A teaching librarian in the perspective of teaching information literacy in a heterogeneous class

Vol.9,No.1(2017)

Abstract

The activity of teaching librarians in all type sof libraries is focused on many grous from pre-school children to seniors. A typical group of education focused on nformation literacy in public libraries is a group of pupils from elementary schools. Educational group is heterogeneous – pupils with all sorts of educational needs study with the rest of the pupils. Education of heterogeneous class has pedagogice, didactical and psychological details. In the environment of a public library a librarian interacts with this educational group in programmes developing information education. This librarian is usually without necessary knowledge of theory and practise of special education. This professional article presents chosen pedagogical and didactical concepts that are wanted for the librarian‘s practise of inclusive education leading to information literacy. The purpose of the author is to add to a developement of information literacy education in heterogeneous classes in the environment of public libraries.


Keywords:
Inclusion; heterogeneous class; teaching librarian; information education; information literacy; pedagogy; special eduation; learning disabilities
References

BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení I: vymezení současné problematiky. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3613-3.

ČÁP, Petr., Tomáš PROTIVÍNSKÝ a Milan HRUBEŠ. Komunitní činnost veřejných knihoven v procesech integrace sociálně znevýhodněných osob. Výzkumná zpráva. Centrum občanského vzdělávání, FHS UK. Agentura ro sociální začleňování, Úřad vlády ČR, 2015, 96 s.

ČERNÁ, Marie a Iva STRNADOVÁ. Dyslexie: detektivní úkoly pro malé čtenáře. 2. vyd. Ilustroval Milan STARÝ. Praha: Fragment, 2011. ISBN 978-80-253-1278-0.

ČERNÝ, Michal a Dagmar CHYTKOVÁ. Myšlenkové mapy pro studenty: učte se efektivně a nastartujte svou kariéru. Brno: BizBooks, 2014. ISBN 9788026502678.

GAJZLEROVÁ, Lenka. Multimediální technologie a jejich využití u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí školy. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7608-2.

HANÁKOVÁ, Adéla, Kateřina STEJSKALOVÁ, Nina RUTOVÁ, Michaela NĚMCOVÁ a Olga DOLEŽALOVÁ. Práce s třídním kolektivem ve společném vzdělávání: soubor pracovních listů. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2015. ISBN 978-80-87456-55-2. Dostupné z: http://inkluze.upol.cz/ebooks/pracovni_listy_2/pracovni_listy_02.pdf

HRAZDĚROVÁ, Eva, KRČMÁŘOVÁ, Markéta. Myšlenkové mapy ve výuce. Konference Škola jako místo setkávání. Praha, PdF UK, 31. 3. 2017. Dostupné z: https://kpskonference.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/87/2017/03/Program-konference2017_def.pdf

i-sen[online]. © 2017 [cit. 2017-04-05]. Dostupné z: http://www.i-sen.cz/home

Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2017 – 2010. Ústřední knihovnická rada ČR. 2016. Dostupné z: http://ukr.knihovna.cz/koncepce-rozvoje-knihoven-cr-na-leta-2017-2020/

LANG, Greg a Chris BERBERICH. Každé dítě potřebuje speciální přístup: vytváření integrovaných a inkluzivních tříd. Praha: Portál, 1998. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 8071781444.

MAZÁČOVÁ, Pavlína a Radim CHALUPNÍK. Učící knihovník a vzdělávací technologie. IT lib, Centrum vedecko-technických informácií SR, 2016, roč. 20, č. 2, s. 18-24. ISSN 1335-793X. Dostupné z: http://itlib.cvtisr.sk/buxus/docs/18_ucici%20knihovnik.pdf

MICHALÍK, Jan, Pavlína BASLEROVÁ a Lenka FELCMANOVÁ. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7. Dostupné z: http://katalogpo.upol.cz/wp-content/uploads/katalog-vseobecny.pdf

MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY. Statistické ročenky školství [online]. Praha: MŠMT, 2016 [cit. 2017-04-05]. Dostupné z: http://bit.ly/1LMZcd2

PRŮCHA, Jan., WALTEROVÁ, Eliška, MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 4. vyd. Praha: Portál, 2003. s. 49

Respekt nebolí [online]. 2017 [cit. 2017-04-05]. Dostupné z: http://www.respektneboli.eu/pedagogove/archiv-metod

RUMLER, Jakub. Vlastní zařízení ve školní výuce – BYOD. Moderní vyučování [online]. 8. 6. 2014 [cit. 2017-04-05]. Dostupné z: http://www.modernivyucovani.cz/vlastni-zarizeni-ve-skolni-vyuce-byod/

ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika: Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování [online]. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, s. 127-132. [cit. 2017-04-05]. ISBN 978-80-247-3341-8. Dostupné z: http://bit.ly/23NlMae

Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. MŠMT [online]. 2014 [cit. 2017-04-05]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-digitalniho-vzdelavani-do-roku-2020

STUBS, S. Inclusive Education. Where there are few resource [online]. 2008 [cit. 2017-04-05]. Dostupné z: http://www.eenet.org.uk/resources/docs/IE%20few%20resources%202008.pdf

TRAXLER, J. Learning in a Mobile Age. International Journal of Mobile a of a Blended Learning. 2009, 1(1), s. 1-12. ISSN 1941-8647.

VAĎUROVÁ, Helena, PANČOCHA, Karel. Předpoklady inkluzivního vzdělávání na úrovni pedagogických pracovníků. In: BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Brno: MU. 2010, ISBN 978-80-210-5383-0.

WONG, J. H., LOOCI, C. K. What seams do we remove on mobile-assisted seamless leasing? A critical review of the literature. Computers and Education, 2011, 57(4). ISSN 2197-9987.

ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.

ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4100-0.

Metrics

229

Views

117

PDF (Czech) views