Proměny Pražského Quadriennale

Vol.23,No.2(2020)

Abstract
This paper focuses on shifts in presenting scenography within the world's largest exhibition of it – Prague Quadrennial of Performance Design and Space (PQ). It is only logical, that with more than fifty years of its existence, PQ has undergone a fundamental transformation. How can we exhibit scenography, an artistic discipline which is based on a live action? What approaches were employed fifty years ago and what are the current trends? I would argue that exhibiting of scenography moved from stationary objects towards performative or theatrical environments which resulted in establishment of a new-specific artistic discipline. Now the attendees not only experience the exhibits through their bodily actions, but also co-create them in actual physical space. To demonstrate that the notions of body and physical intentionality are essential for this 'new art-form', concepts of the corporeal schema (Merleau-Ponty) is applied while analysing chosen installations.

Keywords:
Prague Quadrennial; PQ 2007; PQ 2011; PQ 2015; PQ 2019; scenography; performance design; Arnold Aronson; exhibition of scenography; stage design; performance space; installation

Pages:
30–56
References

Archiv Pražského Quadriennale scénografie a divadelního prostoru 2015 [online]. Estonsko – Sjednocené Estonsko. Archiv PQ [online]. Praha [cit. 10. 6. 2020]. Dostupné online na http://2015.pq.cz.s3.amazonaws.com/www/program/estonsko.html.

Archiv Pražského Quadriennale scénografie a divadelního prostoru 2015 [online]. Francie. Archiv PQ [online]. Praha [cit. 10. června 2020]. Dostupné online na http://services.pq.cz/cs/pq-67.html?itemID=61&type=national.

Archiv Pražského Quadriennale scénografie a divadelního prostoru 2015 [online]. Mezinárodní výstava zemí. Ceny PQ. Archiv PQ [online]. Praha [cit. 10. 6. 2020]. Dostupné online na http://2015.pq.cz.s3.amazonaws.com/www/program/mezinarodni-vystava-zemi/ceny-pq.html.

Archiv Pražského Quadriennale scénografie a divadelního prostoru 2015 [online]. Španělsko – Muérete. Archiv PQ [online]. Praha [cit. 10. 6. 2020]. Dostupné online na http://services.pq.cz/cs/pq-15?itemID=497&type=national.

Archiv Pražského Quadriennale scénografie a divadelního prostoru 2019 [online]. Maďarsko – Nekonečná duna. Archiv PQ [online]. Praha [cit. 10. 6. 2020]. Dostupné online na https://www.pq.cz/cs/projekty/event-detail-cz/?exhibition=29.

ALBERTOVÁ, Helena. 2009. Rozhovor. In Alena Součková, Jarmila Svobodová a Helena Albertová (edd.). Divadelní ústav 1959–2009. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2009.

ARONSON, Arnold (ed.). 2018. The Routledge Companion to Scenography. London: Routledge, 2018.

ARONSON, Arnold. 2008. Exhibiting Scenography: the Loss of the Artifact. In Arnold Aronson (ed.). Exhibition of the Stage: reflections on the 2007 Prague Quadrennial. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2008.

ARX, Serge von, Simon BANHAM a Sodja LOTKER et al. (edd.). 2015. PQ 2015: Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2015.

BISHOP, Claire. 2007. Řízení reality. Spolupráce a participace v současném umění. Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 1 (2007): 1–2: 9–36.

BERNÁTEK, Martin, David DROZD a Šárka HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ. 2014. Úvod do teorie divadla: vybrané kapitoly. Brno: Masarykova univerzita, 2014.

BREJZEK Thea, Lawrence WALLEN a Stephan A. DI BENEDETTO. 2018. The Model as Performance: Staging Space in Theatre and Architecture. London: Methuen Drama, 2018.

FANTOVÁ, Markéta a Brad Caleb LEE et al. (edd.). 2019. Prague Quadrennial of Performance Design and Space. Catalogue. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2019.

FISCHER-LICHTE, Erika. 2001. Ästhetik des Performativen. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag KG, 2004.

FRIED, Michael. 1998. Art and Objecthood: Essays and Review. Chicago: University of Chicago Press, 1998.

GABRIELOVÁ, Jarmila. 2007. Kronika Pražského quadriennale. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2007.

HANN, Rachel. 2018. Beyond Scenography. London: Routledge, 2018.

HERMAN, Josef (ed.). 2015. PQ na rozcestí, nebo na konci cesty? [online]. Divadelní noviny 1. 9. 2015 [cit. 10. 6. 2020]. Dostupné online na https://www.divadelni-noviny.cz/pq-narozcesti-nebo-na-konci-cesty.

JINDRA, Vladimír a Věra PTÁČKOVÁ (edd.). 1967. PQ 67: Pražské Quadriennale jevištního výtvarnictví a divadelní architektury. Praha: Divadelní ústav, [1967].

JINDRA, Vladimír, Edita MALIAROVÁ a R. A. BABEL (edd.). 1971. PQ 71: Pražské Quadriennale jevištního výtvarnictví a divadelní architektury: Bruselský pavilón a Sjezdový palác v Parku kultury a oddechu Julia Fučíka v Praze. Praha: Divadelní ústav, 1971.

LOTKER, Sodja. 2015. Jaké problémy a tendence odkryje letošní Quadriennale scénografie a divadelního prostoru? [online]. Materialtimes.com (29. 4. 2015) [cit. 10. 6. 2020]. Dostupné online na https://www.materialtimes.com/ptame-se/jake-problemy-a-tendence-odkryje-letosni-quadriennale-scenografie-a-divadelniho-prostoru.html.

MAGID, Václav. 2008. Konstruovaná situace a její okamžik v čase. Sešit pro teorii, umění a příbuzné zóny 2 (2008): 4–5: 33–60.

MERLEAU-PONTY, Maurice. 2013. Fenomenologie vnímání. Praha: Oikoymenh, 2013.

MCKINNEY, Joslin a Philip BUTTERWORTH. 2009. The Cambridge Introduction to Scenography. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.

MCKINNEY, Joslin, Sodja LOTKER a Barbora PŘÍHODOVÁ. 2016. The Prague Quadrennial of Performance Design and Space 2015. Theatre and Performance Design 2 (2016): 1–2: 5–16.

MCKINNEY, Joslin a Scott PALMER (edd.). 2017. Scenography Expanded: An Introduction to Contemporary Performance Design. London: Methuen Drama, 2017.

NEKVINDOVÁ, Terezie, Daniela KRAMEROVÁ, Henrieta MORAVČÍKOVÁ, Martin STRAKOŠ, Martin BERNÁTEK, Vladimíra BÜNGEROVÁ a Marta SYLVESTROVÁ. 2017. Automat na výstavu: československý pavilon na Expo 67 v Montrealu. Cheb/Praha: Galerie výtvarného umění v Chebu/Akademie výtvarných umění, 2017.

PATOČKOVÁ, Jana. 2009. Z historie divadelního ústavu. In Alena Součková, Jarmila Svobodová a Helena Albertová (edd.). Divadelní ústav 1959–2009. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2009.

PETERSEN, Anne Ring. 2009. Realism, theatricality, ritual – On aspects of the aesthetics of the installation. In Sven Bjerkof (ed.). Reality Check. København: Statens Museum for Kunst, 2008: 44–61.

Praha není Česko [online]. [cit. 10. 6. 2020]. Dostupné online na http://www.prahanenicesko.cz/.

PROCHÁZKA, Antonín. 1966. Několik problémů kolem výstav. Acta Scaenographica 7 (1966): 1: 8, 13–15.

PŘÍHODOVÁ, Barbora. 2012a. Obrazový prostor na jevišti k (re)konstrukci výtvarně-technického řešení bostonské inscenace Intolleranza 1960 ve scénografii Josefa Svobody. Brno: 2012. Disertační práce. Masarykova univerzita. Filozofická fakulta, Katedra divadelních studií, nepubl.

PŘÍHODOVÁ, Barbora. 2012b. Towards the Performative: A Few Comments on Prague Quadrennial and its History [online]. [cit. 10. 7. 2016]. Dostupné online na http://services.pq.cz/cs/scenography-expanding.html?documentId=103&type=detail#top. Pův. Praški kvadrienale i njegova izvedba. Kazalište 51/52 (2012): 170–183.

PTÁČKOVÁ, Věra. 2009. Rozhovor. In Alena Součková, Jarmila Svobodová a Helena Albertová (edd.). Divadelní ústav 1959–2009. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2009: 132–133.

SANTAR, Jindřich. Výstavy a výstavnictví. Acta Scaenographica 7 (1966): 1: 1–4.

SVOBODA, Josef. 1975. Scénografie ve výstavní tvorbě. In Zdeněk Lang a Václav Roštlapil (edd.). O výstavní tvorbě, sborník sympozia. Brno: Svaz architektů ČSR/Brněnské veletrhy a výstavy, 1975: 23.

VOTRUBA, Bedřich. 1959. Nový obor výtvarného umění. Výtvarné umění 9 (1959): 9: 415.

WALLING, Carl H. 2016. Exhibiting Scenographic Identities at the 2007 & 2011 Prague Quadrennials. Bowling Green: 2016. Dissertation thesis. Bowling Green State University, unpubl.

ZÁLEŠÁK, Jan. 2011. Umění spolupráce. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, 2011.

Metrics

0

Crossref logo

0


22

Views

0

PDF (Czech) views