Ohýbání času : dramaturgické principy v projektovém způsobu práce Elišky Brtnické a kolektivu

Roč.27,č.1(2024)

Abstrakt
Tato případová studie popisuje dramaturgická rozhodnutí v procesu zkoušení inscenace nového cirkusu Thin Skin (2022) české akrobatky Elišky Brtnické a kolektivu. Poskytuje přehled proměn dramaturgie ve fyzickém divadle a novém cirkuse, zejména v kontextu postdramatického divadla, a to s důrazem na východiska v samotné cirkusové technice. Dramaturgie je v textu chápána jako praxe zahrnující více funkcí a forem, které se rozkládají v čase zkoušení a navzájem se ovlivňují. Proces dramaturgických rozhodnutí je dán do vztahu s pracovními podmínkami v současném umění v České republice, zejména se systémem rezidencí a projektovým způsobem práce. Kritický rozbor „projektové časovosti“ Bojany Kunst je usouvztažněn s interpretací dat získaných zejména zúčastněným pozorováním zkoušek a dále prostřednictvím rozhovorů s tvůrčím týmem. Dramaturgická rozhodnutí související s projektovou prací jsou interpretovaná z hlediska nestabilního postavení umělců a umělkyň nového cirkusu v ČR, způsobů spolupráce v sérii rezidencí, ambivalentní časové konstelace při projektování výsledků, které mají teprve vzniknout, a ve specifické souhře a slaďování rozhodování, které se ze zkoušek přesouvají do prostoru instantní sociální komunikace. Studie tak podává detailní popis toho, jak dramaturgie v novém cirkuse souvisí s pracovními podmínkami, s vyčerpáním a s nedostatkem času. Zároveň zachycuje, jak se tyto okolnosti promítají do samotného díla, které zdůrazňuje křehkost, nestabilitu a vztah hmoty, těla a času.

Klíčová slova:
nový cirkus; dramaturgie; projektový způsob práce; projektová časovost; Bojana Kunst; Eliška Brtnická; zúčastněné pozorování

Stránky:
194–214
Reference

ARNTZEN, Knut Ove. 2020. Visual Dramaturgy: Interview with Knut Ove Arntzen. Interview by Amálie Bulandrová. Theatralia 23 (2020): 2: 163-168. | <a href=https://dx.doi.org/10.5817/ty2020-2-9 target=_blank>DOI 10.5817/ty2020-2-9</a>

BAARLE, Kristof van, Felipe CERVERA and Helena GREHAN. 2023. Stranger than Kindness: Crises of Care and Performance Research. Performance Research 27 (2023): 6-7: 1-4.

BAUER, Bojana. 2015. Propensity: Pragmatics and Functions od Dramaturgy in Contemporary Dance. In Pil Hansen and Darcey Callison (eds.). Dance Dramaturgy: Modes of Agency, Awareness and Engagement. Basingstoke/New York: Palgrave Macmillan, 2015: 31-50. | <a href=https://dx.doi.org/10.1017/s0307883316000493 target=_blank>DOI 10.1017/s0307883316000493</a>

BAYLY, Simon. 2013. The End of the Project: Futurity in the Catastrophe. Angelaki 18 (2013): 2: 161-177. | <a href=https://dx.doi.org/10.1080/0969725x.2013.804997 target=_blank>DOI 10.1080/0969725x.2013.804997</a>

BLEEKER, Maaike. 2015. Thinking No-One's Thought. In Pil Hansen and Darcey Callison (eds.). Dance Dramaturgy: Modes of Agency, Awareness and Engagement. Basingstoke/New York: Palgrave Macmillan, 2015: 67-83.

BRTNICKÁ, Eliška. 2018. Vzdušná akrobacie jako východisko tvorby v cirkusovém umění. Umělecký výzkum akrobatického pohybu v rámci tvorby inscenace Enola [Aerial Acrobatics as a Starting Point for Creation in Circus Art. Artistic Research of Acrobatic Movement in the Production of Enola]. Disertační práce [Unpublished PhD dissertation]. Akademie múzických umění v Praze, 2018.

BRTNICKÁ, Eliška. 2021a. Dramaturgický deník (poskytnutá část) [Dramaturgical Diary (Provided Part)]. Uloženo v archivu autorky [Saved in the Author's Archive]. 2021, 5 stran.

BRTNICKÁ, Eliška. 2021b. Grantová žádost k projektu [Project Grant Application]. Uloženo v archivu autorky [Saved in the Author's Archive]. 2021, 5 stran.

BRTNICKÁ, Eliška. 2023a. Osobní stránky Elišky Brtnické: anotace inscenace Thin Skin [Eliska Brtnická's Personal Website: Annotation of the Performance Thin Skin] [online]. [cit. 9.6.2023]. Dostupné online z <a href=https://eliskabrtnicka.com/other-projects/thin-skin-1 target=_blank>https://eliskabrtnicka.com/other-projects/thin-skin-1.</a>

BRTNICKÁ, Eliška. 2023b. S Eliškou Brtnickou o riziku, důvěře, odpovědnosti i výtvarném umění [With Eliska Brtnicka on Risk, Trust, Responsibility, and Art] [online]. Rozhovor Lucie Kocourkové. Opera Plus (14. 8. 2023). [cit. 10.9.2023]. Dostupné online z <a href=https://operaplus.cz/s-eliskou-brtnickou-o-riziku-duvere-odpovednosti-i-vytvarnem-umeni/ target=_blank>https://operaplus.cz/s-eliskou-brtnickou-o-riziku-duvere-odpovednosti-i-vytvarnem-umeni/.</a>

CALLISON, Darcey and Pil HANSEN (eds.). 2015. Dance Dramaturgy: Modes of Agency, Awareness and Engagement. Basingstoke/New York: Palgrave Macmillan, 2015.

CVEJIĆ, Bojana and Ana VUJANOVIĆ. 2010. Exhausting Immaterial Labour [online]. TkH 17 (October 2010): Exhausting Immaterial Labour in Performance: 4-5. [cit. 9.6.2023]. Dostupné online z <a href=http://www.tkh-generator.net/wp-content/uploads/2014/04/tkh-17eng-web.pdf target=_blank>http://www.tkh-generator.net/wp-content/uploads/2014/04/tkh-17eng-web.pdf.</a>

DOX. 2023. Thin Skin [online]. 2023. Centrum současného umění DOX [DOX Contemporary Art Centre] [online]. [cit. 8.2.2024]. Dostupné online z <a href=https://www.dox.cz/program/thin-skin-2724 target=_blank>https://www.dox.cz/program/thin-skin-2724.</a>

GROYS, Boris. 2010. The Loneliness of the Project. In Boris Groys. Going Public. Berlin: Sternberg Press, 2010: 70-83.

HAVRÁNKOVÁ, Nikola. 2020. Proces vzniku divadelního představení herců v Divadle Aldente [The Process of Creating a Theatrical Performance by Actors at the Aldente Theatre]. Bakalářská práce [Unpublished Bachelor's thesis]. Univerzita Palackého v Olomouci, 2020.

HENDL, Jan. 2016. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace [Qualitative Research. Basic Theory, Methods and Applications]. Praha: Portál, 2016.

KANN, Sebastian. 2016. Taking Back the Technical: Contemporary Circus Dramaturgy beyond the Logic of Mimesis. [Unpublished Master's thesis]. Utrecht University, 2016.

KORYCHOVÁ, Kateřina. 2019. Dramaturgie českého nového cirkusu - Tvorba Elišky Brtnické [Dramaturgy of the Czech New Circus - The Work of Eliska Brtnická]. Bakalářská práce [Unpublished Bachelor's thesis]. Univerzita Karlova, 2019.

KORYCHOVÁ, Kateřina. 2022a. Dramaturgické principy tvorby Elišky Brtnické a kolektivu v projektu Thin Skin [Dramaturgical Principles of Eliska Brtnicka and the Collective in the Thin Skin Project]. Diplomová práce [Unpublished Master's thesis]. Univerzita Palackého v Olomouci, 2022.

KORYCHOVÁ, Kateřina. 2022b. Terénní deník (11. 10. 2021 - 21. 2. 2022) [Field Diary (11. 10. 2021 - 21. 2. 2022)]. Uloženo v archivu autorky [Saved in the Author's Archive]. 2022, 23 stran.

KUBALA, Petr. 2020. Pokušení romantické soudržnosti: Rutina a revoluce v experimentálním divadle [The Temptation of Romantic Cohesion: Routine and Revolution in Experimental Theatre]. Disertační práce [Unpublished PhD dissertation]. Brno: Masarykova Univerzita, 2020.

KUNST, Bojana. 2015. Artist at Work: Proximity of Art and Capitalism. Winchester: Zero Books, 2015.

KUNST, Bojana. 2019. Umělcův čas: projektová časovost [The Artist's Time: Project Temporality]. In Eva Skopalová a Václav Janoščík (eds.) Návrat do budoucnosti [Back to the Future]. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2019: 235-252.

LACMANOVÁ, Tereza. 2021. Umělecké rezidence ve 21. století: případová studie [Artist Residencies in the 21st Century: A Case Study]. Diplomová práce [Unpublished Master's thesis]. Vysoká škola ekonomická v Praze, 2021.

LEHMANN, Hans-Thies and Patrick PRIMAVESI. 2009. Dramaturgy on Shifting Grounds. Performance Research 14 (2009): 3: 3-6.

LEPECKI, André. 2015. Errancy as Work: Seven Strewn Notes for Dance Dramaturgy. In Pil Hansen and Darcey Callison (eds.). Dance Dramaturgy: Modes of Agency, Awareness and Engagement. Basingstoke/New York: Palgrave Macmillan, 2015: 51-67. | <a href=https://dx.doi.org/10.1057/9781137373229_3 target=_blank>DOI 10.1057/9781137373229_3</a>

LIEVENS, Bauke. 2015. First Open Letter to the Circus: 'The need to redefine' [online]. Etcetera (8. 12. 2015). [cit. 9.6.2023]. Dostupné online z <a href=https://e-tcetera.be/first-open-letter-to-the-circus-the-need-to-redefine/ target=_blank>https://e-tcetera.be/first-open-letter-to-the-circus-the-need-to-redefine/.</a>

LIEVENS, Bauke. 2016. The Myth Called Circus [online]. Etcetera (7. 12. 2016). [cit. 9.6.2023]. Dostupné online z <a href=https://e-tcetera.be/the-myth-called-circus/ target=_blank>https://e-tcetera.be/the-myth-called-circus/.</a>

LIGHTMAN, Alan. 2012. Einstein's Dreams. Boston: Little, Brown Book Group, 2012.

LIKAVČAN, Lukáš. 2020. Proměny (technologické a politické) imaginace [Transformations of (Technological and Political) Imagination]. In Pavel Barša a Martin Dokupil Škabraha (eds.). Za hranice kapitalismu [Beyond Capitalism]. Praha: Rybka Publishers, 2020: 111-129.

ROMANSKA, Magda. 2015a. Introduction. In Magda Romanska (ed.). The Routledge Companion to Dramaturgy. Abingdon: Routledge, 2015: 1-15. | <a href=https://dx.doi.org/10.1515/jcde-2017-0020 target=_blank>DOI 10.1515/jcde-2017-0020</a>

ROMANSKA, Magda (ed.). 2015b. The Routledge Companion to Dramaturgy. Abingdon: Routledge, 2015.

STANKIEWICZ, Teresa. 2015. Who is the Dramaturg in Devised Theatre? In Magda Romanska (ed.). The Routledge Companion to Dramaturgy. Abingdon: Routledge, 2015: 192-196.

ŠTEFANOVÁ, Veronika a Alexej BYČEK. 2018. Český tanec v datech. 4, Nový cirkus a nonverbální divadlo [Czech Dance in Data. 4, New Circus and Nonverbal Theatre]. Praha: Institut umění - Divadelní ústav, 2018.

ŠTEFANOVÁ, Veronika. 2020. Od formy k obsahu. Artisté a artistky nového cirkusu představují cirkusové disciplíny a jak s nimi tvoří [From Form to Content. New Circus Artists Present Circus Disciplines and How They Create with Them] [online]. Český rozhlas: Vltava, 2020. [cit. 10.1.2024]. Dostupné online z <a href=https://vltava.rozhlas.cz/od-formy-k-obsahu-artiste-a-artistky-noveho-cirkusu-predstavuji-cirkusove-8382788?fbclid=IwAR3GX9TU91_14S_qGKD1pD3IebYv-XK7vng7HSPM_0_-eoCRPvElzAh6qdg target=_blank>https://vltava.rozhlas.cz/od-formy-k-obsahu-artiste-a-artistky-noveho-cirkusu-predstavuji-cirkusove-8382788?fbclid=IwAR3GX9TU91_14S_qGKD1pD3IebYv-XK7vng7HSPM_0_-eoCRPvElzAh6qdg</a>

Metriky

0

Crossref logo

0


19

Views

0

PDF views