: 9–10.

BURJANEK, Josef. 1952b. Brněnské provedení Mejtusovy Mladé gardy [Brno Production of Mladá garda]. Hudební rozhledy V (1952): 20: 18–20.

BURJANEK, Josef. 1970. Za Milošem Wasserbauerem (1907–1970) [An Obituary for Miloš Wasserbauer (1907–1970)]. Program Státního divadla v Brně (říjen 1970): 3–8.

DUFKOVÁ, Eugenie a Bořivoj SRBA (edd.). 1984. Postavy brněnského jeviště: umělci Národního, Zemského a Státního divadla v Brně. I, 1884–1984 [Who Is Who in Brno Theatre: Národní, Zemské and Státní Theatre in Brno I., 1884–1984]. Brno: Státní divadlo, 1984.

DUFKOVÁ, Eugenie a Bořivoj SRBA (edd.). 1985–1989. Postavy brněnského jeviště: umělci Národního, Zemského a Státního divadla v Brně. II, 1884–1989 [Who Is Who in Brno Theatre: Národní, Zemské and Státní Theatre in Brno II., 1884–1989]. Brno: Státní divadlo, 1985–1989.

DUFKOVÁ, Eugenie a Bořivoj SRBA (edd.). 1994. Postavy brněnského jeviště: umělci Národního, Zemského, Státního a Národního divadla v Brně: český divadelní slovník. III, 1884–1994 [Who Is Who in Brno Theatre: Národní, Zemské and Státní Theatre in Brno III., 1884–1994]. Brno: Národní divadlo, 1994.

FELSENSTEIN, Walter. 1958. K interpretaci Janáčkových oper [A Note to the Interpretation of Janáček’s Operas]. Hudební rozhledy XI (1958): 22: 925.

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka a Helena SPURNÁ. 2017. Realismus hudebního divadla Waltera Felsensteina – pravda, nebo mýtus? [Realism in Music Theatre of Walter Felsenstein. The Truth, ort he Myth?]. Theatralia 20 (2017): 1: 88–121.

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. 2016. Rozhovor s Eugenií Dufkovou. [Audio záznam pořízený dne 16. 3. 2016 na divadelní oddělení MZM; Interview With Eugenie Dufková. An Audiorecording From 16 March, 2016, Theatre Department, Moravian Museum, Brno]. Brno, 2016.

HILMERA, Jiří. 1989. Operní režie Miloše Wasserbauera [Opera Productions By Miloš Wasserbauer]. In id. František Tröster. Praha: Divadelní ústav, 1989: 161–178.

JANÁČKOVÁ, Olga. 1984. Miloš Wasserbauer. In Eugenie Dufková a Bořivoj Srba (edd.) 1984. Postavy brněnského jeviště: umělci Národního, Zemského a Státního divadla v Brně I, 1884–1984 [Who Is Who in Brno Theatre: Národní, Zemské and Státní Theatre in Brno I., 1884–1984]. Brno: Státní divadlo, 1984: 504–508.

KŘÍŽ, František. 1985–1989. Miloš Wasserbauer. In Eugenie Dufková a Bořivoj Srba (edd.). 1985–1989. Postavy brněnského jeviště: umělci Národního, Zemského a Státního divadla v Brně. II, 1884–1989 [Who Is Who in Brno Theatre: Národní, Zemské and Státní Theatre in Brno I., 1884–1984]. Brno: Státní divadlo, 1985–1989.

PEČMAN, Rudolf. 1964. O opeře s Milošem Wasserbauerem [Talking About Opera With Miloš Wasserbauer]. Hudební rozhledy 17 (1964): 185–187.

POLEDŇÁKOVÁ, Eugenie. 1965. Režisér Miloš Wasserbauer [Miloš Wasserbauer, a Director]. Program Státního divadla v Brně (květen 1965): 4–5.

Pozůstalost M. Wasserbauera [Miloš Wasserbauer's Estate], oddělení dějin divadla Moravského zemského muzea, karton č. 280.

TELCOVÁ, Jiřina. 1965. Scénografie "Příhod lišky Bystroušky" [Stage Design to "Liška Bytsrouška"]. Časopis Moravského musea 50 (1965): 261–282.

TELCOVÁ, Jiřina. 1966. Scénografie Káti Kabanovy [Stage Design to Káťa Kabanová]. Časopis Moravského musea 51 (1966): 345–363.

TONCROVÁ, Dana. 2000. Miloš Wasserbauer a jeho hledání realistické interpretace v opeře. Tvorba Miloše Wasserbauera ve Státním divadle Brno v letech 1958–1970 [Miloš Wasserbauer and His Search for Realistic Staging of Opera. Work of Miloš Wasserbauer in Státní divadlo Brno in 1958–1970]. Brno. Masarykova univerzita. Diplomová práce, nepublikováno.

WASSERBAUER, Miloš. 1952. Naše práce na "Tarasově rodině" D. Kabalevského [Our Collaboration on The Taras Family by D. Kabalevski]. Program 7 (1952): 16–17.

WASSERBAUER, Miloš. 1957. Princip realistické scénické interpretace v opeře [Principles of Realistic Staging in Opera]. Divadlo 8 (1957): 8: 211–214.

WASSERBAUER, Miloš. 1959. Režijné problémy interpretácie Janáčkových opier [Issues in Directing Operatic Pieces by Janáček]. Slovenské divadlo 7 (1959): 2: 135–143.

WASSERBAUER, Miloš. 1965. Otázka soudobosti scénické interpretace Janáčkovy opery Z mrtvého domu [How to Stage Janáček’s Z mrtvého domu In an Up-to-date Way]. In Sborník Janáčkovy akademie múzických umění 5 (1965): 75–78.

WASSERBAUER, Miloš. 1998a. Janáčkovské vyznání režiséra Miloše Wasserbauera [Miloš Wasserbauer's Profession for Janáček]. Opus musicum 30 (1998): 4–5: 147–150.

WASSERBAUER, Miloš. 1998b. Otázka soudobosti scénické interpretace Janáčkovy opery "Z mrtvého domu" [How to Stage Janáček's Z mrtvého domu In an Up-to-date Way]. Opus musicum 30 (1998): 4–5: 151–155.

Metriky

0


4

Views

0

PDF views