The body, the actor's instrument
Vol.26,No.2(2023)
Theatrical Biomechanics; Movement Analysis; Vsevolod Meyerhold; Jacques Lecoq; physical acting training
117–136
BARBA, Eugenio a Nicola SAVARESE. 2000. Slovník divadelní antropologie: O skrytém umění herců. Př. Jan Hančil et al. Praha: Nakladatelství Lidové noviny – Divadelní ústav, 2000.
BRAUN, Edward. 1986. The Theatre of Meyerhold. Revolution on the Modern Stage. London: Methuen, 1986.
BROOK, Peter. 2004. Nitky času. Př. Jitka Sloupová. Praha: Divadelní ústav, 2004.
CRAIG, Edward Gordon. 2006. O divadelním umění. Př. Milan Lukeš. Praha: Divadelní ústav, 2006.
FENSHAM, Rachel. 2021. Theory for Theatre Studies: Movement. London: Methuen, 2021.
HONZL, Jindřich, 1928. Moderní ruské divadlo. Praha: Jan Fromek, malá edice Odeon 1928.
HYVNAR, Jan. 1996. Francouzská divadelní reforma. Od Antoina k Artaudovi. Praha: Pražská scéna, 1996.
HYVNAR, Jan. 2011. Herec v moderním divadle. K divadelním reformám 20. století. Praha: AMU & Kant, 2011.
HYVNAR, Jan. 2021. Základy herectví nonverbálního divadla [online]. ArteActa 5 (2021): 85–110. [citováno dne 14. 11. 2022]. Dostupné online na: <a href=https://arteacta.cz/zaklady-herectvi-nonverbalniho-divadla/ target=_blank>https://arteacta.cz/zaklady-herectvi-nonverbalniho-divadla/.</a>
KOTTE, Andreas. 2022. Dějiny divadla. Úvod. Př. Jitka Goriaux. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2022.
KRÖSCHLOVÁ, Eva. 2015. Jevištní pohyb. Vyd. 5. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2015.
LECOQ, Jacques et al. 2002. The Moving Body. Př. David Bradby. Londýn: Methuen Drama, 2002.
LECOQ, Patrick. 2016. Jacques Lecoq, Un point fixe en mouvement. Paris: Actes Sud, 2016.
MARTÍNEK, Karel. 1963. Mejerchold. Praha: Orbis, 1963.
MEJERCHOLD, Vsevolod Emiljevič et al. 1962. Moderní tvář divadla. Př. Karel Martínek. Praha: Československý spisovatel. Otázky a názory, sv. 37, 1962.
MISTRÍK, Miloš. 2003. Herecké techniky 20. storočia. Bratislava: VEDA, Slovenská akadémia vied, Kabinet divadla a filmu, 2003.
MISTRÍK, Miloš. 2006. Jacques Copeau a jeho Starý holubník. Bratislava: VEDA, Slovenská teatrologická spoločnosť, 2006.
MNOUCHKINE, Ariane. 2005. L'art du présent. Paris: Plon, 2005.
MURPHY, Maiya. 2019. Enacting Lecoq. Movement in Theatre, Cognition, and Life. Cognitive Studies in Literature and Performance. Basingstoke: Palgrave Macmillan, Springer International Publishing, 2019.
PAVIS, Patrice. 2003. Divadelní slovník. Př. Daniela Jobertová. Praha: Divadelní ústav, 2003.
POLIŠČUK, Vera a Elvira SARABJAN. 2017. Bolšaja kniga akterskogo masterstva. Unikalnoje sobranije treningov po metodikam veličajšich režisserov. Stanislavskij, Mejerchold, Čechov, Tovstonogov [The Big Book of Acting Mastery. A Unique Collection of Trainings Based on the Methodologies of the Greatest Directors. Stanislavsky, Mejerhold, Chekhov, Tovstonogov]. Moskva: ACT, 2017.
RIBI, Hana. 2008. Edward Gordon Craig. Figura a abstrakce. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2008.
RYŠÁNKOVÁ, Jiřina. 1968. Herec a pohyb: shodnost základních pohybových principů v průpravě herce a mima: [určeno pro posl. JAMU, AMU, VŠMU a filosof. fakult]. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. Učební texty vysokých škol/ Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 1968.
SKINNER, Amy. 2013. Two More than a sum of their parts: Reflections on Vsevolod Meyerhold's Theatrical Ensemble. In John Britton (ed.). Encoutering Ensemble. Routledge: Bloomsbury Methuen Drama, 2013: 61–77.
VÉLE, František. 2006. Kineziologie: přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Vyd. 2. Praha: Triton, 2006.
ZAVADSKIJ, Jurij Aleksandrovič. 1975. Učitelja i učeniki [Teachers and Students]. Moskva: Iskusstvo, 1975.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.